Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glidaren" data-source="post: 1099762" data-attributes="member: 164796"><p>Jag tror jag hänger med I ditt resonemang och mitt exempel var bara att du skulle uppleva att du faller när du slappnar av, detta bevisar att du kan flytta massans tp utanför fötterna pga att du spänner musklerna och håller emot fallande kraften. Det är alltså inte jämnvikt utan du motverkar med muskler att du faller. Detta är ett verktyg inom skidåkning ;att använda sina muskler för att hamna centrerat i mellan svängarna. Men håll dig i balans så är du rätt, enkelt konkret och antagligen det bästa sättet, åka sidor med balans NÄR skidorna är i kontakt/friktion med snön. Annars spelar balansen egentligen noll roll, alltså när skidan är avlastad.</p><p>Nu till det viktiga ang skidåkning; Förenklat, Det ända du behöver göra för att svänga dina lagg på skär, är att Kanta skidorna och se till att du har kraftens angreppspunkten framför bindningen. Skidans konstruktion och din fart samt kantningen avgör hur snäv din sväng blir.</p><p>Vill du skapa en ännu snävare sväng måste du vrida in skidan lite i början av svängen och sedan göra vad farten och skidan är skapt för. Visst kan du påverka svängens radie en del genom att trycka framåt med skenbenet, men ack så lite i förhållandet till insats. </p><p>Oftast när jag trycker på hårt tappar ( ialla fall jag) skäret bakändan sladdar ut. Är skidan mjuk böjs skidan mer och det blir ännu svårare med skäret. Är skidan stenhård så händer det nästan noll om du trycker på framåt. Öka farten si the shit.</p><p>Titta på en raceare, höften är långt fram i svängen = TP är längre fram mellan är den längre bak. Frågan blir då, Kör de med stort plöstryck? När det gäller gs tror jag inte det för i dessa farter tror jag de flyttar bak tycket på foten så att den största delen av kraften går rakt ned genom skenbenet, inte vid stortån. Men de har nog kontakt med skenbenet för kontrollen samt att angreppspunkten måste vara framför bindningen i inledningen för att svänga. Men kantningen är a och o samt vilken fart vi har.</p><p>Obs Är inte skidteknik med mitt resonemang egentligen då; vi ska röra vår kropp så att kraften träffar skidan där vi önskar för att få resultatet vi vill, I Balans. Alltså inte trycka, bända osv. Men genom att ha skenbenet lite pressat mot plösen kan vi finjustera vart på skidan kraften träffar, ibland fram ibland bak men till störst del på hela foten samtidigt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glidaren, post: 1099762, member: 164796"] Jag tror jag hänger med I ditt resonemang och mitt exempel var bara att du skulle uppleva att du faller när du slappnar av, detta bevisar att du kan flytta massans tp utanför fötterna pga att du spänner musklerna och håller emot fallande kraften. Det är alltså inte jämnvikt utan du motverkar med muskler att du faller. Detta är ett verktyg inom skidåkning ;att använda sina muskler för att hamna centrerat i mellan svängarna. Men håll dig i balans så är du rätt, enkelt konkret och antagligen det bästa sättet, åka sidor med balans NÄR skidorna är i kontakt/friktion med snön. Annars spelar balansen egentligen noll roll, alltså när skidan är avlastad. Nu till det viktiga ang skidåkning; Förenklat, Det ända du behöver göra för att svänga dina lagg på skär, är att Kanta skidorna och se till att du har kraftens angreppspunkten framför bindningen. Skidans konstruktion och din fart samt kantningen avgör hur snäv din sväng blir. Vill du skapa en ännu snävare sväng måste du vrida in skidan lite i början av svängen och sedan göra vad farten och skidan är skapt för. Visst kan du påverka svängens radie en del genom att trycka framåt med skenbenet, men ack så lite i förhållandet till insats. Oftast när jag trycker på hårt tappar ( ialla fall jag) skäret bakändan sladdar ut. Är skidan mjuk böjs skidan mer och det blir ännu svårare med skäret. Är skidan stenhård så händer det nästan noll om du trycker på framåt. Öka farten si the shit. Titta på en raceare, höften är långt fram i svängen = TP är längre fram mellan är den längre bak. Frågan blir då, Kör de med stort plöstryck? När det gäller gs tror jag inte det för i dessa farter tror jag de flyttar bak tycket på foten så att den största delen av kraften går rakt ned genom skenbenet, inte vid stortån. Men de har nog kontakt med skenbenet för kontrollen samt att angreppspunkten måste vara framför bindningen i inledningen för att svänga. Men kantningen är a och o samt vilken fart vi har. Obs Är inte skidteknik med mitt resonemang egentligen då; vi ska röra vår kropp så att kraften träffar skidan där vi önskar för att få resultatet vi vill, I Balans. Alltså inte trycka, bända osv. Men genom att ha skenbenet lite pressat mot plösen kan vi finjustera vart på skidan kraften träffar, ibland fram ibland bak men till störst del på hela foten samtidigt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp