Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1099883" data-attributes="member: 138834"><p>Jag frestas att leka lite mer med fysikresonemang i syfte att belysa hur mycket krångel man kan tvingas ta sig igenom om man försöker gå en stringent fysikväg.</p><p>Hur är det med fysiken, om jag står på endast en skida i en utförsbacke? Vi börjar med att inte ha några bindningar på skidan. Om någon hjälper till med att hålla i skidan, så kan jag stå kvar i upprätt position utan att falla, eftersom jag riktar upp mig så att tyngdkraft och reaktionskraft från skidorna ligger i samma linje. Kraft- och momentjämvikt råder. Vad händer om min hjälpreda släpper taget om skidan. Jo skidan glider iväg och jag faller bakåt trots att min TP låg rätt. Vad vill jag nu säga med detta? Jo, det finns flera krafter att föra in i diskussionen. I det här faller är det skidans accelerationen ner för backen som måste tas med. Fortfarande har jag inga bindningar, som hjälper mig att överföra moment mellan pjäxa om skida. Genom att luta mig framåt på precis rätt sätt, dvs. förlägga tyngdkraften framför foten, så kan jag kompensera för att skidorna accelererar framåt och vill dra med mig. Fortfarande behöver jag inga bindningar. Jag står nog i det som kallas neutral position (ungefär vinkelrätt upp från skidan?). Monterar jag på bindningarna, så får jag möjlighet att överföra moment mellan pjäxa och skida. Jag behöver då inte se till att accelerationskraften i kombination med tyngdkraften går genom fotbädden. Jag kan flytta mig extramycket framåt eller bakåt <strong>med hjälp av muskelkraft</strong> men det kräver att jag kan införa böjmoment i skidan med konsekvensen att tryckfördelningen mellan skida och snö ändras. Mjuka skidor kan då medföra att snökontakten förloras fram eller bak.</p><p></p><p>Det går att fortsätta:</p><p>Visst försätter jag mig ur balans och i balans, när jag kortsvänger eller kör puckelpist. Att förklar detta med fysik får bli en utmaning för någon.</p><p>Men till vilken nytta?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1099883, member: 138834"] Jag frestas att leka lite mer med fysikresonemang i syfte att belysa hur mycket krångel man kan tvingas ta sig igenom om man försöker gå en stringent fysikväg. Hur är det med fysiken, om jag står på endast en skida i en utförsbacke? Vi börjar med att inte ha några bindningar på skidan. Om någon hjälper till med att hålla i skidan, så kan jag stå kvar i upprätt position utan att falla, eftersom jag riktar upp mig så att tyngdkraft och reaktionskraft från skidorna ligger i samma linje. Kraft- och momentjämvikt råder. Vad händer om min hjälpreda släpper taget om skidan. Jo skidan glider iväg och jag faller bakåt trots att min TP låg rätt. Vad vill jag nu säga med detta? Jo, det finns flera krafter att föra in i diskussionen. I det här faller är det skidans accelerationen ner för backen som måste tas med. Fortfarande har jag inga bindningar, som hjälper mig att överföra moment mellan pjäxa om skida. Genom att luta mig framåt på precis rätt sätt, dvs. förlägga tyngdkraften framför foten, så kan jag kompensera för att skidorna accelererar framåt och vill dra med mig. Fortfarande behöver jag inga bindningar. Jag står nog i det som kallas neutral position (ungefär vinkelrätt upp från skidan?). Monterar jag på bindningarna, så får jag möjlighet att överföra moment mellan pjäxa och skida. Jag behöver då inte se till att accelerationskraften i kombination med tyngdkraften går genom fotbädden. Jag kan flytta mig extramycket framåt eller bakåt [b]med hjälp av muskelkraft[/b] men det kräver att jag kan införa böjmoment i skidan med konsekvensen att tryckfördelningen mellan skida och snö ändras. Mjuka skidor kan då medföra att snökontakten förloras fram eller bak. Det går att fortsätta: Visst försätter jag mig ur balans och i balans, när jag kortsvänger eller kör puckelpist. Att förklar detta med fysik får bli en utmaning för någon. Men till vilken nytta? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp