Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1099887" data-attributes="member: 138834"><p>Jag vill dra det ett steg längre: Det är helt naturligt att alternera mellan i och ur balans bara för att få till den önskade framfarten. Ofta försätter man sig ur balans utan att egentligen använda momentskapande muskelkraft. Det är väl helt naturligt.</p><p></p><p>Med ”att vara i balans” menar jag då att inte vara på väg att falla. Inom mekaniken innebär ”att vara i balans” något annat: Jag förblir i mitt tillstånd av konstant translations- och rotationshastighet. Detta innebär då att om jag accelererar utför backen, så är jag inte i balans. Så använda begrepp måste kopplas till rätt sammanhang.</p><p>Ex.: Vid puckelpiståkning kan man skjuta fram skidorna över och ner på baksidan av puckeln. Förhoppningsvis hinner den egna kroppen ikapp de tvärställda och inbromsande skidorna så att man inte dyker.</p><p>Jämför också med cykling. Där måste man försätta sig ur balans för att kunna initiera en sväng. Inte talar man om för en 4-åring, som vill lära sig cykla att det gäller att försätta sig ur balans för att få till den allra första kurvtagningen. Åter igen hamnar jag i reflektionen att man inte skall teoretisera sådant som man lär sig rent intuitivt.</p><p></p><p>Så jag tror att man mest hela tiden alternerar mellan i och ur balans när man ägnar sig åt utförsåkning på skidor.</p><p></p><p>Det hela leder till min tes (avser friåkning): Har jag disharmoni mellan skida och åkstil så tvingas jag använda muskelkraft för att bryta och bända med pjäxorna =införa moment i skidorna via tå- och hälbindning.</p><p></p><p>Hur lång tid tar det innan tesen blir nermald?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1099887, member: 138834"] Jag vill dra det ett steg längre: Det är helt naturligt att alternera mellan i och ur balans bara för att få till den önskade framfarten. Ofta försätter man sig ur balans utan att egentligen använda momentskapande muskelkraft. Det är väl helt naturligt. Med ”att vara i balans” menar jag då att inte vara på väg att falla. Inom mekaniken innebär ”att vara i balans” något annat: Jag förblir i mitt tillstånd av konstant translations- och rotationshastighet. Detta innebär då att om jag accelererar utför backen, så är jag inte i balans. Så använda begrepp måste kopplas till rätt sammanhang. Ex.: Vid puckelpiståkning kan man skjuta fram skidorna över och ner på baksidan av puckeln. Förhoppningsvis hinner den egna kroppen ikapp de tvärställda och inbromsande skidorna så att man inte dyker. Jämför också med cykling. Där måste man försätta sig ur balans för att kunna initiera en sväng. Inte talar man om för en 4-åring, som vill lära sig cykla att det gäller att försätta sig ur balans för att få till den allra första kurvtagningen. Åter igen hamnar jag i reflektionen att man inte skall teoretisera sådant som man lär sig rent intuitivt. Så jag tror att man mest hela tiden alternerar mellan i och ur balans när man ägnar sig åt utförsåkning på skidor. Det hela leder till min tes (avser friåkning): Har jag disharmoni mellan skida och åkstil så tvingas jag använda muskelkraft för att bryta och bända med pjäxorna =införa moment i skidorna via tå- och hälbindning. Hur lång tid tar det innan tesen blir nermald? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp