Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1099934" data-attributes="member: 138834"><p>Ja då tar vi ett STORT steg om vi lämnar stelkroppsmekaniken, hoppar över stelkroppskinematiken och stelkroppsdynamiken och ger oss in i biomekanik och dess definition av statisk och dynamisk balans:</p><p></p><p>Citiat: Förmågan att kunna stå upprätt eller röra sig utan att falla omkull, kan alltså inte beskrivas med några enkla fysiologiska eller biomekaniska förklaringsmodeller, utan är en oerhört komplex förmåga där involverade muskler och leder samspelar med omgivningens balanskrav. Människans måste under sin kontroll av hållning och balans upprätthålla en ”steady stance”, ett slags balanskontroll i presensform med hänsyn till rådande förhållanden, samtidigt som den måste förutse och anpassa sig till förändringar orsakade av både frivilliga och ofrivilliga rörelser.</p><p>Ref.: <a href="http://centrumforidrottsforskning.se/.../uploads/2014/04/Balans.pdf" target="_blank">centrumforidrottsforskning.se/.../uploads/2014/04/Balans.pdf</a> ”Bra” eller ”dålig” balans – Vad är det vi mäter?</p><p></p><p>Jag hamnar ännu djupare in i mitt tvivel att det är möjligt att på lekmannanivå förklara skidåkning genom att ta vägen via fysikbegrepp,</p><p></p><p>Jag undrar fortfarande om det går att med hjälp av de egenskaper man givit en skida förklara hur den skall användas.</p><p>Ex.:</p><p> Böjveka resp. böjstyva brättar skall utnyttjas på följande sätt......men inte såhär ....</p><p>Vridveka resp. bridstyva brättar skall ....</p><p>Tiprocker skall utnyttjas såhär ...</p><p>Bred brätte i kombination med böjstyv/böjvek alt. vridstyv/vridvek ...</p><p>Slalomskärning framför bindningen och storslalomskärning bakom bindning utnyttjas på följande sätt ...</p><p>etc.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1099934, member: 138834"] Ja då tar vi ett STORT steg om vi lämnar stelkroppsmekaniken, hoppar över stelkroppskinematiken och stelkroppsdynamiken och ger oss in i biomekanik och dess definition av statisk och dynamisk balans: Citiat: Förmågan att kunna stå upprätt eller röra sig utan att falla omkull, kan alltså inte beskrivas med några enkla fysiologiska eller biomekaniska förklaringsmodeller, utan är en oerhört komplex förmåga där involverade muskler och leder samspelar med omgivningens balanskrav. Människans måste under sin kontroll av hållning och balans upprätthålla en ”steady stance”, ett slags balanskontroll i presensform med hänsyn till rådande förhållanden, samtidigt som den måste förutse och anpassa sig till förändringar orsakade av både frivilliga och ofrivilliga rörelser. Ref.: [url=centrumforidrottsforskning.se/.../uploads/2014/04/Balans.pdf][/url] ”Bra” eller ”dålig” balans – Vad är det vi mäter? Jag hamnar ännu djupare in i mitt tvivel att det är möjligt att på lekmannanivå förklara skidåkning genom att ta vägen via fysikbegrepp, Jag undrar fortfarande om det går att med hjälp av de egenskaper man givit en skida förklara hur den skall användas. Ex.: Böjveka resp. böjstyva brättar skall utnyttjas på följande sätt......men inte såhär .... Vridveka resp. bridstyva brättar skall .... Tiprocker skall utnyttjas såhär ... Bred brätte i kombination med böjstyv/böjvek alt. vridstyv/vridvek ... Slalomskärning framför bindningen och storslalomskärning bakom bindning utnyttjas på följande sätt ... etc. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp