Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="allan_sladd" data-source="post: 1099963" data-attributes="member: 138834"><p>Nu är det bara pistskidor som jag tänker på:</p><p>Att prova utan att få en beskrivning av vad som karaktäriserar en skida känns lite fattigt. Om jag får tips om skidans finesser, så kan jag försöka framkalla dem och kanske tycka att det skulle vara en utmaning att lära sig att dra nytta av dem. (<em>En skida som jag uppfattar som lättåkt redan vid provåket framtvingar ju ingen åkteknikutveckling för mig.</em>)</p><p>Exempel:</p><p>Jag minns en test av en Fischer-skida. Jag visste inget om den men jag noterade att om jag i en sväng vinklade till lite extra innan jag passerade fallinjen, så styrde spetsarna in under mig , så att jag kunde slänga över skidorna och initiera nästa sväng genom att sätta i spetsarna igen. De blev någon sorts kortsvängsteknik. Jag vet nu inte om jag gjorde rätt i någon mening men det blev ett kul sätt att åka. Jag frågade lite om skidorna och fick som spekulerande(?) svar att man gjort partiet framme vid brättarna lite vekare. Var det den egenskapsförändringen som jag fått tag på kanske? Jag trodde att det var slalomskärning där framme som jag kommit på att trixa med.</p><p>Tänk om jag fått tips om hur jag skulle åka för att få ut det bästa ur skidan, redan innan jag åkte iväg!</p><p></p><p>Är det helt meningslöst att börja med att gå igenom en skidans finesser och få en beskrivning av hur man skall dra nytta av dem? Sedan är det upp till mig att utveckla åkteknik som passar och eventuellt finna glädje i det?</p><p></p><p>Jag kan vrida till det såhär också: Att välja en skida som passar min dåliga åkteknik konserverar mig och min teknik. Om jag istället väljer skida först och sedan lär mig hantera den så utvecklas jag, om jag nu förhoppningsvis har talang. Men då krävs att någon kan beskriva skidans karaktär!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="allan_sladd, post: 1099963, member: 138834"] Nu är det bara pistskidor som jag tänker på: Att prova utan att få en beskrivning av vad som karaktäriserar en skida känns lite fattigt. Om jag får tips om skidans finesser, så kan jag försöka framkalla dem och kanske tycka att det skulle vara en utmaning att lära sig att dra nytta av dem. ([i]En skida som jag uppfattar som lättåkt redan vid provåket framtvingar ju ingen åkteknikutveckling för mig.[/i]) Exempel: Jag minns en test av en Fischer-skida. Jag visste inget om den men jag noterade att om jag i en sväng vinklade till lite extra innan jag passerade fallinjen, så styrde spetsarna in under mig , så att jag kunde slänga över skidorna och initiera nästa sväng genom att sätta i spetsarna igen. De blev någon sorts kortsvängsteknik. Jag vet nu inte om jag gjorde rätt i någon mening men det blev ett kul sätt att åka. Jag frågade lite om skidorna och fick som spekulerande(?) svar att man gjort partiet framme vid brättarna lite vekare. Var det den egenskapsförändringen som jag fått tag på kanske? Jag trodde att det var slalomskärning där framme som jag kommit på att trixa med. Tänk om jag fått tips om hur jag skulle åka för att få ut det bästa ur skidan, redan innan jag åkte iväg! Är det helt meningslöst att börja med att gå igenom en skidans finesser och få en beskrivning av hur man skall dra nytta av dem? Sedan är det upp till mig att utveckla åkteknik som passar och eventuellt finna glädje i det? Jag kan vrida till det såhär också: Att välja en skida som passar min dåliga åkteknik konserverar mig och min teknik. Om jag istället väljer skida först och sedan lär mig hantera den så utvecklas jag, om jag nu förhoppningsvis har talang. Men då krävs att någon kan beskriva skidans karaktär! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Går det att diskutera åkteknik utifrån skidkonstruktionen?
Tillbaka
Topp