Går Detta?!

Hamp

Ny medlem
Går Detta?!
Hej!
Jag och ett par polare har en massa schysst skid material som vi tänkte köra ihop till en rulle.

Fast det är ett litet problem, eller inte?

Vi har inte filmat med någon digital kamera utan med en vanlig (En sån där med ett litet video band.)
Fast det finns en digital liten screen på kameran.

Min fråga är ifall det på nåt sätt går att få in dessa underbara puderåk och råa grabs på datorn, för att där kunna redigera det?!
Eller måste man ha en digital kamera?

Jätte tacksam för svar!!

/Hamp

Går Detta?!
Ska nog inte vara helt omöjligt att konvertera om det till Digitalt men inget en svensson klarar direkt skulle jag tro.. Har ingen större aning, kolla runt på div. videoredigerings sidor så hittar du säkert ngt,,

Går Detta?!
Det går utan problem. Bara att skaffa ett TV-in kort och köra in allt på datorn. Sen är det bara att sätta igång att klippa.

Går Detta?!
du kan använda enkla program så som windows moviemaker, dock inte att föredra eftersom detta suger fett och möjligheterna till att få det exakt som man vill är svåra.
själv använder jag ett program som heter adobe premier, det e relativt lätt använt men framför allt har det stora möjligheter till att skapa feta filmer. lätt att lägga musik också...
hör av dig om du behöver hjälp med nått....
cheers....

Går Detta?!
1. hyr eller låna en dv kamera med analog ingång, gör att du kan parsa den analoga filmen genom den, ger bättre kvalitet än dom flesta tv-grabbers kort, dom är ju beroende av datorkraft och grafikkort. gå in på netOnNet och leta upp en kamera som har sån ingång, sen kan du ju köpa den med öppet köp och sedan lämna tillbaka den när du pumpat över all film på närmsta elgiganten...

2. pinnacle studio är lättanvänt och ger ett bra resultat. är dessutom ett billigt program kostar inte mer än någon tusenlapp med ett 1394-(firewire)-kort. (900 utan!)

Pinnacle har också ett program för att bränna VCD skivor, alltså CD som går att köra i DVD spelare. Blir ungefär som MPG2 kvalitet på dator när man dippar ner den till att kunna ta ca 60 minuter på en skiva. Det går ju att ta 30 minuter och få helt ok kvalitet också. kostar ytterliggare en 1000lapp, men det finns ju även en hel del freeware...

Jag har inte editerat så mycket med "hemma" utrustning men vad jag har sett så funkar PS bra.

__

Tänk bara på att det drar FETT med hårddisk att redigera så köp en 120GB extradisk om du ska pumpa över alltihopa till datorn.

- be creative...

Det är fan så roligt!

Går Detta?!
Angående Program så är ju Premier ruskigt bra men det kostar en hel del. Pinnacle Studio 7 funkar bra som ett nybörjar program, dom flesta grundläggande funktioner finns och det går väldigt snabbt att klippa ihop någonting bra. Det går ju ioförsig att ladda ner premier.... detta är ju förstås olagligt men det går. även fast det finns ett band så betyder det inte att det är svårt att få till datorn. vad är det för typ av kamera det finns några olika (super8 ,digital8 ,miniDV) kolla på kameran om det finns någn DV out utgång finns det så är det bara att skaffa ett firewire kort och en kabel.

Går Detta?!
Det är ingen höjdare att använda sig av en DV kamera för omvandling av en analog videosignal till digitalt. DV kamerorna är inte bra på det, de tappar frames och kvaliteten blir inte perfekt.

Då är det bättre att lägga ut en slant och få det gjort med bra kvalitet från början, kika in på www.uppsalabildteknik.com det kostar inte så mycket som man kan tro.

Går Detta?!
JJag har nån grej som jag kopplar in kameran så jag får in det på datorn, så det går , men kvaliten är inte nära ditigal filmat!

Går Detta?!
Vad är det för format du får fram?
Är det en MPG fil så är den ju komprimerad.
Kvaliteten blir inte samma som om det vore filmat med digitalkamera, eftersom inspelningen inte är i lika hög upplösning. Men det ska definitivt bli riktigt bra (om kvaliteten är bra på det inspelade)

Går Detta?!
Jag har samma problem. Jag har Geforce 2 med TV-OUT. Sladden som man stoppar i TV:n närmare bestämt tre(röd,vit,gul) och det finns tre utag i TV: men i grafik kortet finns det bara en (vit).

men jag funderar, är det inte möjligt att överföra även "vidiobandspelare" till datorn via USB?

Hur gör de på uppsala bibliotek?

Jag använder mig annars av digitalcamera men filmrecultatet skulle bli betydligt bättre med filmcamera!

Kontra program så finns allt att ladda!
Program:

Movie Maker 2 <---- otroligt lätt att hantera tar mindre än 30 min att lära sig allt, ger ett "ok" recultat. den ligger på ca 12mb går snabbt att ladda och den är lätt att hitta!

Adobe Premier 7 <---- För dig som är data van vill nå fina recultat! (allt är upp tilld dig) det är betydlig mer svårhanterat men man lär sig snabbt, det är i stort sätt du som sätter gränserna. Det är de mest avanserade programet fast och även det största, den ligger på 200 till lite över 300 mb, den är reativt lätt att hitta.

Pinnacle Studio 7 <---- För dig som vill nå bra recultat fast inte lägga ned timmar för att lära dig programvaran. Begrensade möjligheter. Programvaran ligger allt från 74 mb till lite över 100 mb. inte lika vanligt program.

Går Detta?!
Jag har vegas 4.0... :P jag har ett geforce kort med tv in. Funkar kanon bra med vår 10 år (!!) gamla hi8 kamera, det är hyfsad kvalitet i datorn ändå... Men det är inte alltför klurigt att fixa in filmen i datorn.

Går Detta?!
man kan skaffa ett program så att man kan lägga in film från en vanlig videokamera på datan...men de kräver hårdvara oxå så du måste ha en annan grej som ja inte riktigt vet va de e men ja känner en som har de så de går ju iaf

Går Detta?!
Om du inte filmat med "digital kamera" (=DV-kamera?) från början så kan du aldrig få upp bildkvalitén genom att "tanka" genom någon annan maskin. Bilden har ju inte lästs in i högre kvalité för det...

För övrigt så finns det många olika mer eller mindre prisvärda paket för videoredigering som innehåller både hårdvara (kort med analog och/eller digital ingång) och programvara som behövs för att redigera.

Vad har ni för typ av kamera? Och vilka utgångar finns det på den? DV=Firewire 1394? Super VHS? Composite (gul/vit/röd)? Kolla det först, så vet ni vilken typ av "videofångarkort" ni behöver köpa för att kunna koppla kameran till datorn...

Går Detta?!
Förtydligande: Firewire = digital ingång.
Analoga ingångar = SuperVHS kallas ofta bara tv-out/in, är en rund kontakt med flera små stift, typ. Composite (även kallad RCA)där röd och vit är stereoljudet och gul är bilden...

Tillbaka
Topp