Garmin Fenix 6X Pro Black

MalinWester

Ny medlem
Hej,
Köpt Garmin Fenix 6X och använde den för första gången i Saalbach för ett par veckor sedan.
Körde skidappen som loggar hastighet, distans, höjd etc.
Kom upp i 120 km/tim en av gångerna när jag åkte.
Ngn som vet om detta är tillförlitlig siffra? Borde ju vara när klockan kopplar upp sig mot GPS etc och ja, det gick fort, men 120 km/tim. Hmm...osäker.
Kram på er
Malin
IMG_6429.jpg

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Med tanke på att damerna i störloppen brukar klockas på 110-120 km/t med preparerade pister, ännu mer preppade belag och tre lager av säkerhetsnät runt banan så låter det lite märkligt - men förstås inte omöjligt.
Gjorde du fler liknande åk och vad visade den då?

MalinWester

Ny medlem
Med tanke på att damerna i störloppen brukar klockas på 110-120 km/t med preparerade pister, ännu mer preppade belag och tre lager av säkerhetsnät runt banan så låter det lite märkligt - men förstås inte omöjligt.
Gjorde du fler liknande åk och vad visade den då?
Gjorde fler åk och den visar på mellan 109 km/t och 120 km/t.
Är lite av en fartdåre och gillar adrenalin kicken. Gällande damerna i störtlopp så har de ju en bana som de kör efter. Jag hade inte det utan körde typ rakt ner, inte många svängar där inte. Svart pist. .

Marboh

Aktiv medlem
Toppfart eller medel?
Klockan har väl 1hz i uppdateringsfrekvens. Och felmarginalen verkar ligga på +- 5-10m.
Med det antagandet kan skillnaden mellan två mätpunkter (Max-Max, min-min)ligga på 40 m. Alltså felmarginalen på sträckan du åkt på en sekund kan skilja 0-40 m. Om man räknar på extremfallet. Så det kan ju slå rätt hårt på momentanhastighet.....
Är det över längre tid stämmer det nog bättre. :)

MalinWester

Ny medlem
Toppfart eller medel?
Klockan har väl 1hz i uppdateringsfrekvens. Och felmarginalen verkar ligga på +- 5-10m.
Med det antagandet kan skillnaden mellan två mätpunkter (Max-Max, min-min)ligga på 40 m. Alltså felmarginalen på sträckan du åkt på en sekund kan skilja 0-40 m. Om man räknar på extremfallet. Så det kan ju slå rätt hårt på momentanhastighet.....
Det är toppfart efter avslutat åk som jag har fått dessa värden.
Får helt enkelt ta och tävla med ngn professionell för att säkerställa värdet. :)
PS! Glöm inte att kika på störtlopp för herrar idag i Saalbach. Gissa om jag spelar in det då jag är på jobb när de kör idag.
Kram på er

pd

Aktiv medlem
Klockan har väl 1hz i uppdateringsfrekvens. Och felmarginalen verkar ligga på +- 5-10m. Med det antagandet kan skillnaden mellan två mätpunkter (Max-Max, min-min)ligga på 40 m. Alltså felmarginalen på sträckan du åkt på en sekund kan skilja 0-40 m. Om man räknar på extremfallet. Så det kan ju slå rätt hårt på momentanhastighet.....
Med tanke på prislappen och antalet features som den klockan har tror jag att beräkningen av topphastighet m.m. är lite mer avancerad än att den bara räknar på två avlästa punkter.

Testade du att ha klockan på dig även när du hoppade @MalinWester ?

MalinWester

Ny medlem
Med tanke på prislappen och antalet features som den klockan har tror jag att beräkningen av topphastighet m.m. är lite mer avancerad än att den bara räknar på två avlästa punkter.

Testade du att ha klockan på dig även när du hoppade @MalinWester ?
Nope, jag skaffade klockan för en månad sedan och hoppet var för ett par år sedan.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp