Gausta i slutet av Januari

JEZ-revived

Aktiv medlem
Dags att planera årets skidresa med företaget. Tiden är slutet av Januari.
Ett intressant förslag är Gausta. Jag har dock aldrig varit där och undrar lite hur det brukar vara i slutet av Januari?
Framförallt, brukar det finns tillräckligt med snö för att åka ner för Gaustatoppen?

Dags att planera årets skidresa med företaget. Tiden är slutet av Januari.
Ett intressant förslag är Gausta. Jag har dock aldrig varit där och undrar lite hur det brukar vara i slutet av Januari?
Framförallt, brukar det finns tillräckligt med snö för att åka ner för Gaustatoppen?
Jag varit där 3 gånger. Vecka 3, vecka 6, vecka 10, olika år, förstås.
Vecka 6 (2 år sen) och Vecka 10 ( 6 år sen) var det väldigt dåligt med snö på gaustatoppen. Renblåst. För 2 år sen rätt dåligt med snö öht. För 6 år sen fanns det snö I några rännor, men vindpåverkat och sketchy. Almännt fanns det rätt mycket vindpåverkat snö där de 2 åren,som sprack lite här och där. Känndes inte allt för säkert. Man fick leta rätt mycket efter bra och säker snö, men det gick att hitta.
Vecka 3 var för (jag tror) 10 år sen. Puderdröm... gick att åka typ överallt. Knte mycket till bas, så man slog genom ibland. Men gott om snö på gaustatoppen och resten av området där.
Så från min sida ett vanligt: det beror på vädret ;).

Tack! Jag får se hur riskvilligt resten av gänget är. Bara det vanliga skidsystemet är ok så blir det ingen katastrofresa iaf.

Tack! Jag får se hur riskvilligt resten av gänget är. Bara det vanliga skidsystemet är ok så blir det ingen katastrofresa iaf.
Ja, det var finfint i backarna varje gång. Fjellheisen var alldrig öppet när jag var där dock. Finns fina mindre turer också.
Även för två år sen där det var rät dåligt med snö och hade blåst mycket, hittade vi fint snö på Toreskyrka. Fantastiskt område med mindre rännor åt alla håll. Finns mycket möjligheter för olika åkare...

Tillbaka
Topp