Geilo???

papageno

Ny medlem
Geilo???
Är det någon som har hört talas om en liten skidort som heter Geilo? Det verkar inte vara så stort, och utbudet av recensioner av orten är ytterst begränsade. Ändock ska jag dit under sportlovet. Nån som kan späda på lite?

/Paggan

Geilo???
Inte så brant, men det finns ett par trevliga backar med lite sväng i. Backar som svänger är bra om man vill svänga. Att svänga utan att backen svänger känns alltid lite onödigt. Backen som går under "huvudliften" har nästan lite störtloppskänsla i sig. Först rakt och flakt, sedan lite brantare, kort utflackning och en 90 graders sväng följt av en brant till där man med lite fart i bagaget lätt kan göra en 20-30m luftfärd om (samtidigt som man hoppas att ingen står nedanför). Efter detta kommer en svag sväng till och en utflackande målschuss.

Förra året hade de en schysst permanent ski-X bana, många bigjumps och en funpark som var OK. Det är dock mycket och ganska tät skog, så offpisten är ingen höjdare.

Det finns två områden, ett på varje sida dalen. Området längst från byn verkar sjusärdeles flackt, om du frågar mig.

HitMe

Geilo???
Tjena!
Geilo ligger precis vid öppning till Hardangervidda. Ganska liten mysig by där man kan hitta riktig bra mat. Du kan hitta ganska bra offpiståkning utanför nedfart 47(tror jag...) skråa en bit och åk sedan rätt ner mot skogen tills det att du stöter på transportleden som går mot turistsentret.
Har du ork kan du också åka med "Halstensgård liften" och sedan gå en bit upp på fjället där kan du hitta rikig bra åkning.
Bästa piståkningen finns annars, enligt mig, runt "Taubanen liften".
Har du bil kan du även åka över till andra sidan om älven till "Vestila Skisenter". Där bjöds det på rikigt bra åkning och ganska bra turmöjligheter.
Passa på att njuta av naturen på bästa sätt, runt fjorden är det riktigt stiligt ibland...
Afterski på "Vinbaren" är bäst.
Se upp så att du inte kör över nån längdåkare får de finns det många av kan jag lova!!
Go tur!// Danne

Geilo???
Jag vill gärna framhålla att det var på ort och ställe min personliga utförsåkarpremiär staplades iväg för sisådär 28-29 år sedan http://www.perbye.no/ . Vill minnas att det mest begav sig i Holms backe. Var faktiskt sportlovsbesökare i Geilo under hela det galna 70-talet. Branthetsintrycket har ju fått sig en hel del exponetiella rubbningar sedan dess, så där är nog HitMe"s lite senare intryck mer värda.

Dessutom var hela 70-talet - HotDoggingens förlovade decennium - en stor bonanza i NM-backen, snusers right vid toppen av Korketrecken. Det var inte bara puckeltomtar i motivlackade Scottpjäxor, det var en hel del balettutövare igång också. Stort.

Outpist är antagligen inte ens att tänka på. Däremot vill jag framhålla musikliften, som var tidigt ute med att lira musik via högtalare i liftstolparna - backen är antagligen flack så det ryker, men det gäller att se fördelar också. Annars är det väldigt grön-blå röra bland backarna. Utelivet är däremot garanterat enligt god norsk tradition såväl svinbra som svindyrt. Tror att Dr Holms-etablissemang http://www.drholms.no/ kan erbjuda lite av varje även för den krässtrupade - " Recepten Pub fyller 7 år i november og er "hottere" enn noen gang".

Sen är ju minnet lite luddigt (har vart mkt smörgås för undertecknad sen dess), men med tanke på de senaste händelserna i Geilo bör du även tänka på att inta ruggigt låga ställningar om du skådar en packad norsk hemvärnsman med en skarpladdad AG3 i näven. http://www.vg.no/spesial/bakgrunn/?id=561

http://www.geilo.no/

Geilo???
Ligger 6-7 mil från Hemsedal och var ett av de bättre haken förr innan Hemsedal växte upp och blev nordens tillhåll för de bästa skid och brädåkarna.

Mvh Robban

Geilo???
Va i Geilo förr veckan (5), Först kom det 50 cm nysnö på 2 dygn sedan töade det 25cm på ett halvt!

Skidåkningen var bra, några riktigt bra backar finns, rekommenderar dem vid Geiloheisen och Vestlia skidsenter.

Tips; Besök Sidespranget och kolla in den otroligt söta danska bartendern...henne beställer man gärna av...........hehe

MVH, Andreas

Geilo???
jag bor dær nu och man åker inte hit før att friåka!jag har førvisso fått en hel del puder men det ær inte vanligt.

Vad som dærimot finns ær nordens ænda superpipe.Hoppen ær alltid i bra skick. och det ær høg nivo på trixen,tackvare ntg skolan som ligger hær(snowboard gymnasium)

Tillbaka
Topp