Gjort bort mig - juniorskidor?

Feffe67

Medlem
Hej, köpte ett par Völkl blaze JR 158cm till sonen precis fyllda 14. Han är 166cm lång och väger 45kg, rätt spinkig. Storlek 26.5 i pjäxor
Han åker fint i pisten och gillar att köra utanför också. Han körde hyrskidor i julas, ren pistskida Elan på 150cm.
Orkar han svänga runt dessa klart bredare skidorna i alperna om en dryg vecka? Tror juniorvarianten är 84 i bredd.
Längden slutar strax under ögonen. Man tycker det borde funka men vill heller inte ha en trist upplevelse och sen behöva hyra resten av veckan. Bör jag köpa 150cm begagnat på blocket och låta lillasystern ärva dessa sen istället?

Vet inte vad som är rätt men min son är 166cm 55kg. Köpte anomaly 88 164cm och jag hade tanke att 170cm kanske hade varit bättre val för nästa säsong men pga rea gick jag på de korta. Tror 164 funkar perfekt i år, han trivdes på frugans rtm 79 163cm under julen. Så jag tror skidorna blir bra för din grabb de är kortare och mjukare än de jag valde.

Vet inte vad som är rätt men min son är 166cm 55kg. Köpte anomaly 88 164cm och jag hade tanke att 170cm kanske hade varit bättre val för nästa säsong men pga rea gick jag på de korta. Tror 164 funkar perfekt i år, han trivdes på frugans rtm 79 163cm under julen. Så jag tror skidorna blir bra för din grabb de är kortare och mjukare än de jag valde.
Låter som att jag vågar prova. Worst case får han hyra

Blaze har ju rocker både fram o bak. Tror att de kan upplevas lättare att få runt än den pistskida han körde på senast, även om de är 8 cm längre. Jag tror inte en kortare skida är att föredra.

Blaze har ju rocker både fram o bak. Tror att de kan upplevas lättare att få runt än den pistskida han körde på senast, även om de är 8 cm längre. Jag tror inte en kortare skida är att föredra.
Ja det har du rätt i, lite mindre (längd-)kontakt med snön. Han borde kunna dra runt den fint då. Är så svårt i den åldern eftersom de ena dagen är en liten pojke med noll styrka och sedan månaden efter en stark man. Han är dock fortfarande pojke :)

Tillbaka
Topp