"Gjuta" pjäxor?

speff

Ny medlem
"Gjuta" pjäxor?
Nu har jag tröttnat på att leta efter ett par pjäxor jag kan ha, alla jag har provat spänner som fan över vristerna och det dunkar i foten, så nu funderar jag på att forma ett par pjäxor efter min fot.
Är det någon som vet hur det går till, vart man kan göra det och ungefärligt pris?
Någon som har gjort det som kan uttala sig? Eller någon som vet ett par pjäxor, nåt speciellt märke/modell som ska vara extra höga över vristen?

//Stef

"Gjuta" pjäxor?
Att tänka på när du "sprutar" ett par inneskor:
1. Det är dyrt (strolz kostar runt 3500 tror jag, finns en del pjäxor som har en sprutsko orginal)
2. 90% chans att en formsprutad innersko klämmer/trycker mer än en vanlig.

Jag har sprutat ett antal pjäxor efter min fot och jag har aldrig haft så ont i fötterna som med dessa.
(kan dock vara så att det funkar med ett lite större skal än de jag har använt men jag är tveksam)

"Gjuta" pjäxor?
Ohoj, jag har åkt med mina Strolz i tio år och dom funkar fortfarande, dock en hel del slitna. Ska nog skaffa ett par nya för om dom håller så länge så är det nog värt 7000, vilket jag tror är priset på dom nu. Jag har inte haft några problem alls med dom och tror det är svårt hitta nåt bättre. Men samtidigt så finns det ju massa billigare om man har "normala" fötter.

dom problem jag haft är:
1. om man inte åker så massa så tar det nåra dar innan dom sitter som dom ska.
2. om det är kallt så blir dom stenhårda och jag har suttit med fötterna i ugnen nåra gånger för att få av dom, detta är ett problem som jag antar Strolz har löst på sina mer morderna modeller, om inte så köper jag nåt annat.

//Nisse

"Gjuta" pjäxor?
Håller med sebastian_p. Formgjuten sula hjälper mot det mesta. Jag har gjutit mina sulor på löplabbet för 7-8 år sedan och de funkar fortfarande. Kostar lite mer än "fusk-sulorna" som dom formar med värme på Stadium och dyl, men dom är sjukt mycket bättre och håller hur länge som helst. Jag kör dom i löparpjuck, cykelskor, pjäxor etc året runt och de är inte det minsta slitna.

"Gjuta" pjäxor?
Hej!

Du ska nog kanske ha en Head S10 med Conformable formsprutad innersko och formgjuten sula. Är hög över vrist och bred. Man kan välja hur hårt man vill spruta och hur tajt man vill ha.6000kr för allt. Dagens formgjutna är inte stenhårda i skummet . Fördelen idag är att man kan spruta i de flesta pjäxor beroende dock på hur foten ser ut. Vissa fötter kan tex vara för breda för vissa skal.

MvH

Magnus-alpint

Obs!

Stor skillnad på sulor som man ska ha i pjäxor och i löparpjuck!!! Man ska ha en betydligt hårdare sula i pjäxor, som inte är mening med att du kan böja i tådel. Blir betydligt mer belastning ,tryck i en pjäxa.

"Gjuta" pjäxor?
Mmm, visst är det kanske inte optimalt med de sulorna i löpardojjorna, men bra mycket bättre än default-sulorna som ligger i när man köper dom.
Började faktiskt inte springa med dem förrens i somras, men funkade iallafall utmärkt både under Lidingöloppet och Raid Uppsala.
Jag som är plattfot får mycket bättre passform i pjäxan med gjutna sulor, känns som hela foten + benet liksom hamnar rätt när sulan trycker upp lite extra i hålfoten.

Tillbaka
Topp