Glaciärer i norge

T_Skoog

Ny medlem
Glaciärer i norge
Vilka sommarskidåknings-ställen har fortfarande öppet?
Stryn har ju stängt... (stängde 3 juli) , finns det andra ställen som har öppet... samt finns det hopp eller pipe på dom ställena..
t.ex. fogelfonna eller galdöpiggen http://home.online.no/~gpss/

Glaciärer i norge
Jag ska till Juvass om ett tag så jag får hoppas att det ligger snö där annars har jag gått på en nit :P. Hopp vet jag inte om det finns. Hört att det finns småsten i pisten men det e ju inte samma känsla... Jaja... För en månad sen funka det iaf...

Glaciärer i norge
Ska det jibbas är inte Juvas att rekomendera. Brukar inte finnas mycke att tillgå på den fronten. Det är ju trots allt mest piståkare som håller till här.
Folge vet jag inte hur snötillgången är så här, sent på säsongen. Dock har dom ju som bekant en riktigt bra park och pipe. Förutsatt att det finns snö och skiten är öppen vill säga...
Juvas är öppet länge till. Här finns det gott om snö. Det kan snöa i juli...

Glaciärer i norge
vilket datum stänger folgefonna...
måste man vara med på campet för att få åka där?
kan man inte bara köpa liftkort och åka ändå?

Glaciärer i norge
kom igen nu, någon här måste väl veta... jag börjar bli orolig att jag inte ska få åka nå mer innan vintern, hjälp

Glaciärer i norge
kom igen nu, någon här måste väl veta... jag börjar bli orolig att jag inte ska få åka nå mer innan vintern, hjälp!

Glaciärer i norge
Dra till Folgefonna!!
Vi var dær førra veckan. På tisdan var campdeltagarna på plats o då var parken shapad. Riktigt schysst me tanke på tiden...Fanns hopp, rails o pipe. Jag var grymt sugen på o åka pipe, men den var rætt dålig.. Men lætt vært åka. O campingen på bondgården var ju kung=)

Glaciärer i norge
Yo!
var i norge förra veckan. åkte sista dagen som var öppet i stryn och jag säger bara skit i att dra till ett system och gör som vi...köp en karta kolla med nån lokal vart det kan finnas snö och hika ett par dagar. Vi åkte på blåtind som ligger nära geiranger. och vi fick riktigt fin slaskåkning efter nån timmes knatande. Vägen dit är enkel. istället för att åka genom tunlarna mot stryn tar du av mot geiranger. åk nån mil och du passerar djupshavhytta. titta uppåt genom rutan och du ser en storglciär och sedan en mindre. med lite snöfällt under. stick fort dit innan allt är bortsmällt!

Glaciärer i norge
Camping plass i LOM, Bøverdalen vandrerhjem har rom og teltplass etc. Disse ligger en liten bit unna nede i dalen. Raubergstulen fjellstue, har hytter,rom teltplass. RS er på vei opp på fjellet. Juvasshytta ligger rett ved liften.

Glaciärer i norge
tja... jeg som trodde både Stryn, Juvass og Fonna var åpne hele sommeren da! men etter en titt på http://www.skiinfo.no/snowreport/list.jsp så det dårlig ut. Den siden er nå ikke helt oppdatert heller.
Juvass er hvertfall oppe, og Fonna vet jeg er det, har noen kamerater som skal dit nå snart, og noen som nett har vært der.

god tur!

Glaciärer i norge
Drar till Galdhöpiggen imorgon, ger blanka faan i att det inte verkar finnas några hopp å att fallhöjden e sådär, jag måste stå på snö. I värsta fall får man väl åka runt å leta andra berg att klättra på. Har redan handlat knäckebrö så det räcker till frukost lunch å middag i fem dar så there´s no stopping me now.

Glaciärer i norge
Drar upp till sur-Per på Juvass på söndag. Ska nöta käpp och förstöra handskarna med salt. Åkglädje hittar du nån annanstans...är ofta skägg i luften, 13 m/s och regn som skiter fullständigt i om du har goretex. Värst är ändå sur-Per, han blev av med oskulden med en bergsget och har aldrig sagt ett trevlgit ord. Å ta betalt kan han. Vägen blir bara sämre å sämre för varje år och bom-tollen bara dyrare.

Nejrå, jag kommer nog ha skoj.

Glaciärer i norge
någon som vet hur länge till folgefonna har öppet?
måste man vara med på campet för att få åka?, eller kan man köpa dagkort?

Glaciärer i norge
måste man vara med på campet för att få åka?, eller kan man köpa dagkort?

Glaciärer i norge
Jag och några kompisar var där 2001 och då åkte vi i parken utan att vara med på campet. Det var dock några andra svenskar som blev tillsagda att man var tvungen att vara med på campet för att få åka i parken. Men det var ingen som kollade i backen.

Glaciärer i norge
ok, tack för svaren. men nu är det bara en till grej som jag bör veta innan man drar till norge...

Glaciärer i norge
om dom har stängt, finns det någon annan glaciär förutom "Galdhøpiggen" som har öppet?

Glaciärer i norge
..men snälla kära Tskog..
Du verkar lägga hela din skidsemester i händerna på att några andra på forumet skall veta massor. Du kommer ju aldrig att komma iväg.
Gå in på www.folgefonna.no och där står telefonnr dit, och ta reda på allt du behöver på 5 min.
..och sen äre bar å åk

mvh
/SH

Glaciärer i norge
Kom hem från Galdhöpiggen igår, hade strålande väder varenda dag vilket slet ganska hårt på snön. Isen började titta fram mer och mer under veckan så snart går det väl bara att hålla sig intill liften. Dessutom började det försvinna snö i liftspåret, å inte faan la dom dit nå mer, nä nä, där var det rena storslalomen som gällde. Måste komma snö ifall de skall klara sig till oktober.

Tillbaka
Topp