Glasögon dålig sikt och AR

Känns som det absolut mest tveksamma här är skillnaden mellan förväntan, typ baserat på den här bilden:
1763640891636.webp

Och specsen, som säger:
  • XR-VIEW Field of view: 65 deg (Horizontal FOV)
Allt under 180 där måste ju vara totalt menat. Om det inte är så att verkligen är seamless liksom, så att man helt enkelt ser bra i en toarullestor del av synfältet, och normalbra utanför.

Vårt totala synfält är iofs ca 180 grader men den skarpa delen är egentligen förvånansvärt smal - gula fläcken täcker t.ex. bara max cirka 17 grader horisontellt. Det synfält där vi kan läsa text skarpt och känna igen ansikten är bara ca 7 grader horisontellt. Resten är perifert, suddigt seende med dålig färgkänsla (vilket kompenseras av att vi vrider huvudet mot det vi behöver se skarpt). Sedan bygger hjärnan ihop detta så att vi får en känsla av större skärpa i ett bredare område.

Fäst t ex blicken på buskarna i dalen till vänster i bilden ovan, så kommer liften att vara rejält suddig, och vice versa. Bättre är inte våra ögon. Så den här typen av glasögon kanske bara behöver göra skillnad i ett ganska smalt synfält rakt fram för att kunna göra stor nytta. Mer perifert handlar det mest om att uppfatta de stora dragen så att vi kan vrida huvudet dit vid behov.

Funkar väl om det är nära seamless mellan AR och transparent kanske. Om det inte blir för mycket vridande av huvudet. Känns som vinkeln man kollar genom att röra ögonen är typ 90 grader? Iaf mer än 65.

Sen låter det faktiskt riktigt lurigt att få kamerabilden så bra att man verkligen kan åka skidor med fart efter den. Men vore ju drömmen. Ner till ett visst djup, för känns lurigt om det börjar bli huvudskölj.. 65 grader grått mitt i synen

Känns som vinkeln man kollar genom att röra ögonen är typ 90 grader? Iaf mer än 65.

Det kan man ju men jag tror att man i första hand vrider hela huvudet faktiskt (och då hänger ju gogglarna med). Men bra synpunkt förstås.

Sen låter det faktiskt riktigt lurigt att få kamerabilden så bra att man verkligen kan åka skidor med fart efter den. Men vore ju drömmen. Ner till ett visst djup, för känns lurigt om det börjar bli huvudskölj.. 65 grader grått mitt i synen

Ja det ska nog mycket till för att man verkligen ska uppleva en förbättring som är signifikant bättre än dagens gogglar. Vår hjärna har ju optimerats för att i full fart i levande livet tolka just det som våra medfödda ögon förmedlar, inget annat.

Men hur blir upplevelsen? Blir det djup i bilden eller blir det som att titta på en skärm som saknar det djupet du får när du ser på riktigt?
Tekniken har säkert förfinats sedan jag provade å köra fordon med bildförstärkare i lumpen

Känns som det absolut mest tveksamma här är skillnaden mellan förväntan, typ baserat på den här bilden:
Visa bilaga 41755
Och specsen, som säger:
  • XR-VIEW Field of view: 65 deg (Horizontal FOV)
Allt under 180 där måste ju vara totalt menat. Om det inte är så att verkligen är seamless liksom, så att man helt enkelt ser bra i en toarullestor del av synfältet, och normalbra utanför.

Undrar också hur stabil bilden kommer att vara. Kommer det att se ut som en tolv år gammal GoPro-film utan stabilisering och med en bildskärm framför ögonen som också rör på sig så kan det bli lite väl omtumlande.

Begränsad FOV tros f.ö. kunna ha varit en avgörande faktor bakom flygolyckan över Washington DC där en militär helikopter flög in i ett trafikflygplan. Man tror att helikopterpiloten helt enkelt inte såg flygplanet för att det kom in från sidan utanför FOV på mörkergogglarna.

Nu har de gått ut med prislappen. 449 CHF, alltså cirkus 5300 kr.

Lite för mycket för att jag ska vilja slänga iväg det på en oprövad produkt. Har gjort det förut på Kickstarter och efter omgångar av uppskjutna leveranser så fick jag betala moms och tull som landade högre än vad motsvarande produkter kostade på hyllan.

Snödjup

Tillbaka
Topp