Glöm inte att byta batterier i din transceiver!

Och använd inte uppladdningsbara batterier:

"More on the Duracell Powerpix issue:
Since hearing about the issue here and on the TGR site, Ortovox has been testing them on all our beacons and on some competitive models.

Performance on the Ortovox beacons and on a Pieps DSP was unaffected. Our Tracker would transmit but not receive, much like the experiences of a few other posters.

Ortovox STRONGLY urges everyone to avoid the Powerpix in any brand of beacon. In addition to performance issues, we have no idea of their relative ability to withstand cold temps. Please use alkaline batteries, not rechargeables or nickel oxyhydroxide, like the Powerpix."

Mer info här: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=69591

tack för det tipset! jag hade tänkt satsta på Ortovox. tusen tack nu slipper jag nog göra den dunder missen:)

För mig räcker vanliga batterier åtminstone en säsong och eftersom jag ändå byter varje höst känns inte uppladdningsbara som en direkt nödvändighet.

Peter_K sa:
Och använd inte uppladdningsbara batterier:

"More on the Duracell Powerpix issue:
Since hearing.........."
Tack för påminnelsen!
Ang Duracell Powerpix så är det INTE ett uppladdningsbart batteri, ett mer kraftfullt batteri för digitalkameror enligt duracell själva. http://www.duracellpowerpix.com/se/
Det lättaste som sgat är ju att bara köra på vanliga batterier och ha reverv med sig.

disktrasa sa:
tack för det tipset! jag hade tänkt satsta på Ortovox. tusen tack nu slipper jag nog göra den dunder missen:)
Batterierna har inget med Ortovox att göra, killen som upptäckte felet hade en BCA Tracker, och läser man nogrannare så ser man att det står "Performance on the Ortovox beacons and on a Pieps DSP was unaffected". Sen vilken som är tranciver som är "bäst" kan jag inte svara på det finns nog många gammla trådar om det här i forumet, viktigast är ju trots allt att man tränar mycket med den man har.

Tack för omtanken.
Vad det gäller batterierna är väl slutsatsen att man enbart ska använda alkaliska (alcaline) batterier.
Ortovox var väl inte speciellt drabbat av detta (det nämnda problemet var i en tracker)?

Tillbaka
Topp