Go pro Hd eller Contour HD

Intressant att när man söker på "Contour Roam" på youtube så är den första videon "GoPro HD wingsuit flyers". Känns som att GoPro äger marknaden rätt hårt :P. Det är en sån grej som får mig att vilja välja contour...

Det populäraste brukar ofta va sämst...

Jag har en Gopro 1080p som jag köpte på Sportscam.se för 2999kr. Helnöjd måste jag säga, bra bildkvalité, alla tillbehör man får med, sen så klart alla möjligheter som man kan ha kameran till, en Contour är ju inget vidare om du har tänkt att filma någonting mer än Skidåkning.
Dessutom blir de stabilare med gopro när den sitter på ett fäste på hjälmen mot Contour som sitter på Googlesbandet.
Men de är ju ditt val, jag hade valt Gopro i alla fall!

PeeGee sa:
exakt, och då blir det ju ingen tull?
Om du ska köpa från USA och skicka det till Kanada så blir det tull. Man brukar ha ett alternativ i checkouten när man ska beställa som gör att man betalar tull på förhand så går det snabbare att få grejerna ist för att det ska sitt fast i tullen. Det kan ta låång tid i tullen....trust me.

Annars finns det ju en del bra butiker i kanada som kanske tex http://pointofviewcameras.com/contour-plus-camera.html
som ligger i Vancouver.

skiyeah sa:
Jag har en Gopro 1080p som jag köpte på Sportscam.se för 2999kr. Helnöjd måste jag säga, bra bildkvalité, alla tillbehör man får med, sen så klart alla möjligheter som man kan ha kameran till, en Contour är ju inget vidare om du har tänkt att filma någonting mer än Skidåkning.
Dessutom blir de stabilare med gopro när den sitter på ett fäste på hjälmen mot Contour som sitter på Googlesbandet.
Men de är ju ditt val, jag hade valt Gopro i alla fall!
Contour har fästen för precis allt, både GoPro och Contour har fästen för gogglestrapen, de flesta väljer dock något av de tre fästen för hjälmen :)

PNyberg sa:
PeeGee sa:
Om du ska köpa från USA och skicka det till Kanada så blir det tull. Man brukar ha ett alternativ i checkouten när man ska beställa som gör att man betalar tull på förhand så går det snabbare att få grejerna ist för att det ska sitt fast i tullen. Det kan ta låång tid i tullen....trust me.

Annars finns det ju en del bra butiker i kanada som kanske tex http://pointofviewcameras.com/contour-plus-camera.html
som ligger i Vancouver.
Ja fast inte om man skickar det till usa :).. Tack för tipset om sidan, billigt som attans. 500 dollars för contour+. Nästan halva priset jämfört med europeiska priser ju :I..

Fast jag har ändå ingen smartphone . så känns som en waste haha..

PeeGee sa:
PNyberg sa:
PeeGee sa:

som ligger i Vancouver.
Ja fast inte om man skickar det till usa :).. Tack för tipset om sidan, billigt som attans. 500 dollars för contour+. Nästan halva priset jämfört med europeiska priser ju :I..

Fast jag har ändå ingen smartphone . så känns som en waste haha..
HTC Sensation + Contour+ =Happy camper!

Äsch då! Får nog bli en Roam för min del!

Smartphone o GPS o sånt där prylfjanteri är bara drygt! De finns karta o kompass!

Yoggi123 sa:
Bara 30FPS på Contour ROAM? Blir la kasst när man åker skidor eller? :/
Har försökt fått tag på vad det är för FPS på Contour ROAM men hittar det inte. Stämmer det att det är 30FPS på ROAM och vad har i så fall konkurrenterna?

Countour ROAM filmar:
1080p: 30fps
960p: 30fps
720p: 60fps

Vilket är samma som Gopro har på sina kameror!
Dock så har Gopro MYCKET bättre bildstabilisator samt bättre ljus vid mörkare förhållanden, så jag skulle köra på gopro utan tvekan! Snäppet bättre bildkvalité också enligt mina åsikter

Jag har kört med båda en hel del, fick en Roam nu av touren och min gopro hd har jag använt en längre tid.
Jag gillar att roamen är diskret och att det är lättare med "is it on" Slidern är väldigt lättarbetad.

Men. Bild Kvalitén är vansinnigt mycket bättre på min gopro, Färg, exponering, film i svagt ljus, ljud, allt är bättre med gopro. Riktigt besviken på roam, ok i bra ljus men ändå inte lika vass.
Sedan ett annat störningsmoment, det finns nästan inget sätt att sätta hjälmfästet med roam så att inte hjälmen syns i bild, mycket irriterande.
Tar med ett till. Haft min gopro i två år och inte behandlat den särskilt bra, ändå inga repor. Haft min Roam i ett par veckor och har redan en magnifik repa på linsen (skyddet) trots att jag behandlat den betydligt bättre.

roamen´s lins fylls upp med snö snabbt eftersom den inte är sfärisk, hade aldrig det problemet på gopro i puder

För övrigt så filmar gopro HD i 60fps (50 Pal) om man väljer det, annars 30/25
Det gör väldigt stor skillnad när det går undan, jag upplever lite "tearing i bilden på Roam.

Osäker om man kan ändra den inställningen på roam... Ska nog dra en google på det på en gång så det blir någon ordning.

Nä när Countour huset finns med gopro hårdvara så slår jag till, Ska kolla in countour + med, ska ju vara något bättre.

Man får vara teletubbie ett tag till.
Tjo

Hur är det med minneskortet, istället för att blåtanda över filmen som man kan göra med contour + toll sin smartphone kan man inte bara sätta över minneskortet till sin samsung galaxy S2 eller liknande och kolla på filmerna? Har GoPro också utbytbart minneskort?

Hebbe sa:
Hur är det med minneskortet, istället för att blåtanda över filmen som man kan göra med contour + toll sin smartphone kan man inte bara sätta över minneskortet till sin samsung galaxy S2 eller liknande och kolla på filmerna? Har GoPro också utbytbart minneskort?
Ja fast det är ett sd kort, inte mini. Billigare men inte användbart i telefonen. Bara datorn.

Reine sa:
Hebbe sa:
Ja fast det är ett sd kort, inte mini. Billigare men inte användbart i telefonen. Bara datorn.
Fast kan man inte ha en adapter till mini kortet så det passar i kameran och sen tar man ur det ur adaptern när man ska ha det i telefonen?

Hebbe sa:
Reine sa:
Hebbe sa:
Fast kan man inte ha en adapter till mini kortet så det passar i kameran och sen tar man ur det ur adaptern när man ska ha det i telefonen?
Jo det borde ju kunna fungera, får bara se till att se till att det lilla kortet sitter riktigt fast i adaptern när man åker runt, det sitter väldigt löst så lite el-tejp kanske...

Tillbaka
Topp