goggle!!

olllle

Ny medlem
goggle!!
hjälp!! e de nån som kan hjälpa mig att välja goggle... jag hoppar en del och åker ganska mycke offpist... men det blir inga åk med 1-1,5 m puder så mycke snö e de inte... dom jag har nu använder jag hela tiden... så jag skulle vilja ha en lins som fungerar i dom flesta situationer... sen åker jag inte med hjälm...
// pått sorken

goggle!!
Du ska välja ett par Scott Unlimited med ett Amplifier glas, du får ett schyssta goggles med bra passform och framförallt ett mkt bra glas, kanske inte de häftigaste på marknaden men riktigt, kostar inte heller skjortan, 600:-.

goggle!!
Jag köpte precis ett par Smith regulator med spegelglas. Gjorde ett stort hål i min plånbok, 1200 fick jag hosta upp men nu har jag i alla fall de coolaste glajorna på marknaden.
/Michael

goggle!!
Scott är tyvärr fortfarande de bästa jag stött på under mina besök i de brantare kvarteren. Tyvärr för att dom inte alltid hänger med Attityd-mässigt.
Scott Voltage är kanske ett undantag ( http://195.141.101.153/proddetail.jsp?UID=361 ) fast absolut inte med dessa linser utan självklart med SilverPC1 (spegel). En lins som faktiskt funkar genom en hel säsong.
Har tidigare kört mest med Scott Downhill Pro ( http://195.141.101.153/proddetail.jsp?UID=354 ) , fast med ventilation i glaset, som nog får ses som den bästa Goggles"n om man bara ser till funktionen.
Det går inte att imma igen dessa briller, inte ens 10min i kabinen i Fååånet stoppar dom.

Det jag ville komma till var iallafall att Downhill-goggles"n hade jag i ryggan större delen av säsongen (i val Misär) med det gula glaset monterat, utifall att mina Voltage Spegel skulle bli för ljussvaga och därmed kontrastsvaga.
Eftersom Flatlight tyvärr är ett vanligt förekommande problem (av flera olika orsaker, kan ibland uppstå pga föregående kvälls aktiviteter..) har jag haft många tillfällen att testa både Voltage PC1 och Downhill Pro Yellow, där den senare SKA VARA BÄTTRE vid dåligt ljus, MEN VOLTAGE har visat sig vara oslagbart vid alla ljusförhållanden.

Det enda minus man rimligtvis kan sätta på Voltage är att om man kör mycket bottenlöst puder så kan ventilationen sättas igen av snö, men som du sa, kör du inte så ofta 1,5-2,0m puder så är det garra inget problem.

Har aldrig stött på ett glas som klarar så många olika situationer.

Dessa bör naturligtvis kompleteras med en hjälm,
http://www.ft.nu/leedom/katalog/katalog.htm

(för övrigt anser jag att ChamoX måste brännas, lämpligen under Pistörveckan i December)

goggle!!
Tja!
Undrar om någon vet vilka hur/vad man ska tänka på inför val av solglasögon mht till färg på glas beroende på väder och sikt. Har hört olika synpunkter genom åren..

När passar rött, gult, mörk färg på glas ? Ser man konturer bättre vid dålig sikt genom rött glas? Hjälper spegelglas nåt - eller är det bara trendigt ? När funkar gult bäst ? - när det blir lite mörkare ?

Om man ska satsa på ett par, vilken färg på glas är bäst "allround" ? eller ska man satsa på ett par brillor som man kan byta ut glas på - beroende på vädert ?

Men liksom när man kör hoj har man (jag) 3st olika visir att välja mellan (rött, mörk och klart) - dessa skiftar jag med mycket ofta. Tycker att samma princip bör gälla även inom skidåkning, eller ? Vädret förändras ju som bekant mycket snabbt i fjällen...

Själv har jag mörk-tonade spegelglasögon av Bolle... som funkar bäst tycker jag på våren när solen är som starkast.

Anders

goggle!!
Köp ett par feta bolé. Skönare goggles har jag inte haft på mig. Sen får jag hålla med någon på listan av svarande att köp en hjälm.

MVH Kalle

goggle!!
Jag säger bara en sak, smith är överlägset bäst. Köp ett par Triad regulator med rose platinum lins.Gärna med spherical lins också.
Eller om du inte vill lägga ner lika mycket pengar, ett par Cascade regulator med samma lins.

goggle!!
Köp ett par Oakley A-frame med de blå iridium-linserna som är nya för i år. Var ute i tid bara för en specilabeställning är nog att räkna med.
MVH// Danne

goggle!!
Generellt sett så gäller att det är GULT glas är som passar bäst vid dålig sikt, typ molnig väderlek, dimma mörker etc.

SPEGEL-glas är överlägset när det är 500 grader varmt och strålande sol i backen. Gärna med polariserande glas för att lättare se konturer, för att undvika snöblindhet etc.

Och sist men inte minst: ORANGE glas = allround. En sorts mellanstig för dem som inte har en halv miljon att lägga på skid-tillbehör. Funkar ok eller bra beroende på kvalitet vid alla väderlekar... Med andra ord ett bra alternativ för plånboken...

Sen så har vi ju immigheten, men det är ju en helt annan fråga... Ser man inte ut så är det ju skit samma vilka glas man har!

/Christian

goggle!!
Har sjalv ett par Cebe som jag ar riktigt nojd med, kor med dem jamt! Cebe Powder ar en bra och kaxig modell. Cebe allmant ganska prisvart ocksa. Smith eller Spy kanske regerar mer men ar inte alltid battre for det.

/Andreas

Tillbaka
Topp