Goggles för flatljus till G10 hjälm

Vannish

Medlem
Jag skulle behöva ett par nya googles inför denna säsongen, några som är riktigt bra för flatljus/dålig sikt. Kommer åkas 3 månader i Japan och behöver verkligen detta denna gång. Andra krav är att:
- Gärna små googles, stora brukar inte passa bra (trycker på näsan normalt sett)
- Passa ihop med min G10, tror scott och smith ska fungera bra?
- Mycket bra ventilation, gärna framåt eftersom jag vill att dom ska vara täta uppåt mot hjälmen.
- Behöver inte behöva kunna byta lins. har andra googles för annat ljus

Har ni några tips på vad jag ska kika på?
Är det endast gul lins som gäller eller finns det fler färger att kika på? Röd?

Senast ändrad:
Jag hade en G10 MX innan och körde med Oakley Crowbar och Splice. Passade perfekt, ingen glipa alls. Dock är väl bägge dom ganska stora, jämförelsevis..? Om du nu var ute efter små gogglar. Dock är Splice rätt breda över näsan, bredare än Crowbars.

Skulle jag dra till Japan med den prylkombon hade jag valt den där gula vad-den-nu-heter-linsen. Bra mycket bättre än t.ex. Persimmon. Den rosa spegliga är väl också tänkbar men den har jag inte testat så den kan jag inte säga något om.

H.I Yellow och Pink iridium tänker du på. Båda funkar bra, gul är ljusare.

Varför inte fler linser till befintliga gogglar?

Är inte helt nöjd med gogglarna som jag har nu. Och eftersom ett linsköp kostar i närheten av vad nya gogglar kostar så kan jag lika gärna kolla på ett par nya. Antingen sitter dom inte okej över näsan, eller immar igen vid puderkörning = blir svettig.
Gult känns kanske spontant som att det är färgen jag letar efter. Tyvärr är det ju inte sådär lätt som man kan tycka att hitta gula linser i gogglar. Alla ska ju vara mörka med spegelglas -.-

Scott Off grid med light sensitive linsen. Försök även få tag i båda färgerna på sensitive linsen så ska du tänka typ allt (lila och bronze). Sitter som gjutet och har deras "fit" system för att kunna ändra bågarna passform mot ansiktet.. Kan va värt en check..

Tack för tipset, ska kika på om det finns någonstans att pröva dessa gogglar. Verkar inte finnas på skistore vilket är lite synd. Men värt att kolla närmare på!
Om jag inte minns helt fel så satt scott reply ganska bra både ihop med hjälmen och på mitt ansikte. Tyvärr fanns det ingen lins som passade för det jag ville ha.

Jag kör med en G10 hjälm och har ett par Crowbars och ett par A-frame. Tycker att A-frame googlen sitter betydligt bättre framförallt för att den är lite större men där kan det ju vara tvärt om för din del. När det kommer till lins kan jag inte uttrycka mig om mycket annat än Oakleys men jag har både Pink Iridium och H.I. Yellow och föredrar helt klart den senare i den typen av ljus du vill ha det till.

Toobien: Huh? Jag upplever A-frame som rätt mycket mindre än Crowbar/Splice, både vad gäller synfält och total yta den täcker. Men allas ansikten är ju olika :)

Jag fick prata med en kille som verkade ha iaf lite koll på scott-gogglar som sa att de flesta scott har relativt samma passform i förhållande till hjälm. Någon som kan styrka detta?
Ska försöka hitta någonstans där dom har nämnda goggles så att jag kan testa och se. Sen kan man ju alltid beställa där det finns goggeln med den lins man vill ha. Om jag nu minns rätt som sagt så tror jag att jag har prövat Scott Reply och dom satt riktigt fint isf, och där finns ju faktiskt den linsen som bobbyheinrich tipsade om.

Hjälper till en del på Scott så har kikat igenom allt i googlesväg och det stämmer rätt bra att de sitter rätt lika. Förutsatt att man inte ger sig på damgoggles alternativt "avie" som också är snäppet mindre. om du bor i närheten av Uppsala kan du kika förbi å pröva mina.. Har med båda linser så du skulle kunna jämföra ljuset.. Vill minnas att de hade olika färger på sensitive linserna från förra året till detta.. Men sen pushar jag än en gång för deras "fit" system för att ändra passformen mot ansiktet vilket jag trodde var bs tills jag såg vilken skillnad d e på alla olika lägen..

Jag bor i trakterna kring Göteborg så är lite långt tyvärr. Men ska kika om jag kan hitta reply gogglarna, verkar vara lättast och pröva dom igen. Sen får jag helt enkelt bestämma mig om jag kör på dom eller om jag kör på off-grade utan att ha prövat.
Känns ju bra att dom är liknande storlek iaf, kommer inte kolla på damgogglar så då borde det ju vara ganska lugnt.
Du rekommenderade ju både illuminator linsen och bronze, vad är skillnaden? Alltså vad är den lila linsen för typ av lins?

Om du handlar på Ebay kan jag rekomendera säljaren Sunsnowmx. Fick hem ett par Crowbars nu i veckan, men black iridium lins och en HI yellow bonus lins och detta betalade jag 1100 sek för. Bara den gula linsen kostar 950 sek i sverige.

Klart prisvärt.

Tillbaka
Topp