Goggles för oss med brillor

LuxLuthor

Medlem
Jag har ett litet problem med att hitta lämpliga goggles för oss som har glasögon på näsan. Har ett par Scott OTG som jag i o f s är nöjd med, men jag har repat glaset på dem. Det finns en massa olika glastyper till dem "på pappret", men i praktiken är de hopplösta att få tag på. Allt som möjligen går att få tag på är glas som är steget mörkare än det jag har nu.

I höstas köpte jag istället ett par Rip Curl Vaddo 2 med linser tillverkade av Carl Zeiss. Kontrasten med gult glas är galet bra, glasögonen ryms bra i ramen och allt kändes som frid och fröjd. Det var det inte. Ventilationen i gogglarna är nämligen inte tillräckligt bra. Vid långsam åkning immar glasögonen igen. Gogglarnas lins immar inte utan själva glasen på glasögonen (som har anti-fogbehandling). Vid högre fart är luftgenomströmningen tillräcklig, men alltså inte vid lägre fart.

Någon som har liknande erfarenhet och vet vad man gör åt saken eller vilka goggles jag borde satsa på. Specialtillverkade OTG-gogglar är inte särskilt vanliga har jag märkt, men det kanske finns andra modeller som funkar lika bra.

Smith i/ox och oakley canopy. Speciellt med smith vantage så strömmar luften riktigt bra genom brillan från samma märke.

Personligen har jag gett upp på det där med goggles och glasögon.
Linser är lösningen.

-snart kommer snön.
/r

Smith I/OX fungerar bra. Kan hända att när man är varm och stannar till att det blir lite imma, men så fort man rör sig försvinner det.
Brukar gå att få med en extra lins. Enkel att byta lins.

I riktigt besvärligt väder brukar jag ta ett tunnt lager tvål på glasögonglasen. Fungerar riktigt bra.

rabbit sa:
Personligen har jag gett upp på det där med goggles och glasögon.
Linser är lösningen.

-snart kommer snön.
/r
Kan tyvärr inte ha linser längre än ett par timmar. Efter det känns det som att jag har ett helt grustag i vardera öga. En hel åkdag är bara att glömma.

wasabi sa:
Smith I/OX fungerar bra. Kan hända att när man är varm och stannar till att det blir lite imma, men så fort man rör sig försvinner det.

I riktigt besvärligt väder brukar jag ta ett tunnt lager tvål på glasögonglasen. Fungerar riktigt bra.
I/OX är så sanslöst stora. Provat vanliga I/O eller I/OS?

LuxLuthor sa:
rabbit sa:
...Linser är lösningen.
Kan tyvärr inte ha linser längre än ett par timmar. Efter det känns det som att jag har ett helt grustag i vardera öga. En hel åkdag är bara att glömma.
Jag har också väldigt torra ögon men har fått väldigt god hjälp av ögondroppar i gel-form.
En gel-droppe i varje lins innan de stoppas över ögonen och gruset hålls borta. Det lägger sig som ett skyddslager mellan linsen och ögat.

http://www.systane.com/Gel-Drops.aspx
(och jag förmodar att det finns andra märken och varianter men de där kan jag tala väl om...)

Om du inte provat så är det helt klart värt det.

-lycka till
/r

Antingen satsar du på någon utav Scotts OTG modeller. Annars så funkar Oakley Canopy riktigt bra med glasögon under. Gå till en välsorterad skidbutik och prova igenom alla som dem har att rekommendera :)

Som tidigare sagt, för några år sen körde jag med Scott otg

men lyftet kom när jag gick över till linser. Träna att bära linser i en vecka innan du ska iväg. Köp ögondroppar och använd det på morgon i samband med att du sätter i linserna. Sen åk med skidglasögonen hela tiden, ta av dom endast i lift samt matstopp. Ha med dig ögondroppar och använd det vid lunch. Ha även med extra linser byt vid problem. Detta funkar klockrent för mig, använder alltid glasögon annars.

Nitrogendykare sa:
Som tidigare sagt, för några år sen körde jag med Scott otg

men lyftet kom när jag gick över till linser. Träna att bära linser i en vecka innan du ska iväg. Köp ögondroppar och använd det på morgon i samband med att du sätter i linserna. Sen åk med skidglasögonen hela tiden, ta av dom endast i lift samt matstopp. Ha med dig ögondroppar och använd det vid lunch. Ha även med extra linser byt vid problem. Detta funkar klockrent för mig, använder alltid glasögon annars.
Linstekniken har gått framåt sedan jag provade använda linser, så det kan kanske funka. Själv har jag inte bara torra slemhinnor. Jag har små blåsor i dem också, vilket är vanligt när man har en reumatisk slemhinnesjukdom kallas Sjögrens Syndrom. Morsan har den, men det har inte kunnat visas på mig annat än med mina "bubbliga" ögonslemhinnor. Har provat med droppar tidigare, men då var det tunnflytande droppar inte gel som finns nu. Ska snacka med min optiker om saken. Vore helt underbart att slippa brillor under gogglarna. Tack för tipsen.

LuxLuthor sa:
wasabi sa:

Jag har inte provat de andra modellerna. I/OX är stora men de ser större ut än de är då de saknar traditionell ram.
Oavsett vilka OTG goggles du köper försök att hitta ett par med extra linser. Speciellt viktigt tycker jag är att man har en extra lins för dåliga ljusförhållanden.

wasabi sa:
LuxLuthor sa:
wasabi sa:

Jag har inte provat de andra modellerna. I/OX är stora men de ser större ut än de är då de saknar traditionell ram.
Oavsett vilka OTG goggles du köper försök att hitta ett par med extra linser. Speciellt viktigt tycker jag är att man har en extra lins för dåliga ljusförhållanden.
Extra lins är viktigt oavsett. Köper inte ett par som inte har en extra.

Jag säger bara... Smith Optics I/OX Elite Turbo Fan: https://smithoptics.eu/products/#/Snow+Goggles/Over+The+Glass+OTG/IOX+Elite+Turbo+Fan/view/

Med Ignitor till vardagsbruk, och Blue Sensor till mulet/dimmigt/flatljus, så har du perfekta linser också. Köpte till både mig och frugan, och ingen av oss har haft en tillstymmelse till imma. Bara att låta fläkten stå på i normal-läget hela dagen och du är garanterat fri från imma. Så jäkla grymt!

Visst, de är inte billiga, men det var det lätt värt. vad kostar en veckas skidåkning, med liftkort och boende och allt? Efter ett par år är det en spottstyver i jämförelse med vad all skidåkning kostat i övrigt.

Beställde från http://www.rxsport.co.uk/ då inga svenska handlare verkade intresserade av att ta fram ett pris ens. Snabb leverans och inga problem från RX Sport.

Senast ändrad:
Oldrider sa:
Jag säger bara... Smith Optics I/OX Elite Turbo Fan: https://smithoptics.eu/products/#/Snow+Goggles/Over+The+Glass+OTG/IOX+Elite+Turbo+Fan/view/

Med Ignitor till vardagsbruk, och Blue Sensor till mulet/dimmigt/flatljus, så har du perfekta linser också. Köpte till både mig och frugan, och ingen av oss har haft en tillstymmelse till imma. Bara att låta fläkten stå på i normal-läget hela dagen och du är garanterat fri från imma. Så jäkla grymt!

Visst, de är inte billiga, men det var det lätt värt. vad kostar en veckas skidåkning, med liftkort och boende och allt? Efter ett par år är det en spottstyver i jämförelse med vad all skidåkning kostat i övrigt.

Beställde från http://www.rxsport.co.uk/ då inga svenska handlare verkade intresserade av att ta fram ett pris ens. Snabb leverans och inga problem från RX Sport.
Så de är alltså så bra? Låter ju som grejen att ha. Har hittat dem billigare än de 2600 spänn RX Sport vill ha: 1700 kr hos www.smartbuyglasses.se

Byter man batterier i packet eller är det en laddbar acc som sitter på sidan?

Man byter batterier. Har inte bytit än (så minst en veckas skidåkning mellan batteribyten). Sedan kan man såklart använda uppladdningsbara vanliga batterier, om man vill ha uppladdningsbart.

Jag är en liten svettmunk, fryser väldigt sällan och blir lätt varm. så jag är en rätt "ångande" person. Har svårt att tro att någon kommer att lyckas få problem med imma om de använder fläkten i normalläget. Och det måse vara totalt omöjligt om man använder fläkten i max.

Fläkten är för övrigt så tyst att man inte hör den alls, så den stör inte. Det är bara låta kortet gå varmt och shoppa!:cool:

Jag har Fotokromatiskt glas, Ignitor och Blue Sensor. Vill någon köpa mitt Fotokromatiska glas så kan vi säkert ordna med en deal, den är använd en dag och helt repfri. Jag föredrar Ignitor till allround, och som sagt Blue Sensor till dåligt ljus, så de linserna skulle jag rekommendera.

Senast ändrad:
Oldrider sa:
Man byter batterier. Har inte bytit än (så minst en veckas skidåkning mellan batteribyten). Sedan kan man såklart använda uppladdningsbara vanliga batterier, om man vill ha uppladdningsbart.

Jag är en liten svettmunk, fryser väldigt sällan och blir lätt varm. så jag är en rätt "ångande" person. Har svårt att tro att någon kommer att lyckas få problem med imma om de använder fläkten i normalläget. Och det måse vara totalt omöjligt om man använder fläkten i max.

Fläkten är för övrigt så tyst att man inte hör den alls, så den stör inte. Det är bara låta kortet gå varmt och shoppa!:cool:

Jag har Fotokromatiskt glas, Ignitor och Blue Sensor. Vill någon köpa mitt Fotokromatiska glas så kan vi säkert ordna med en deal, den är använd en dag och helt repfri. Jag föredrar Ignitor till allround, och som sagt Blue Sensor till dåligt ljus, så de linserna skulle jag rekommendera.
Låter mycket intressant. Satt och studerade deras linser igår kväll. De har vissa som bara släpper igenom 10-20% ljus, men det är nog inte ofta vi har så starkt ljus att det krävs sådana glas. Ignitor med sina 35% ljusinsläpp borde duga. Gör de inte det vissa dagar kan man ju köra slipade solbrillor under gogglarna.

Någon som har erfarenhet av Dr Zipe? Vet att jag provade Pimp i butik förra säsongen och de passade över brillorna. Frågan är hur bra optik de har och om ventilationen är tillräcklig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp