Goggles med styrka för korrigering av synfel

EricNorrlander

Ny medlem
Har Någon hört talas om goggles man kan beställa för sitt synfel.
Det verkar otroligt att det skulle finnas, men lika bra att fråga.
Sportbrillor, typ Oakleys åtsmitande finns med styrka det vet jag.
/Erics pappa

jag har hört talas om sånt.
men jag vet ingenting

lyfter upp hoppet
efter Pellees ord

"Downhillers take note! The Yodai offers outstanding coverage and a helmet-compatible fit. The Yodai is compatible with Adidas' performance insert (not included), so even prescription lens wearers can enjoy the benefits of high quality eyewear. "

Adidas gör såkallade "performance inserts" till några av sina goggles (som för övrigt är jävligt bra goggles). Så där har du ju ett alternativ.
Du kan läsa mer på; http://www.adidas.com/eyewear/

Jag har för mig att jag sett slipade linser till Oakley goggles men jag kommer inte ihåg vilken modell och dessutom var det några år sedan.
Dyrt skulle det bli i alla fall.

Så det finns. Ring generalagenturen för för Adidas eller Oakley så borde dom kunna sätta dig i kontakt med en optiker som är återförsäljare.
Eller googla lite mer.

-peace
/r

Om man inte vill ha glasögonen under gogglesen, så har jag för mig att synsam och liknande kan beställa hem goggles med slipning (Oakley om jag inte minns helt fel)...

//Axel

AdamNystrom sa:
kontaktinser? det funkar alldelens utmärkt för mig iaf
Eric har kontaktlinser, men hans ögonläkare tycker att han är för liten (8 år) hans
hornhinna kan skadas menar hon. Därför har vi fått ORDER att hitta en alternativ lösning.
Att ha linser max 2 timmar per dag funkar inte när man åker skidor så mkt som han.

Ska ringa till Oakley och kolla. Men det lär väl vara svindyrt. /Eric pappa.

Det låter klokt att ni tar den ordern på allvar. I princip ingen optiker använder själv linser några längre stunder pga att de väl känner till skaderiskerna. Den optiker som finns i vänkretsen använder dom inte alls.

Jag har svårt att förstå att någon optiker överhuvudtaget gått med på att "skriva ut" linser till en åttaåring.

När jag var liten och "glasögonorm" så åktes det skidor med glasögon under goggles. Fungerar fortfarande alldeles utmärkt även om det är suboptimalt.
Adidas lösning är nog kanon.

Jag säger bara detta för att tillhandahålla en erfarenhet om det är så att du själv, Erics pappa, inte har någon, erfarenhet, av glasögon.

Lycka till!

-fred, vind och snö!
/r

Det lär ju vara söndrigt svindyrt! Särskilt eftersom bara en vanlig extralins till oakleyglasögon kostar stört mkt.

rabbit sa:
Jag säger bara detta för att tillhandahålla en erfarenhet om det är så att du själv, Erics pappa, inte har någon, erfarenhet, av glasögon.

Lycka till!

-fred, vind och snö!
/r
Jag har själv glasögon, men åker utan goggles för att det inte funkar bra med båda.
Jodå, vi tar det på allvar, men vill ffa att han ska se optimalt när han åker. Om glasögon
hamnar snett när man har brytningsfel så blir det inte så bra.
Ska kolla in Adidas lösning lite bättre.
Eric fick tillåstelse från ögonläkaren att ha linser, men sedan verkar de ha ångrat sig (kalla fötter)
annars så är det svårt att få linser till så små. Problemet med denne lille herren är att han blir såå jefla varm när han åker (oavsett utetemp) att han får imma på vanliga glasögon om de är under gogglesen.

Min pappa har ett par solglasögon som man kan knäppafast ett slipat glas som är anpassar för honom bakom det riktiga glaset. Det borde väll gå å fixa till goggles med?

Gör så att du går in till din optiker. Finns det lösningar för skidåkande, glasögonbärande, ungdomar, så kan dom nog beställa/fixa, alt. säga vart ni ska vända er. Pröva med alla optiker ni kan hitta, och kolla runt på nätet efter ytterligare optiker.

Ang. att ha glasögon under goggles, så finns det hjälmar med visir (som motorcykelhjälmar), som skulle funka. Dock osäker på om det finns till barn/i barnstorlekar, och frågan är ju om en 8:åring tycker att det är "tufft", och estetiskt tilltalande, men det är ju en helt annan femma;)

//Axel

till ericnorrlander och till sin far!
såhär jag kan nog fixa ett par goggles åt er... det finns en optiker här i åre som fixar sånna goggles som ni har ingivit.
jag kommer med mer info senare eller så kan ni kontakta mig så kan ni få mer info via pm.

till jag alskar skidor (axel)

kunde nog inte säga det bättre själv! dock har jag inte tittat i hela tråden pga slöhet men ser good ut.

mvh//
wolwerin

ps: tycker själv att eric norrlander är duktig åkare :P

det finns oakley googles hos optikern med speciell styrka o så på glaset. (hos optikern på Lidingö Centrum, kan finnas annanstans också)

Tillbaka
Topp