Googles jungeln? Vet någon vilka linser man har till vad?

Linalus

Ny medlem
Hej !

Är på G att köpa gooles, men till min förtvivlan har jag INGEN aning om vilken färg/lins som är bra till vad?
Jag hade tänkt att köpa en för starkt solljus och en för dimma/snöoväder vad ska jag ha då?
Den som kan, skriv ändå gärna en liten lista över alla färger/linser ni kan...

Stort tack!

du bör satsa på rosa eller gråa linser..

jag kör med rosa. dom funkar bra i dom flesta väder.

Det optimala tycker jag är att köra m spegel (orange el grått ljus) när det är sol. Sedan borde man väl egentligen ha ett konturhöjande gult glas vid flatljus (snö och sånt) men jag har bara ett gult glas och det funkar det med.

Prova amplifier linserna i vanligt glödelampsljus (eller var det lysrör). Åtminstone jag fick en lite rolig bild avverkligheten då, saker ser lite annorlunda ut i vissa vinklar i det ljuset när kontrasterna blir så skarpa.

Ute i backen är dom grymt bra tycker jag, man slipper alla otrevliga överraskningar!

Edit: Ajuste, jag har brun/orangea glas...

Köp ett spegelglas för soliga o klara dagar. Ett måste om Du är i alperna o åker. Fösök sedan få tag på ett par m gult glas för mulna, snöiga dagar m flatljus. Det är dock riktigt svårt att få tag på gula glas. De flesta försäljare påstår att det är lika bra m orange o liknande, men det är det INTE!!! Kolla på WC-tävlingarna när det är dålig sikt så har de flesta gula glas(eller helt klara). Vet inte om det kan vara så att de gula glasen inte filtrerar bort UV-ljus tillräcligt bra, eller varför de är så svåra att få tag på.
Lycka till!

Angående spegelglas när det är sol, riskerar man att skada ögonen om man gör med gult eller rosa glas. Brukar alltid köra med konturhöjande glas, och upplever inte att jag blir bländad när det är sol, men om man riskerar att skada ögonen är det ju trist

ssss!

Jag tror du kan vara lugn, även gula linser (som iofs är kontrastförhöjande) har nästan alltid 100% skydd mot uv-ljus, efter som dom har färg så blir du inte snöblind häller.

Kanske borde tänka efter innan man åker i perfekt solväder med klarglas dock. Känns som om alla redan förstått det där sista, men jag känner mig ändå smart

Hur funkar Black Iridium glasen i mulet väder?!?
Eftersom att det är en brun lins så ska den funka i mulet också enligt affärerna som säljer?
Kan man lita på dom?

Vad gäller att skada ögonen anser jag det vara illa underbyggt snack.
Ögonläkaren Rudolph Hahnenberger gick för fem år sedan ut och påstod detta.
Det gällde då blåtonade glas, inte gula eller rosa som ssss nämner ovan.
Hypotesen är att eftersom blått ljus ligger närmast den för ögat degenerativa
UV-strålningen så skulle det skada ögat.
Trots att ingen har kunnat följa upp det vetenskapligt, så kvarstår snack och villfarelser.
Vad gäller UV-skydd så kan jag meddela att det i princip är tillräckligt med gladpack
för att uppnå ett 100-procentligt UV-skydd.
För de som undrar så anser jag skyddet vara hundraprocentligt om mindre än 0,01%
av UV-ljuset passerar test-objektet.

-Kör hårt!

MVH
/Haze

Jag måste säga att det där med gula glas håller jag inte riktigt med om enligt egna erfarenheter. Åkte i Chamonix när det var mulet och snö med scottgoogles med gult glas. Såg ingenting, min brorsa fick i princip agera föråkare till mig, han hade lite rökfärgade glas vilket var grymt mycket bättre.
/Calle

Ursäkta men jag måste bara få påpeka att om man inte kallar det för "skidglasögon" så heter det "goggles".
Goggles är även en förnämlig diktsamling från 1938 av Nils Ferlin där man bl.a. kan läsa:

Jag lärde mej gå på händer
strax måste mamma se.
Hon var den förnämsta publiken.
Fem öre tog jag entré.

Det hela var bara ett vedskjul
men störde ej minsta grand.
Och cirkusens namn var präktigt:
Den hette Tigerbrand.

Succén var klappad och given,
parketten glad och förnöjd.
Men cirkusartistens bana
blev ganska brant och fördröjd.

Rätt illa for han i världen
och mager blev han och skral.
Men ett-tu-tre - hur det kom sej,
fick han upp en saltomortal.

(Cirkus, första versen)

Snällt att du upplyser oss Dustbin Dan...du måste ha väääääldigt lite att göra i ditt liv...jo, just det, väldigt stavas förstås bara med ett ä... :D

oakleys h.i blue glas e bra det står emot sol när det är sol och släpper in när det är mulet.. jag fattar inte hur det går till men så e det. det bästa glaset jag testat

-dyyyyrt

Tillbaka
Topp