Göra egna twintip

gleimar_7

Ny medlem
Göra egna twintip
Kom över ett par skitskidor nyligen och är lite sugen på att bygga om dem till twintip, dvs böja till dom bak.

Är det någon som vet hur jag ska tillväga?
Ska man värma upp skidan på något vis och sen böja till den?

[Såg nån tråd om hur en gjorde egna rocker, och då satt han skidorna i en trappa och med hjälp av rep böjde till skidorna. Jag funderar om man kunde göra någon variant på det. Men det verkar ta sjukt lång tid.]

Göra egna twintip
Runda kanterna bak med typ en bultsax, sen är det värme och skruvtving som gäller. Byggde en skateboard i träslöjden för en massa år sen. Inte jättelyckat, men ändå :)

Göra egna twintip
Gör en böjform i rejält trä som du kan spänna skidan i så att du får den böj du vill ha. Tänk på att det går tillbaka lite när du släpper på formen, olika mycket på olika skidor. Först hettar du upp förstås, gärna med ånga, funkar om man har en stor gryta, annars kan man svetsa ihop lämplig bytta på fem minuter. Ska du runda kanter och sånt föreslår jag vinkelslip (modell liten, för diam. 125mm och tunna kapskivor, 1mm för rostfritt). Som att skära i smör! Rita med tushpenna först såklart så att det blir en jämn och fin form. Var rädd om ögon och utstickande kroppsdelar när du leker med vinkelslipen!

Göra egna twintip
Ok ska prova med det, men hur blir det med stålkanterna. kan dom lossna från skidorna då, för jag misstänker att dom inte är lika böjbara som själva skidan??

Göra egna twintip
Jag rekomenderar att inte börja runda av de i kanterna. det finns det ju egentligen ingen anledning till. risken är att belaget börjar släppa.

Göra egna twintip
hade ett projekt på slöjden som man fick göra vad man ville på, gjorde egna twintips :) tog hela 9an men det gick hyffsat bra :D, tog en trälängt och läraren skärde ut i bandsågen, sen så delade jag den på mitten och fixxade till tjockleken på skidorna osv, sen så blötte jag träet med 40 graders vatten och böjde dom, hade dom så i en vecka.´när jag tog bort tvingarna så var dom böjda på bådarna sidorna. sen så valde jga ett speciellt playwood skiva som jag satte under skidan, ( sånna man har i ramper), och böjde dom efter skidan, sen så gjorde jag metallskivor och la dom under skidan, inte på tipparna för de gick inte såbra att böjja dom , men iaf, det vart ett lyckat resultat, ska ha en bild nån stans på datorn men jag vet inte vart ;P funkar perfekt, kallar dom JibberspecialEdition 0.1 med mina marker free 11.0 bindingar :p aja, så gjorde jag, du kanske får nån ide ;D

Göra egna twintip
du har postat under "freeride" dvs fel forumrubrik och för övrigt undrar jag vad ska du med twintip till?
vill du så gärna jibba så lär de ju finnas hur många begagnade twintips som helst vid det här laget

Göra egna twintip
I sällskapsresan har ju Stig ett par extra spetsar av aluminium, kolla om du inte kan få tag på ett par sådana att sätta på där bak på skidan.

Göra egna twintip
Jag ber balanselius så mycket om ursäkt för allt ont jag har gjort honom!!
Grejen är att jag inte vill jibba utan vill se om det fungerar att bygga om dom

Göra egna twintip
ahh men då förstår jag, du vill bara böja sönder nåt , isåfall tycker jag du ska göra det såklart

Tillbaka
Topp