Goretexjackor som inte sitter tight!?

Rydellen

Ny medlem
Hej hej!
Jag har en liten fundering angående att ha en membranjacka som inte sitter lika tight som de "ska". Kan ´själv räkna ut att det finns en anledning varför skaljackor ska sitta tight. Antagligen för att värmen från kroppen som bär med sig fukten inte ska hinna svalna och kondensera innan den kommer till jackan.
Min fråga är ändå: Hur bra fungerar en skaljacka eller låt oss säga en goretexjacka fodrad eller inte i modell större!? Tappar den all sin andningsfunktion pga för stort avstånd till kroppen eller är skillnaden knappt märkbar?
Anyone?

Rydell

johansoderlund sa:
Whiteout har sjysta skaljackor i bra storlek.

Frågan om andningsförmåga får någon annan ta.
Varför svarar du då i tråden?

Du har inte tänkt på att Whiteout precis som andra märken har olika storlekar för att passa olika personer?

Senast ändrad:
CrashX sa:
johansoderlund sa:

Du har inte tänkt på att Whiteout precis som andra märken har olika storlekar för att passa olika personer?
ja, kanske för att han visste att whiteout hade snygga gore-tex jackor men inte hur bra andningsförmåga det var på dom?

Mochin sa:
CrashX sa:
johansoderlund sa:

ja, kanske för att han visste att whiteout hade snygga gore-tex jackor men inte hur bra andningsförmåga det var på dom?
Jag kan inte se att trådskaparen någonstans i tråden frågar om snygga skaljackor, kan du göra det?
Varför posta något som inte svarar på hans fråga eller tillför tråden något?
PS. Egentligen gör inte mitt inlägg det heller, så en moderator kan ta bort dom när han ser tråden.

Senast ändrad:
andningsförmågan kan jag inte svara på, mend eftersom det finns tillverkare som gör gortex kläder i lisa lösare passform så borde det fungera..

Rydellen sa:
Hej hej!
Jag har en liten fundering angående att ha en membranjacka som inte sitter lika tight som de "ska". Kan ´själv räkna ut att det finns en anledning varför skaljackor ska sitta tight. Antagligen för att värmen från kroppen som bär med sig fukten inte ska hinna svalna och kondensera innan den kommer till jackan.
Min fråga är ändå: Hur bra fungerar en skaljacka eller låt oss säga en goretexjacka fodrad eller inte i modell större!? Tappar den all sin andningsfunktion pga för stort avstånd till kroppen eller är skillnaden knappt märkbar?
Anyone?

Rydell
Jag skulle vilja påstå att skillnaden är knappt märkbar. Att jackan ska vara tight är ett nyare påfund som kommit de senaste åren. Det skall underlätta jackans "andning" (passa dig för det ordet bland vissa fjällrävar, jävlar vad griniga dom blir). Men det viktigaste är det som du är inne på att den inte är så pass stor, eller framförallt att du inte har så mycket kläder på dig att fryspunkten hamnar innanför jackan för då blir det ispansar på insidan. Personligen föredrar jag en lite större jackan då den är lättare att röra sig i. Du får plats med förstärkningsplagg på vintern, en för tight jacka kommer lämna en för liten luftspalt vilket gör att du fryser mer. Plus att jag tycker en lite större jacka är skönare om man har bara en t-shirt eller liknande under för då känns det inte lika blött när jackan inte ligger emot överallt, men det var en högst personlig preferens. Så visst vill du ha en gigantisk skaljacka för att se snygg ut i parken så kör på det, membranfunktionen kommer vara ungefär likvärdig så länge du inte kör tältmodellen. Dessutom så köper du såklart en jacka med blixtlås för ventilation så du kan öppna upp om det behövs.

Allright! Jo jag menar jag har ju själv regnjacka modell äldre med goretex som är bra stor i storleken...Antar att man gjort jackor tightare för att dem inte ska vara ivägen samt att det kanske påverkar andningen lite. Men som du säger så tror inte jag heller att den påverkas speciellt mycket.
Blir till att leta upp märken som tillverkar funktionella men snygga jackor då ;D
Detta är förövrigt något jag tycker är konstigt med "snowboardkläder". Många märken använder inte funktionsmaterial i sina grejer utan försöker sälja skit som ser bra ut bara..
Burton verkar gå rätt väg nu iaf med sin nya serie.

http://www.burton.com/ProductDetail.aspx?pid=168
http://www.burton.com/ProductDetail.aspx?pid=150

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp