Gotama jr eller Mantra jr eller?

Som rubriken säger: Jag funderar på ovanstående skidor till min son på 11 år. Vilka är att föredra? Någon som testat? Vilken längd rekommenderas 146cm och 36 kg? Vilka alternativ finns? Ställer rockern på gotama till problem i pist eller funkar dom bra i pist?

Finns det fortfarande Mantra jr.? Jag trodde Gotaman fasade ut den ur sortimentet.

Anyways, jag tycker du ska köpa Gotaman, det kommer bli lättare för din son att hitta skäret i svängarna med en rockad skida, det är för att oftast är barn så lätta att de knappt klarar att trycka igenom spannet och få ordentligt kantgrepp.

Eftersom det inte är omvänt spann på gotaman så behöver man inte vara varken stark eller tung för att trycka igenom spannet, det kommer helt enkelt svänga lite lättare. Detta gäller enbart om grabben din åker skärande sväng, eller iaf kommer att lära sig.

Japp, min son (9år, 27kg, 130cm) åker på Mantra jr 128cm.
Skitbra skidor om du frågar mig, MEN jag vill höja ett varningens finger ändå:-)
Skidorna är riktigt stabila så ungen åker som en tok ner för backarna. Dessutom är det twintip på dem så han hoppar och gör 180s och 360s på löpande band..
Problemet? Svårt för mitt hjärta att klara av att se alla dessa tokigheter:-)

Skämt å sido, Völklskidorna är kanon för barn, de har bra isgrepp, är lättåkta och mycket stabila vilket, i mina ögon, gjort att sonen utvecklats betydligt bättre än jag någonsin kunnat förvänta. Sonen åker numera med "riktig carvingsväng" (dock med en liten dervirgering, han "stöttar" svängen lite med innerskidan..)

Förra veckan var vi i alperna och det var en fröjd att se när sonen åkte offpist med mig, (50cm löst..:-)) Mantra jr "flöt som korkar" för sonen i detta före:-)

Slutsats då?
Jag tror det blir svårt att hitta Mantra jr då den inte längre produceras men jag har svårt att tänka mig att det går att hitta en bättre skida för din son än Gotama jr!
Akta hjärtat bara, jag LOVAR att det blir fart på ungen med ett par Gotama jr under fötterna:-)

Köpte ett par Gotama jr i lördags. Vi testade 2 timmar i backen och det såg bra ut. Jag återkommer med recension efter vecka 12 då vi är i Vemdalen/klövsjö.

Tillbaka
Topp