Gotama vs. Katana - värt de 100€ extra?

Freeridefredde

Aktiv medlem
Tjenare.

Jag har tänkt köpa ett par Gotama för att gå på toppturer med och köra puder där det finns, även skog uppskattas. Kommer köra ett par månader i alperna och kommer använda dessa som mina primära skidor. Kommer åka med NTN-bindningar.

Men kan Katana vara ett bättre alternativ, det skiljer bara 100€ i pris hos tysken. Men kommer de vara smidiga att gå på tur med, eller köra NTN på. Det är många som snackar om Katana men få som diskuterar Gotama.

Vill kunna använda dessa skidor i Sverige också, men tycker de är så lika på pappret.

Gotama: (194) 137-106-122, r=31,5m 4260g/par ELP Rocker Wood-core
Katana: (197) 141-111-131, r=30,2m 4520g/par ELP Rocker Titanium

/Fredrik

Fyller på funderandet lite...

Är det ingen som har åkt både Katana och Gotama och kan ge lite tips på vad som skiljer de två åt?

Är i samma fundering som FR Fredde ang Gotama och Katana.

Tacksam för alla input.

Lär vara tunt med info under telemarksdelen. Leta runt bland freerideskidor eller vad forumdelen heter så lär ni säkert hitta info. Skidor upplevs ändå rätt lika både med fast och lös häl. Skulle dock testa ntn innan jag lägger pengar på det, inte samma känsla och inte alla som tycker att det är nice

En liten observation: pa basen av de skidtester jag sett hittils verkar Katana vara arets skida 2010/2011.

Kan bara delge hur 2008 års Kantana är. Kör den som telis skida och är grymt nöjd. Tyvärr kan jag inte jämnföra med Gotaman då jag aldrig åkt på denna. Men kan utan tvekan rekommendera Katanan på telis, helt grym!

Sök på katana så hittar du flera trådar på denna skida. Förhoppningsvis har dom fått till lite bättre kvalite på ovan sidan till i år, vilket det vart lite problem med tidigare. Dock verkar jag haft tur som inte haft några som helst problem med mina.

Skidan upplevs som lätt och lekfull, snabb i skog med bra flyt i lössnö. I pisten känns den väldigt stabil och ger väldigt bra respons tillbaka när jag trycker på i svängarna.

Jag skulle själv välja Katanan om valet stod mellan dessa 2.

Kan tillägga att jag ej gått på någon riktig tur med stighudar osv med dessa skidor. Endast 1-2 timmars hajkning från lift. Till detta fungerar dom toppen, men kan tänka mig om du ska mer lång tur på 5-6 timmar eller mer kan ej smalare skida ev vara att föredra, specielt om det blir mycket på skrå..

Ryktet gör gällande att nya Katanan är ruggigt bra. Detta rykte kommer från, enligt mig, mycket betrodda källor

Berggrund sa:
Ryktet gör gällande att nya Katanan är ruggigt bra. Detta rykte kommer från, enligt mig, mycket betrodda källor
+1
jag känner mååånga som kör på nya katana i 190 och verkligen ÄLSKAR dom. Det är folk som tidigare kört på tex XXL 194. Så med andra ord...Katana har blivit en ganska köttig skida!

Snödjup

Tillbaka
Topp