Gotama?

VanDamn

Ny medlem
Gotama?
Har ngn testat Völkl Gotama ännu?
Utlåtande?
Ngn som vet hur mjuke de är och vilken längd som passar en 182
cm grabb bäst?

Gotama?
tjena!

Jag har kört på gotama sista halvan av säsongen och jag gillar dem skarpt!
..Vissa säger att de är tokmjuka o så, visst det är dem, men fan inte alls på nått sätt som pockisarna osv. utan de funkar att köra hur hårt som helst med! Jag kör på 183 cm och dem är snabba från kant till kant. och jag är 172 cm lång.
Men för bärighet och stabilitet tror jag inte du behöver längre, men tänk dock på att bindningsmärket på skidorna inte är helt hundra utan frammontera dem gärna någon cm då tailen går upp nått fruktansvärt!

Lycka tilll.... nästa år blir det SANOUK!!!!

Gotama?
Min vikt: 85 Kg
Min längd:180 cm

Vilken längd tycker ni jag skall ha?

Tvekar mellan 183 o 190 cm.
Hur mkt mer bärighet tror ni de extra 7 cm ger.

/Arvid

Gotama?
Har kört på Gotama 190cm senaste säsongen! Är helt klart bäst i uppkörd, skräp eller lössnö. Om du inte vet vilken längd du ska ha rekommenderar jag dig en helt annan skida!
Gotaman kräver sin man!

Gotama?
Arvid: Du ska tveklöst ha 190 enligt mig. Jag är lika lång som du, men väger tio kg mindre och hade inte ens funderat på 183:an. Gotaman är känd för att kännas kortare än vad måtten anger. Dra bort längden för den rejäla twintipen och du är nere på alldeles för kort effektiv yta om du väljer 183:an. Vill du ha smidighet i luften eller något annat som skulle kunna motivera den kortare längden ska du nog välja en annan skida.

Gotama?
"Tvekar mellan 183 o 190 cm.
Hur mkt mer bärighet tror ni de extra 7 cm ger.

/Arvid"

En ökning av längden från 183cm till 190cm ger bara 4% mer yta. Är det "flyt" du är ute efter, är det viktigaste måttet under foten tillsammans med din egen vikt.

Om man som referens tar en medelsvensson på 180cm/80kg, på ett par populära Head iM85 med 85mm i midjan, så får nedanstående vikter samma bärighet för respektive midjemått.

Kg....mm
45....49
55....58
64....68
73....78
82....87
91....97
100...107
109...117
118...126

M.a.o har Kalle/80Kg samma bärighet på sina Monster 85:or som Gustav/100Kg har på sina BigDaddy.
Att sedan längden på skidan, gör att skidegenskaperna blir annorlunda, är en helt annan femma..

((
))
((
*#
#*

Gotama?
Tack så mkt.

Nu känns det bra. Det blir nog ett par 190 centimeters.
Är det riktigt djupt puder kan man ju alltid banta bort ett par av sina överviktiga kilon!

Fattade dock inte varför man inte skall köra på Gotaman om man tvekar på längden...

Tillbaka
Topp