GPS klocka

GPS klocka
Swedish-banana sa:
la_grave sa:
utan att förklara närmare. För en Tomahawk bör det vara extremt viktigt att ha en korrekt höjdangivelse så antingen har han fel eller så måste det vara något annat än GPS-systemet i sig som begränsar. Men man får väl göra ett fälttest!
När du säger Tomahawk så antar jag att du menar Tomahawkroboten (BGM-109 Tomahawk).
Nu tar vi och tänker efter. Alla GPS sateliter som används av allmänheten ägs av amerikanska militären.
Tror du att våran GPS är lika exakt som deras Tomahawkrobotar som kostar ca 1,9 miljoner dollar att tillverka?
Nja, knappast. Anledningen till att GPS sög för några år sedan var pga att amerikanska militären har satt gränser för hur exakta allmäna GPSer är. Tidigare var det runt 50m radie. Numera 10m.
Militären använder sig av GPS som är exakt på centimetern. GPS för civil verksamhet är degraderad.

GPS klocka
millionaire sa:
Swedish-banana sa:
la_grave sa:
utan att förklara närmare. För en Tomahawk bör det vara extremt viktigt att ha en korrekt höjdangivelse så antingen har han fel eller så måste det vara något annat än GPS-systemet i sig som begränsar. Men man får väl göra ett fälttest!
När du säger Tomahawk så antar jag att du menar Tomahawkroboten (BGM-109 Tomahawk).
Nu tar vi och tänker efter. Alla GPS sateliter som används av allmänheten ägs av amerikanska militären.
Tror du att våran GPS är lika exakt som deras Tomahawkrobotar som kostar ca 1,9 miljoner dollar att tillverka?
Nja, knappast. Anledningen till att GPS sög för några år sedan var pga att amerikanska militären har satt gränser för hur exakta allmäna GPSer är. Tidigare var det runt 50m radie. Numera 10m.
Militären använder sig av GPS som är exakt på centimetern. GPS för civil verksamhet är degraderad.
Precis. Det var min poäng. Det kanske inte var tydligt.

GPS klocka
Swedish-banana sa:
la_grave sa:
Ja eftersom jag använde GPS i båten redan första halvan av 90-talet (eller ännu tidigare?) är jag väl medveten om detta. På den tiden la USA aktivt på en störning på signalen och precisionen var precis som du skriver ±50-100 meter. Detta kunde man kompensera med D-GPS (differentiell GPS) - radiofyrar där man visste exakt position som skickade ut hur mycket fel det var på den aktuella signalen.

Denna störning togs bort för kanske tio år sedan och idag kan vem som helst få bra precision - precisionen är beroende av hur exakt klocka man har i sin mottagare. Jag skulle inte bli förvånad om bättre konsumentelektronik idag har bättre GPS:er än tomahawker hade 1991.

GPS klocka
millionaire sa:
Nej, GPS har inte den precisionen. Det är en teknisk begränsning i GPS som beror på att det utvecklades för 30 år sedan. Det är en av poängerna med EU och Rysslands moderna konkurrerande system - de skulle ha precision på cm-nivå.

GPS klocka
Återupplivar denna tråd då jag fick en ospecificerad klocka i födelsedagspresent, och det börjar bli dags för köp. Jag tänker att Freeride är fullt med prylgubbar och prylgummor och någon bör därför ha någon typ av kunskap om detta.

Jag kommer använda klockan till allt möjligt:
-Skidåkning.
-Turer/vandring/löpning/fiske
-Surf

De funktioner jag behöver är väl då GPS, höjdmätare, diversetidtagning, rutter/POI, och väder/lufttryck.

De klockor jag kollat på och gillar rent estetiskt är Suunto Ambit2 och 3, men de verkar inte ha så mycket vädertjänster. Har dålig koll på Garmin och övriga märken.

Prist är väl lite underordnat, men under 4000 helst. Och gärna bra med garantier osv, den ska gärna kunna användas i alla fall i 10+ år.

Någon som har nåt tips?

Tillbaka
Topp