Gratis internet till alla!

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
Blir segare om det är mycket folk ut på ditt nät. Men du kan ställa in hur mycket du vill dela med dig så..

//H

Hasse sa:
Klart den skall vara tillgänglig 24 timmar. Den är ju till för att andra ska kunna gå in på nätet och att du skll kunna göra samma när du är hemifrån. Säger ju sig själv.

Funkar hur bra som helst! Vart med där i 3 månader snart.

//H
Okey, hur fungerar det och finns det några risker? Kan andra "hacka" sig in lättare eller något?

Inte lättare än på ett vanligt nät. Du delar ju bara ut en del av din bandbredd. Resten är ju som vanligt alltså.

//H

golfarn89 sa:
drog ett mail till orderproblem@fon.se för att se vad dom har och säga om saken mailet lyder så här:

Det har kommit till min känne dom att raouten måste stå på i 24 timmar om dygnet i ett år och raoutern måste vara inkopplad innom 30 dagar när man har fått den, annars får man betala!!!! Stämmer detta så skulle jag ,med flera, vilja av beställa den!!
Haha, är sidan svensk? Måste man inte skriva på engelska? :P

Hasse sa:
Inte lättare än på ett vanligt nät. Du delar ju bara ut en del av din bandbredd. Resten är ju som vanligt alltså.

//H
Ah, det kanske inte är så tokigt då. Jag bor ju trots allt inte i en storstad så blir nog inte så många uppkopplade om ens nån..

mm fick detta mailet iallafallHello Pontus Hansson,

Thank you for ordering from the FON Shop.
Your order number is I-EU-0072281

Best regards,
The FON Team.

kallsvettas lite just nu, päronen inte allt för glada på mej:S ajaj

Senast ändrad:
golfarn89 sa:
vet ikke:S kallsvettas lite just nu, päronen inte allt för glada på mej:S ajaj
Haha, äh jag kommer ialafall använda den om den kommer för att slippa räkning.
Är kanske inte så farligt trots allt, som Hasse sa kan man ställa ner hur mycket man vill dela med sig av. Lär ha ganska lågt där ;)

Jag bor på landet i vanliga fall.. men är ute på ett fon nät nu i Zurich. Sjukt skönt... Jag kopplar upp mig när jag är i Luleå;)

Hasse sa:
Jag bor på landet i vanliga fall.. men är ute på ett fon nät nu i Zurich. Sjukt skönt... Jag kopplar upp mig när jag är i Luleå;)
Haha, hur lång räckvidd är det på dom här routrarna då?
Tar man med boxen när man är utomlands eller hur fungerar uppkopplingen?

golfarn89 sa:
mm fick detta mailet iallafallHello Pontus Hansson,

Thank you for ordering from the FON Shop.
Your order number is I-EU-0072281

Best regards,
The FON Team.

kallsvettas lite just nu, päronen inte allt för glada på mej:S ajaj
Haha, du har du nog confirmerat!
Jag fick ett mail med typ "Confirm thisadress" eller nått och jag gjorde det alldrig. Tryckte du på länken i mailet, det första?

nee det låg som skräp post förs och där låg båda mailen, tryckte alldrig på nått:p

aja får la byta min skit raouter hemma mot denna då, bor ju inte heller i en stor stad om det änns kan räknas som stad :p

Senast ändrad:
Ok hm, jag fick bara ett. Du måste ha tryckt?

Senast ändrad:
neep det är det som är det "roliga" båda mailen låg i skräpposten

men läser om FON via E24 å teknik tidningen nått sånt där är dom väldigt positiva ialla fall så det är nog bara att ha kvar den

Senast ändrad:
golfarn89 sa:
neep det är det som är det "roliga" båda mailen låg i skräpposten

men läser om FON via E24 å teknik tidningen nått sånt där är dom väldigt positiva ialla fall så det är nog bara att ha kvar den
Ja, jag har ialafall försökt avbeställa men kommer inte grina om den kommer. Har bara hittat positiva saker om den än så länge..

Jag fick 2 mail. Såg det nu, likdant som ditt!

Hahahahahahahaha, fyfan vad jag känner mig blåst.
Jaja, den verkar ju bra ialafall. Bara att plugga in och sharea! :D

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

ajajajaajajajaja

Citerat från forumet:

1.
jävla skit jag gick på det med, aja, är la inte hela världen, som tur är har vi ju världens bästa konsumentledning här i sverige, man får vara precis hur dum som helst här, bara säga att det stora stygga företaget försökte lura en så sätter dom eldgaffeln i röven på dom om dom försöker nått ;)

2.
Jaha, verkar ju som man gick på en j*vla nit nu då… Var 2 på skolan som beställde en dag och samma dag så hade jag fått ett mail från farsan som tipsade mig om det… Så då läste man lite, och beställde sedan… Men borde nog ha läst det här innan. Så jag får väl se vad som händer..
öppna nät hur ska det gå till?

4.
vem ska betala uppkopplinging och all extra utrusting
som krävs för bra signal förhållande

sammt så får den som har internet abb för om olagliga saker
utförs på det tråd lösa nätet

fon för mig nej tack har redan en 3com OfficeConnect
Wireless 54Mbps 11G som fungerar utmärkte så länge man är innom räckvide provade att söka på hur många fon acesss punkter det fanns endast 1 av 3 i saltsjöbaden vara av 2 var
inte igång ,hur ska fon ta betalt finns inga lokala återförsäljare som säljer trådlös internet acess
tyvärr fon men det verkar som ni endast har en dålig
plan på trådlöst uppkoppling
gissar på om ca 4 år finns inte fon
luft skepp brukar jag kalla dessa företag för vilket fon passar i
,sammt ha två trådlösa kan ställa till det
tur att jag läsde din artikel

3.
Har nu fått höra att de routrar som delas ut nu är av ett annat slag än de Linksys-routrar som Fon tidigare sålde subventionerat. Fons specialroutrar går inte att flasha om utan att man löder och har sig. Deras firmware är krypterad och checkar allt mot Fons centrala server, bara för att inte användarna ska kunna använda dem på annat sätt än Fon tänkt sig. Behöver jag nämna att jag blir allt mer skeptisk?

Osv, hahahaha. Jaja ska bli kul att få den :D

jag kan inte skicka i väg det, till vilken adress skicka du till??

fadret dampar men ser att några i uddevalla har det så får la bli och fråga dom då haha skitföretag

Senast ändrad:
Som sagt, jag har varit inne på att skaffa mig en FON-router, men ett gäng saker stoppade mig. En del är redan listat ovan, här kommer mina argument.

6.10. FON reserves the right at all times to disclose any user information as
FON deems necessary to satisfy any applicable law, regulation, legal process
or governmental request.
Vissa avtalspunkter är högst tveksamt. FON kan när som helst kan dela ut dina inlämnade uppgifter till myndigheter. Kom ihåg att dessa inkluderar namn och gatuadress.

Din internetleverantör (IL); tillåter din IL att du gör deras nät tillgängligt för vem som helst? Om ja, under vilka former? Studentnätverk (ansluta till Sunet) gör det inte. Trafiken genom din router är ditt ansvar, glöm inte det för det kommer inte din IL göra. Det blir svårt att skylla på någon annan.

Trafikkontroll; all trafik går alltså via FON:s servrar. I princip kan någon (FON) med lite illvilja hålla järnkoll på dina surfvanor. (Termen data mining, någon?) Det kan i och för sig din ISP också, men FON är ingen ISP i den meningen.

Routern; Hasse får gärna bekräfta det här om han har en, men är det inte så att routern har en WAN-port, men inte en enda LAN-port? Med andra ord är du tvungen att köra trådlöst hemma. Har du en laptop har den kanske inbyggt trådlöst nätverkskort, har du en stationär har den troligtvis inte det, då måste du köpa ett. Nämen oj, FON "råkar" erbjuda trådlösa kort på sin hemsida, vilket sammanträffande...eller inte? Vilket standard håller routern, a/b/g? Hur många klienter kan vara ansluta som mest, på ditt "egna", respektive det publika? Har routern brandvägg? Alla dessa frågetecken får mig att undra om det inte är en klappkass router för max 200 kr som man får hem i lådan. Låt gå att den är oerhört liten, men ändå.

Hotspots; du kan alltså välja hur mycket bandbredd du delar med dig av. Med andra ord kan också andra göra det, hur frikostiga är vi egentligen vad gäller vår egna bandbredd? Modemfartsvarning utfärdad.

Dessa punkter fick mig att låta bli att aktivera mitt "medlemskap". FON är helt rätt ute med idén dock, nytänkade behövs.

Dr_Snow sa:
Routern; Hasse får gärna bekräfta det här om han har en, men är det inte så att routern har en WAN-port, men inte en enda LAN-port? Med andra ord är du tvungen att köra trådlöst hemma. Har du en laptop har den kanske inbyggt trådlöst nätverkskort, har du en stationär har den troligtvis inte det, då måste du köpa ett. Nämen oj, FON "råkar" erbjuda trådlösa kort på sin hemsida, vilket sammanträffande...eller inte?
Hahahaha, fyfan vad kasst. Jag som inte ens vill köra trådlöst :P

Kör med en FON router och tycker inte det belastar nåt vidare. Den är också trevlig med tanke på att jag har en "privat" signal som jag kan logga in på med fullt blås, medans övriga FON användare som vill leacha bandbredd bara får tillgång till 512Kb.

Vill man så kan man ju sätta upp en egen switch med nedsatt bandbredd på den port som routern ligger på.

Har inte märkt av det att det blir segare, men har inte haft så många inloggade samtidigt heller.

God Jul på er!

Ush, jag har nu fått min fast jag avbeställde.
Någon som vet hur man skickar tillbaka? Är inge vidare sugen på att använda....

Eller borde jag plugga in den?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp