Gräva ner E14 i centrum och göra en bygata med bebyggelse längs med?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En tråkig grej i Åre är att halv-motorvägen E14 går genom byn och delar upp vad som annars är en härlig by väldigt nära liftarna.
Men en tanke som slog mig är att man hade ju kunnat dra E14 i en tunnel under centrala delarna av Åre?
Tänker mig att tunneln kan börja i höjd med Åre skola/Tottvägen/Stationsvägen och sluta en bit innan VM8an. Då kan lastbilar/övrig trafik gå i den och gatan omvandlas till en bygata.
Det är såklart inte gratis att bygga tunnlar, men med tanke på att marken runt om vägen nu kan bebyggas med lägenhetshus/hotell så borde förlusten inte bli allt för stor. För nuvarande vägen kan ju då bli en vanlig centrumgata.

Vad tycks?

En tråkig grej i Åre är att halv-motorvägen E14 går genom byn och delar upp vad som annars är en härlig by väldigt nära liftarna.
Men en tanke som slog mig är att man hade ju kunnat dra E14 i en tunnel under centrala delarna av Åre?
Tänker mig att tunneln kan börja i höjd med Åre skola/Tottvägen/Stationsvägen och sluta en bit innan VM8an. Då kan lastbilar/övrig trafik gå i den och gatan omvandlas till en bygata.
Det är såklart inte gratis att bygga tunnlar, men med tanke på att marken runt om vägen nu kan bebyggas med lägenhetshus/hotell så borde förlusten inte bli allt för stor. För nuvarande vägen kan ju då bli en vanlig centrumgata.
Vad tycks?
Låter bra men säkert för dyrt. Nya liftar o snökanoner etc är nog bättre att lägga pengarna på. Och bättre väder.
Möjligen då få ner en skidbacke i bro över vägen så att kabinens framtida ersättares dalstation (en Covid-safe 8-stolare?) placeras nere i byn eller åtminstone söder om vägen.

Vad tycks?
Jag har åkt skidor sedan 60talet. När den stora utbyggnaden kom och störtloppet byggdes var det många mellaneuroper som idiotförklarade hur men byggde. Hörde bla. någon yttra att i alperna skulle man aldrig få bygga en europaväg halvvägs uppe på berget.

Att gräva ner större vägar, järnvägar etc kostar ca 1 miljard per km mellan tummen och pekfingret om man vi ha en grov kostnadsuppskattning. Självklart varierar kostnaden med komplexiteten (vägbredd, markförhållanden, ledningar, trafikomledningar etc) och längden. (längre ”tunnel” = krav på nödutgångar, körfälten åtskilda av väggar, sprinkler, övervakning etc).
Väldigt få kommuner har möjlighet att finansiera nedgävningar och om inte vägen läggs en bra bit nere i berg får man oftast inte heller bygga hus ovanpå (risk för ras om tex tankbil exploderar i en tunnel byggd av betong och då vill man inte att en byggnad ovanpå dessutom rasar) vilket gör att man inte kan delfinansiera nedgrävningen med att exploatera den nytillkomna markytan ovanpå.....
Sen finns ju förstås möjligheten att be Trafikverket bekosta en tunnel eftersom de äger vägen. Jag har dock svårt att se varför de skulle vara villiga att göra det i Åre. Lösningen ger väl ingen tidsvinst och löser inga trafikproblem eller uppenbara trafikrisker eftersom det redan finns gott om undergångar och överfarter i området, eller?
Men jag håller verkligen med om att det skulle vara ett riktigt lyft för Åre!!!!

Flytta vägen på andra sidan av älven med två broar över vattnet måste vara billigare än en tunnel. Broarna behöver inte vara speciellt höga där.

Med tanke på vilket skick det är på vägarna i Jämtland så tror jag Trafikverket har en del annat att prioritera :) . Jag hade velat haft ytterligare en lift+backe med bro över E14 nånstans mellan VM8:an och kabin men där verkar man bygga mer hus istället.

Att gräva ner större vägar, järnvägar etc kostar ca 1 miljard per km mellan tummen och pekfingret om man vi ha en grov kostnadsuppskattning. Självklart varierar kostnaden med komplexiteten (vägbredd, markförhållanden, ledningar, trafikomledningar etc) och längden. (längre ”tunnel” = krav på nödutgångar, körfälten åtskilda av väggar, sprinkler, övervakning etc).
Väldigt få kommuner har möjlighet att finansiera nedgävningar och om inte vägen läggs en bra bit nere i berg får man oftast inte heller bygga hus ovanpå (risk för ras om tex tankbil exploderar i en tunnel byggd av betong och då vill man inte att en byggnad ovanpå dessutom rasar) vilket gör att man inte kan delfinansiera nedgrävningen med att exploatera den nytillkomna markytan ovanpå.....
Sen finns ju förstås möjligheten att be Trafikverket bekosta en tunnel eftersom de äger vägen. Jag har dock svårt att se varför de skulle vara villiga att göra det i Åre. Lösningen ger väl ingen tidsvinst och löser inga trafikproblem eller uppenbara trafikrisker eftersom det redan finns gott om undergångar och överfarter i området, eller?
Men jag håller verkligen med om att det skulle vara ett riktigt lyft för Åre!!!!

Bra poänger.
Tanken vore här inte att bygga direkt ovanpå tunneln; där skulle bygatan gå. Däremot hade man kunnat bygga längs med bygatan. Idag hade det ju kanske inte varit så trevligt att bygga direkt vid E14, men om den tunga trafiken är i tunneln så öppnar ju marken längs med vägen upp för det.

Men ja, gratis hade det ju inte varit...

Med tanke på vilket skick det är på vägarna i Jämtland så tror jag Trafikverket har en del annat att prioritera :) . Jag hade velat haft ytterligare en lift+backe med bro över E14 nånstans mellan VM8:an och kabin men där verkar man bygga mer hus istället.
Ja varför exploateras inte det området mer för själva åkningen i Åre? Borde ju ha fyllts ut med pister för länge sedan. Kanske för knagglig terräng? Men som sagt, lägg miljarderna på pister och liftar i Åres lågzon (plus ett nytt covid-säkert 8-sittplats-ägg till toppen) istället för att spränga ner E14.

Ja varför exploateras inte det området mer för själva åkningen i Åre?

Nu vet jag inte om det gäller för just det specifika området, men i andra delar så beror utbyggnaden på vem som äger marken. Någon local på forumet som kan upplysa oss?

Med tanke på det dyng skicket som e14 och e45an är finns det nog annat för trafikverket att tänka på.

Är väl därför dom ängnar sig åt hastighetssänkningar

Senast ändrad:
Förbifart Åre är nog väldigt lågt prioriterad hos Trafikverket...

Vi väntar fortfarande på en gång/cykelbana på gamla vägen till Duved så.....

Och en åt andra hållet till Björnänge.

det fanns såna planer på att bygga en längre tunnel (än den som blev under olympia 2008) just av de anledningar du efterfrågar: Bättre nedfarter, frigöra attraktiv mark osv.

finns en del att googla på.
hittade bl.a den här:
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/11493/RelatedFiles/2014_089_atgardsvalsstudie_aredalen.pdf
Oh, så där ja! Alltid skönt att veta att man inte är ensam och galen med sina idéer utan att myndigheter faktiskt tänkt samma sak. :D
Tack för länken.

Att dra vägen på andra sidan sjön går såklart, men samtidigt gillar jag att vägen går direkt till Åre. Vill bara slippa trafiken mitt i byn.

Oh, så där ja! Alltid skönt att veta att man inte är ensam och galen med sina idéer utan att myndigheter faktiskt tänkt samma sak. :D
Tack för länken.

Att dra vägen på andra sidan sjön går såklart, men samtidigt gillar jag att vägen går direkt till Åre. Vill bara slippa trafiken mitt i byn.
Nja, man behöver inte ta bort gamla vägen, utan man sätter en hastighetsgräns på 30- eller 40km/h så 70/90-vägen på andra sidan älven lockar förbiåkande folket dit bort. Det finns otaliga variationer för att lösa detta. Dock kan nya vägen få konsekvenser att man vill även bygga hus på andra sidan av älven.☝🧐

Kenneth Lindeman har lösningen. Ungefär 51:00 in i videon...

Tillbaka
Topp