Gravid och åka skidor?

Malin_M

Ny medlem
Gravid och åka skidor?
Møjligtvis att denna tråden passar bättre på ett gravidforum - men jag är rädd før att jag bara får svar som jag annars får när jag tar upp temat till diskussion "du kan säker åka skidor, men håll dig borta från de svarta backarna" "Bara du tar det lugnt och førsiktigt går det bra" Det är inte dessa typen svaret jag vill ha!! Før svarta backar har inte varit svåra att åka sedan børjan av 80-talet, då det var "kul" att åka klossmed skidorna och svänga så mycket man bara kunde - detta fungerar dock dåligt i isiga svarta pister.
Jag litar 100 % på min egen skidåkning och är absolut inte rädd før det! Kan också tänka mig att åka lite offpist....

Nu är jag gravid och ska ha barn i børjan av Mars (dålig skid timing!!). Jag får diverse kataloger och ser massor av annonser på skidresor och min skidabstinenes är større än någonsin!! - och jag måste bara åka lite skidor!!!!!!!!!!!

Kan ni rekomendera någon skidort i alperna som har hyfsade førhållanden i december?
Hur gør man med skidkläder?? tror inte jag får på mig mina skidbyxor :(
Är det något annat jag borde tänka på?
Någon som har erfarenhet om hur tidigt efter en fødsel man kan åka igen? - tänkt mig till Stryn omkring midsommar och då har det ju gått drygt 2 1/2 månader....

Ha en fin pudersäsong!!

Gravid och åka skidor?
Ställ frågan på www.utsidan.se istället! Misstänker att det inte är så många på detta forumet som varit gravida!

Gravid och åka skidor?
Grattis till att börja med. Du ska nog fråga din barnmorska eller läkare om en sådan sak, tror inte att det är helt jättemånga här inne som kan berätta för dig om vilka risker det kan innebära.

Gravid och åka skidor?
Självklart vet jag att de flesta på detta forumet inte har varit i min situation... men hoppet är ändå att någon har det och kan ge mig lite tips.

Frågan om var det är bra att åka i alperna i december - kan nog flera svara på (även om de inte har någon koll på graviditet)

Ang läkare och barnmorska - har jag redan frågat... men fått standard svaret "du kan säker åka skidor, men håll dig borta från de svarta backarna"
Varfør tror folk att svarta backar är SÅÅÅÅ otroligt svåra och farliga??? Det är väl inte många inne på detta forumet som är rädd før en svart pist?? eller har ramlat när de har åkt i en?? Kan inte komma ihåg när jag sist ramlade i en pist.... (eller det kan jag faktiskt, men det var när jag testade ett par pistskidor, med mycket skärning och fick lite før mycket fart, och kom lite før mycket i bakvikt och skidan skjøt ut i svängen och jag landande på baken..., men det räknas liksom inte)

Gravid och åka skidor?
Bra i december i Alperna är kanske lite spydigt svar, där det finns snö. Jag har varit nere dom senaste 2 åren i Val d Isere runt lucia och det har varit sådär med snötillgången. Men där finns å andra sidan glaciärer som gör det snösäkert, om än lite tråkigare. Om du/ni inte skall åka över jul nyår tror jag inte att det är panik med att boka. December går det med lågfart fram till jul vilket är lätt att se på priserna.

MVH
Anders

Gravid och åka skidor?
hej,
ojojoj nu vet jag inte varför jag svara på det här, inga egna erfarenheter inom området. Men jag har jobbat en del med familjeveckor i fjällmiljö, och då har vi delat ut tidningen Äventyrliga Föräldrar. Skitbra och peppande tidning. Hemsida www.aventyrliga.se. Kanske kan du få lite peppande svar där, för jag tycker som du. Gravid innebär väl inte glas-skör??!!
Och får du barn i mars borde du väl kunna stå på skidorna de sista slask-å-soliga veckorna av säsongen oxå.
Lycka till.

Gravid och åka skidor?
Som farsa och make till skidåkande kvinna så kan jag kanske ge några tips/synpunkter.
Största risken som jag ser det är väl att du kan bli påkörd i kaggen. Om du ramlar är nog inte så farligt. Det som också förändras är ju att du får en lite annorlunda tyngdpunkt.
Det du heller inte vet något om i dagsläget är ju hur du mår framöver jan-mars och sedan efter förlossningen. Tex foglossning, ev sprick/klipp i utskjutningsregionen, livmodrar som kanske sitter lite på sninskan mm. Det kan komplicera till saker och ting.

Gravid och åka skidor?
Min mor åkte då i gränsen med mig i magen. men det slutade efter ett åk pga blödningar. men då vare nå fel redan innan med nån moderkaka eller nå!
och du får väl helt enkelt hitta ett par lösare täckbyxor, fixa bälte å se ut som en parkråtta som druckit några öl för mkt! ;)

Tillbaka
Topp