Gressoney Italien

schtefan

Ny medlem
Gressoney Italien
Jag har fått möjlighet att spendera en säsong i Gressoney. Jag har aldrig hört talas om orten och vill därför komma i kontakt med någon som varit där.

Det är väldigt mycket röda backar, så jag antar att det är lite bättre åkare där?
Mycket turister?
Stor by/stort skidområde?
Tillgång till offpist?
Är det mycket ungdomar, familjer eller rikaryssar som är där?
Är det en typisk barnby?

Jag har varit i ställen som st.anton, badgastein och val d'isere ... Kan man jämnföra på något vis?

All info är super, än bättre om du gjort en säsong där!

Tack på förhand

Gressoney Italien
När vi var där så bodde vi i Alagna så byn har jag ingen koll på. Åkningsmässigt så är dock Gressoney lite bättre placerat. Du har lika nära både upp till Champoluc och finfina pister som till Alagna och bra offpist. Bor man i Champoluc är det långt till Alagna och tvärtom. Den översta gondolen i Gressoney var ganska vindkänslig och stängd en del när vi var där men när den går så går det lika fort att ta sig från Gressoney upp till toppen i Alagna som från Alagna själv.

Gressoney Italien
Jag säsongade i champoluc 09/10 och spenderade många skiddagar i gressoney. Gressoney har nog den bästa liftburna skogsåkningen i hela systemet.
09/10 så låg systemets enda park i gressoney, men det kan ju ha förändrats. 8 liftar var man tvungen att åka för att ta sig till parken eller gressoneys skogsåkning från champoluc. Men det var det ofta värt.
Utelivet i gressoney är i princip icke existerande. Vill man ha sånt så får man åka till champoluc.

På helgerna kan det vara rediga liftköer på sina ställen, men på vardagarna var det i stort sett folktomt i pisten.

Gressoney Italien
schtefan sa:
Jag har fått möjlighet att spendera en säsong i Gressoney. Jag har aldrig hört talas om orten och vill därför komma i kontakt med någon som varit där.

Det är väldigt mycket röda backar, så jag antar att det är lite bättre åkare där?
Finns definitivt många riktigt duktiga skidåkare som håller till i området.
Mycket turister?
Tjaa, som alla andra skidanläggningar är ekonomi baserad på att locka turister, men antalet bäddar är begränsat så jag tror inte det blir speciellt trång ...
Stor by/stort skidområde?
Dalgång med flera mindre byar, stort skidområde
Tillgång till offpist?
Mmmmm ... obegränsat om du kan tänka dig att knalla en bit.
Är det mycket ungdomar, familjer eller rikaryssar som är där?
Tror det är ganska blandat, har inte koll på rikryssarna.
Är det en typisk barnby?
Definitivt inte!

Jag har varit i ställen som st.anton, badgastein och val d'isere ... Kan man jämnföra på något vis?

All info är super, än bättre om du gjort en säsong där!

Tack på förhand
Se mina svar ... nu har jag iofs. bara varit i Gressoney/Monte Rosa en vecka förra vintern, men ändå. Himla trevligt ställe om man är "freerider" med fantastiska offpistmöjligheter och grym skogsåkning. Lång ifrån den masskidindustri du hittar i Anton, Badgastein och Val... och som sagt, kvällslivet är nog högst begränsat, men det har jag inte testat.

/MM

Gressoney Italien
Tjena!

Jag och en polare kommer till Gressoney i slutet av januari och tänkte stanna till slutet av mars, beroende på väder och budget. Dock har vi varken styrt boende eller jobb än och tänkte kolla om någon har bra koll på det. Var hittar man ett vettigt boende för en vettig peng?
Har försökt lägga undan en del pengar så att man inte måste jobba hela tiden, men vore bra om man kunde jobba 1-3 dagar/veckan.

@schtefan var ska du bo? och jobba?

Mvh,
-Karim och Ludvig

Gressoney Italien
Hej peeps, jag ska jobba för langley och vara skidguide på orten, även de som fixar boende åt mig. Jag kommer dit 17jan,

Gött, då vet jag någon mer än jag som ska dit iaf!

Gressoney Italien
Hej,
Jag kommer att vara i Gressoney under mars månad och åker ner själv. Ska jobba som guide genom ett svenskt företag.

Vart kommer ni att bo?

Tillbaka
Topp