grunvallning av nya skidor

skidnarkoman

Ny medlem
jag fick mina nya skidor monterade idag. grundvallningen kvar innan premiäråket. men det var några år sedan jag köpte nya skidor och jag behöver friska upp minnet lite grann. vilken valla är lämligast att mätta skidorna med? ungefär hur många varv ska man ta innan man lägger på lämplig dagsvalla?

Du behöver inte valla någonting, det är valla på skidorna från fabrik. Om du är missnöjd med glidet kan du justera hårdhet på valla imorgon.

Hej!

Gå in på www.swixschool.no
Kanonsida, där du får bra info hur du ska fixa dina nya lagg.

hmm ja så kan man ju göra...
Men för ett citera en annan vis medlem här på forumet.

"Ni som inte tycker det är viktigt att valla, prova en vinter utan .
Resultat:
belaget torkar och blir mycket ömtåligt. Kör du på en sten ,rivs med största sannolikhet belaget sönder.
Om du istället hade vallat ,behåller belaget sin elasticitet och klara sig med förhoppningsvis bara en repa.

Skidorna/brädan blir trögsvängda och oroliga. I puder kommer snö att fastna under och bromsa ner skidan så¨att den inte flyter upp. Den blir svåråkt."

Så frågan är om inte den där ryssen lr va han nu e bara snackar skit? ;P
Hur som helst är det upp till var och en, hurvida man vill valla lr inte.

För er som dock vill valla finns mkt matnyttigt här. http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=23300

/Erik

Nu vet jag inte om jag kvalar in som vis medlem jämfört med den som skrev det. Men efter att jag testat att åka en säsong och valla två gånger (totalt 50 åkdagar utspridda från december till slutet av april) så tycker jag att mycket av det du citerat är rent skitsnack.

Jag körde på otaliga stenar utan att belaget revs sönder. Skidorna var inte direkt trögsvängda och definitivt inte oroliga. Det var inga som helst problem att åka puder, att skidorna skulle bromsa och flyta dåligt fanns det inte ens tillstymmelse till.

Det där är mina erfarenheter. Andra som testat att valla ett minimalt antal gånger får gärna fylla på med sina erfarenheter. Jag vallar mina skidor, men jag gör det när det känns att det behövs, vilket numera innebär 3-4 gånger på en säsong liknande den jag beskrev ovan.

För att få ursprunget till citatet, se den här tråden: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=21409

Edit: Att valla nyinköpta skidor anser jag är slöseri med tid om du inte tävlar.

Jo, det finns ju en hel del synpunkter på det här med vallning ...

Hursomhelst är i princip alla skidor preparerade och körklara från fabrik i dag. Dvs. man kan åka på dem direkt utan att belag eller skida på något sätt löper risk att skadas. Att sedan tävlingsåkare startar med en omfattande preparering av såväl kanter som belag är en helt annan sak ...

Vad som otvivelaktigt är viktigt är dock att se till att belagen är RENA. Rena belag glider i allmänhet bra medan skitig belag glider kasst. Och det absolut bästa sättet att rengöra ett par belag är att valla dem med en mjuk valla som sedan noggrannt sicklas och borstas bort (vallan tar med sig skiten).

Att vallan skulle skydda belaget mot stenar ... hehum ... är väl knappast ens värt en kommentar...

That´s all folks! / MM

Förra vintern lät jag efter halva säsongen bli att valla mina alpinskidor (tidigare vallade jag ganska duktigt - ca var tredje åkdag) - upplevd förändring: ingen alls. "Uttorkningsrisk" tror jag inte heller på eftersom vallan tränger så kort bit ner i belaget och ändå har försvunnit efter ett fåtal åk om snön är tuff. Att de skulle stå emot stenar sämre känns, som föregående påpekade, inte heller speciellt genomtänkt.

Denna vinter har jag utsatt mina skateskidor för samma behandling (dvs ingen valla) och har jämfört med min åkkamrats glid (han vallar som man "ska" och är lika tung som jag) och vårt glid verkar vara likvärdigt. Skateskidorna brukar jag borsta med en vallaborste (en sån där med lite metall i borsten) före varje tur i syfte att hålla belagen rena och jag inbillar mig att det ger resultat. Jag personligen är helt övertygad om att Kutzmar-mannen har rätt - det är hur rena belagen är som avgör glidet - inte vallan (om vi inte snackar fluorpulver och sånt för ENSTAKA tävlingsåk).

Enligt mina erfarenheter behöver man inte valla speciellt ofta. Jag har sett exempel på skidor som inte har vallats på kanske 40 åkdagar och ändå glider bättre än ett par nyvallade. Belaget blir lite torrt och grått, men det påverkar inte glidet mycket i snö som är av en "normal kall art". Däremot är skillnaden i glid väldigt stor när man åker på snö som är antingen väldigt kall eller väldigt blöt. Är det 20 minus tycker jag att det känns trögt med ovallade skidor och än värre är det om det är plusgrader och nytinad relativt nyfallen snö som inte har hunnit bli grovkristalliserad ännu. Exempelvis under puderdagar på våren när solen börjar steka framåt middagstid kan man uppleva ett i det närmaste farligt dåligt glid på vissa partier. Om man då gör en direkt jämförelse mellan ett helt torrt belag och ett nyvallat är skillnaden så stor att det även för mest inbitne icke-vallaren är omöjligt att föra en dialog om vallans vara eller icke vara.

Ett konkret exempel är när jag och några kompisar var och åkte i Stryn förra sommaren. I sedvanlig Strynanda kom det ett ansenligt dump på en knapp halvmeter som ingav livsglädje av stora mått i vår åkargrupp. Framåt 12 klarnade det upp och blev 10 grader varmt och sol. På en halvtimme förvandlades den kalla nysnön till riktig golvmoppsblöt tung snö. Glidet blev så dåligt att man var påväg att ramla framåt vid ett flertal tillfällen. Eftersom jag är vän av materialvård hade jag naturligtvis en tub med flourberikad Swix-pasta i ryggsäcken redo att appliceras vid första tecken på dåligt glid. Sagt och gjort. Skidorna gavs en rejäl omgång med tuben och testades igen. Det var en sjuk skillnad. Maken till effekt på vallning har jag aldrig upplevt. Det gled som vanligt i sörjan samtidigt som andra hade problem att ens åka.

Man behöver alltså för rent glidmässiga ändamål inte valla alls ofta under normala vinterförhållanden, förutsatt att man inte mår psykiskt dåligt av att se sina skidor bli grådaskiga i belaget. Men när det väl blir ytterligheter i vädret vinner man mycket på att göra det. Valla när det glider dåligt helt enkelt. Och var noga med att grundligt rengöra belaget inför vallning.

En aspekt som bör nämnas i sammanhanget är vikten av en bra struktur. Jag tycker att strukturen har en större inverkan på glidet än vallan. Med en planslipad skida utan någon form av struktur är det omöjligt att få ett bra glid, oavsett om du köper valla för en femhundring grammet. Med en exempelvis krysslagd racingklassad strukturslip får man däremot ett jädra glid oavsett om man skiter i att valla i många fall och i blött före gör det under för glidet. Det finns en massa olika varianter att välja på och jag har inte koll på riktigt vad som skiljer, men det mesta blir bra om det bara är tillräckligt tydlig åverkan på belaget. Ett råd för den som inte gillar att valla är alltså att satsa lite pengar på en seriös service med racepreparering av belaget. Jag och en kompis genomförde ett test i ämnet en gång. En helt planslipad och seriöst nyvallad Explosive ställdes mot ett par Pocket Rocket som var garanterat ovallade under minst en månads åkning. Pocket Rocketen hade dock en racinginspirerad struktur i belaget. Vid en direkt jämförelse i svag lutning hade inte den nypreparerade Explosiven en strimma av chans. Pocketen vann tydligt vid varje test, oavsett åkare eller andra variabler. Den gled bättre punkt slut. För att fullborda experimentet lämnades Explosiven in på slip hos en verkstad som hade den senaste modellen av Montanas värstingmaskin och order av typen "rennschliff mit struktur, bitte" utfärdades till teknikern. Efter slip vallades skidan med samma valla och samma metod som innan och testet gjordes om. Nu gick skidorna ungefär lika, men det var ett visst övertag för Explosiven. Det kan antas bero på att Pocketen var lite repig under jämfört med en nyslipad skida. Den lilla skillnad som syntes nu motiverar inte arbetsinsatsen som trots allt går åt vid vallning. Totalt sett visar det alltså att i för den tidpunkten aktuell snökvalitet lönade det sig knappast att valla, men struktur i belaget hade en tydligt påvisbar positiv effekt på glidet.

Bra svar MnO. Jag tvingas nog hålla med dig om att det i ny blötsnö är värt besväret att valla (även om det tar emot). Dock måste det enligt min erfarenhet vara precis nyvallat för att man skall uppleva någon stor skillnad i ny blötsnö (det räcker inte med att ha vallat i förrgår).

Tillbaka
Topp