Grym bräda för Freeride/All Mountain

ErikDragon

Medlem
Tja,

Har googlat och läst recensioner till förbannelse för att hitta en riktigt bra bräda för mig. Jag åker allra mest offpist och även en hel del i pisten, inget i parken. Jag behöver inget pudermonster då jag kommer ta splitboarden och hika me när det dumpat. Jag gillar att åka fort och ligga på skär i pisten. Är ute efter en bräda som är styv i flexen men ändå ganska lekfull, svår combo kanske?

Fram tills nyligen har jag åkt på en Smokin KT-22 från 09/10 med DTX. Flat between the bindings, rocker in nose and tail. Riktigt bra bräda, men jag upplevde den som ganska livlös, lite plankig typ. Kanske för att det var en widebräda, eller för att den var just flat utan någon camber.

Mina specs:

Längd 184 cm
Vikt 88 kg
Boot size 10.5

För de åkegenskaper jag efterfrågar tror jag att det är antingen en bräda med, RCR, (Rocker Camber Rocker) alt Bataleons TBT som skulle passa bäst. Kommer åka en del i Åre, så gärna en bräda som har hyfsat grepp på is/hårdpackat.

Är det magnetraction som gäller då för hårdpackat/is eller hur bra funkar egentligen TBT? Nån som testas Rides brädor och vet hur de beter sig?

Har sneglat lite extra på följande brädor:

Ride Highlife UL
Ride Berzerker
Bataleon Omni
Rossignol One Magtek
Never Summer Proto HD
Smokin Jetson

Tror Proto blir lite för mjuk för dig. Jag har inte testat Never Summers nya program men har både en F1a och en Raptor i boardbagen. F1an gillar jag enorm mycket förutom att den tenderar att nosdyka i lössnö. Raptorn är en styv jävla bräda som bara blir riktigt rolig när det är en halvmeter lössnö. Men om de nu som de påstår, lyckats blanda de två designerna i Chairman skulle jag noga överväga den om jag var du.

Har en Arbor Eelement som jag åkt sönder totalt och det är nog en av de bästa brädorna jag haft. Dagens Eelement är dock ganska annorlunda i design jämfört med min. Förordar starkt all inblandning av bambu i en snowboard om som du skriver vill ha en bräda "är styv i flexen men ändå ganska lekfull". Kika på Arbor Element, Coda och A-frame och se om det ser lovande ut. Endeavour hade en liknande bräda som kallades Next, inte riktigt lika bra som Element men nästan. De har dock utgått men det finns fortfarande exemplar kvar i webshopparna vad jag kan se.

Mervin (Libtech, Gnu) brukar vara väldigt roliga att åka på, någon av Travis Rice eller Jamie Lynn modellerna?

Många bra tips där Xavier :) Never Summers brädor ser ju riktigt grymma ut, framförallt raptorn även om den kanske är lite för svåråkt?

Arbors brädor har jag bara hört positivt om, ska definitivt kika mer på dem. Har kollat en hel del på Jones brädor oxå, deras Mountain Twin LTD. Enligt vad de själva säger ska den vara lite styvare, lättare och mer responsiv......verkar riktigt nice faktiskt.....

Raptorn har ju utgått från Never Summers sortiment så det är väl restupplagor du kan hitta på nätet. Jag tycker den är lite svår, men då är jag 10 kilo lättare än dig och säkert en sämre åkare också. Eller egentligen så vad det är att den är inte jättesnabb att få runt men finns det utrymme är det inga problem. F1an är ju tvärtom löjligt snabb från kant till kant. Samtidigt vet jag att du kan hitta recensioner som säger tvärtemot mig...

Arbor sticker ut lite, de gör saker lite på sitt sätt. De hade väl haft bambu i 8 år i sina brädor innan Salomon kopierade konceptet och fick pris för det...Märk bara att deras "Grip Tech" är ganska unikt. De har lagt en extra utsvängning av kanten vid kontaktpunkterna, tänk magnetraction fast på bara 4 ställen på brädan och inte längs hela kanten. Det blir lite mer märkbart på de mjukare brädorna men brädan tenderar liksom att svänga runt kontaktpunkten på något skumt sätt. Det är inte ett problem men det tar något åk innan man vant sig.

Jones har jag tyvärr ingen som helst erfarenhet av men här på forumet verkar folk vara mycket positiva.

Hei! Jag har åkt både ride berzerker ok rossi one. Dom båda är mycket bra brädor! Och för allt, puder, carving, park och nästan för jibbing, inte alls för styva.
Jag har nu en rossi one 161w ok en jones hovercraft 164. Om jag nu sku köpa bara en bräda för allt, det ssku absolut vara en rossi one 164w. Och jag är 190 cm o litet över 90 kilo lätt.

Tack för era tips :) Det blev en Jones Mountain Twin, fast "normal"-brädan, inte LTD. Läste lite recensioner och de som teståkte båda tyckte standardvarianten är roligare att åka på. Köpte ett par Union Force till, ska bli kul att testa denna bräda :)

Bräda: Jones Mountain Twin 160
Bindningar: Union Force
Boots: K2 Thraxis

OK, har nu åkt några dagar på Jones-brädan. Har bara vart 5 dgr i Romme och 1 dag i Säfsen så enbart åkt i slushiga och ibland isiga pister. Ska åka upp till Åre i påsk, men verkar vara rätt dåligt me snö även där. Nästa säsong siktar jag på en trip till frankrike/italien igen, får återkomma då om hur brädan beter sig utanför pisten.

Isgrepp: Helt OK, brädans magnetraction gör sitt jobb. Hade inga som helst problem att bränna nerför de isiga pister som var på förmiddagarna.

Carving: Kändes riktigt bra med den här brädan. Hade en Smokin KT-22 166W tidigare och den tyckte jag var lika smidig som en lagårdsdörr. Kanske var den fel storlek för mig, jag kände mig iaf aldrig riktigt bekväm med den.

Overall feeling: Brädan är ganska lätt att åka på, lätt att ställa på kant, initiera svängen. Känns riktigt skön helt enkelt, ska bli riktigt kul att se hur den beter sig i lite mer utmanande förhållanden.

Hur är Thraxis bootsen? Jättestyva? Har du breda eller smala fötter? Behöver du "efterdra" boan efter några åk?

De är ganska styva faktiskt, men jag ville ha hyfsat styva boots med boasystemet. Jag har ganska breda fötter. Har storlek 44-44,5 i vanlig skostorlek. Bootsen är 10.5 och sitter som en smäck. Ja ibland, efterdrar jag dem efter några åk, men det är ju sjukt smidigt med boan. Riktigt smidigt oxå att snabbt kunna lossa när man tar en kort paus :)

Hade ett par Salomon Fraction innan och K2-bootsen är ljusår bättre på alla sätt och vis. Förhållandevis dyra kanske, men det var en snubbe som sålde dem på blocket, hade bara åkt ett par dagar med dem, så de var i princip nyskick när jag köpte dem förra året.

Tillbaka
Topp