Grym Puder skida (ride-doctor)

orbis

Ny medlem
Världscupen började idag i val d'isere i race Village fans det lokala skidtillverkare som visade upp sina skidor. Pratade med en snubbe från ride-doctor som hade jobbat för rossignol i 20 år men tröttnat och börjat utveckla egna freeride skidor. Han sa att han utvecklat en modell som enbart var för backcountry och att den var grymt bra. Jag frågade honom om jag fick testa den. Det var inga problem och snön har varit torr och fin i två dagar. Skidan jag prova var en FR98 189 lång.

Jag åkte upp mot forné där man brukar hitta bra orörd puder och börja åka. Skidan var grymt bra trotts att det inte är en rocker konstruktion håller den dig flytande utan att du behöver jobba. Den var rapp i svängarna och en av de bästa puder skidorna jag kört.

När jag kommer ner frågar förklarar jag att skidan var grymt bra och att jag var intresserad av att köpa den. Jag var lite orolig för priset då jag visste att det var ett litet bolag och jag tänkte att det skulle kosta multum. Jag fick reda på att priset för skidan var 410 euro utan bindning alltså ingenting för en bra puderskida. Nu skall jag tillbaka till sverige i morgon men kommer hit igen den 19/12 och då skall jag köpa nya puderskidor och det kommer vara ride-doctor. Såg även att de har förra årets modell för ynka 329 euro på deras webshop www.ride-doctor.com

LURKEN1823 sa:
Den är ju bara 92 i midjan.. Det roliga börjar vid 110mm midja ;)
98mm i midjan, det är jättebra om man lär sig läsa innan man börjar skriva på ett forum

Nästan identiska mått med Kästle mx98, lovar ju gott.

Verkar absolut vara en intressant skida ... men med all respekt, vad jämför du med? Säsongen 2009/10 är det väl knappast aktuellt att kalla en skida med en midja under 110-120 mm för lössnöskida.

/MM

puderskida...?? en normalfet allmountainskida skulle jag säga. under i alla fall 105-110 mm midja kan knappt kallas puderskida längre alltså. annars ser den inte så tokig ut ändå...

Hur fungerar en så bred skida i pist? Går det verkligen?

Nu har det gått till överdrift med märken som inte har något att komma med...

En fransk variant på Goodha? (Typ?)

Inget illa menat, men skidorna känns -5 år tillbaka i tiden jämfört med alla de nya grejjer som poppat upp den senaste tiden.

Orbis: Kan du ge oss en jämförelse med några andra aktuella modeller från konkurrerande tillverkare, samt skidor i större storleksklassen?

98mm puderskida? Njaa, snarare pist/allround.
Men det var en schysst prislapp!

Senast ändrad:
... ;-)

Jag tycker alltid det är spännande med små "oberoende" skidmärken. Det har ju faktiskt visat sig att de många gånger kan göra väl så bra skidor som de stora jättarna. Ta tex: svenska märken som Hendryx och Soul!

@orbis
Jag skulle uppskatta om du berättade lite mer om skidorna, hur du upplever dem och vad du jämför med. Glöm tjafset om "puderskidor" ... det är mindre relevant.

/MM

Senast ändrad:
Ett företag som kallar en skida med 98mm i midjan för "fet" är precis som tidigare sagt, en kvarleva från 2003. Efter en dag på BD Megawatt igår här i Åre så vill jag aldrig mer åka på något smalare än 125mm i midjan! :)

Nu ska man vara ytterst medveten om att midjemåttet i sig själv säger mycket litet om skidans åkengenskaper. En bra konstruerad skida med smalare midja kan mycket väl överglänsa en betydligt fetare skida av sämre konstruktion i lössnö.

När det gäller Ride-Doctor påstår han ju faktiskt inte att det är "puderskidor" han säljer utan Backcountryskidor. Personligen kan jag mycket väl tänka mig att köpa ett par allround backcountryskidor med 98 mm midja. Faktum är att jag precis gjort det! Skulle jag däremot köpa ett par skidor enbart för liftburen offpistkörning skulle jag titta på midjemått från omkring 110 mm och uppåt!

/MM

EDIT: Måste kanske backa lite där avseende puder/backcountry ... min franska är inte bara usel utan obefintlig. Men en fundering, är skidorna bredare baktill än i brättet?

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
EDIT: Måste kanske backa lite där avseende puder/backcountry ... min franska är inte bara usel utan obefintlig. Men en fundering, är skidorna bredare baktill än i brättet?
Fransmännen ansåg väl att det var klyftigt att gå mot strömmen och börja bakifrån istället för att ange tipens mått först. Bara för att skapa lite extra förvirring.

Tillbaka
Topp