GS skidor

schirkolle

Ny medlem
GS skidor
väger 67 kg och är 172 lång, är ett par gs skidor med längden 180 cm lagom för mej.
medelgod åkare
Är det någon som ksn rekommendera en skida till mej av egen erfarenhet ?
mvh schirkolle

GS skidor
Hej,

Utan att veta din åkskicklighet, styrka eller preferens så kan jag ge lite förslag.

Personligen skulle jag inte köpa riktiga GS skidor om det var de enda skidor jag hade. Jag skulle välja något slags GS-alike skida med lite mer skärning än de "riktiga" som har 21m. Mitt tips är att sikta på nåt som har 16-19m radie. Gärna sandwich konstruktion.

HEAD Supershape Speed - ej provkört men liknar fjolårets XRC1200
HEAD XRC1200

Bägge dessa skidor har radie c:a 16m vid längd 177. Fartstabila och kul enligt min mening (XRC har jag kört c:a 14 dar).

HEAD XRC800 kan vara ett billigare alternativ.

Vill du ha skidor som funkar lite bättre vid uppkörd pist kan Völkl Supersport Allstar el 5* vara bra val. de är lite bredare under foten. Väldigt välbyggda skidor.

Rossignol Zenith Z9 eller möjligen Z5 (men jag gillar inte Z5 speciellt, lite för veka för mitt tycke). Bandit B3 (inte B2 som också har vekat ner sig från ursprunget).

Vad som helst (nästan :-) ur Stöcklis sortiment, Stormrider, Cross m fl.

Eller sök i skiddatabasen.

Eller ännu bättre åk och prova. De flesta hyrställen kan låta dig byta skidor under hyrtiden. Och om man gillar någon skida brukar de kunna dra av skidhyran från priset.

Tillbaka
Topp