Sölden Offpist med bergsguide. Jag var där vecka 7 i februari 2014 och åkte tre dagar i liten grupp med bergsguide (kostar en slant men rekommenderas) från Freeride Center Sölden (kolla deras hemsida) Ungefär level 3-4. Sölden hade fått mycket snö. Vi åkte puder men kanske mest lite mer packad snö men ingen skare någonstans. Och inte alls mycket sten i lederna heller och inte så många vindpinade partier. Och inga åkare hade varit där före oss eller i alla fall inga tracks som syntes. Alla åk i stort sett ovanför skogsgränsen. Flera åk från toppen Gaislachkogel började med långa eller korta couloirer som ledde ner till flackare och bredare partier. På norrsidan ändade offpiståken i blå pistad transport ner till närmaste lift. På södra sidan gick offpist-lederna ner mot restaurangerna vid Gaislachalm och anslutande lift. Fallhöjd c:a 1200 meter. Längsta leden gick från glaciären Rettenbachs topp Innere Schwarze Schneid ner mot byn med Heiligkreuz, Heliga Korsets kyrka. Fallhöjd 1500 meter. Sista biten blev en 10 minuters promenad på asfaltsväg (men det var det absolut värt) till busshållsplatsen. Ingen av offpist-lederna syns på pistkartorna. Men under disken hade centret egna off-pistkartor med många olika leder inritade. Min guide hette Karel och hade d:t bra koll. Tuffaste offpiståkningen hittills för min del som ganska nybliven pensionär. Men d:t roligt. Speciellt de lite lekfullare partierna längre ner med träd och hopp och dropps. Själva staden/byn Sölden har ingen hög mysfaktor med genomfartstrafik och tre sex-klubbar längs bygatan, men offpiståkning i Sölden rekommenderas starkt!