Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Guide som vill ha betalt i förskott?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="johanb" data-source="post: 1063824" data-attributes="member: 12749"><p>Hej</p><p></p><p>Tack för ditt svar Christian. Jag jobbar själv med professionella tjänster och förstår logiken med att planera beläggning och kostnadstäckning.</p><p></p><p>Tycker dock inte att liknelsen med hotell funkar så bra, hotellet kräver ju bara ett kreditkortsnummer och reserverar en delsumma 30 dagar innan ankomst, sedan betalar man den fullständiga kostnaden när man checkar ut. Man kan kancellera upp till 7 dagar innan ankomst utan kostnad. Och sannolikheten för att hotellet ska kunna erbjuda sin tjänst är ju stor, med största sannolikhet så står ju hotellet där med sköna sängar, frukostmat etc som är enligt specifikationen.</p><p></p><p>När det gäller guidetjänster så är det knepigare. Du säljer en upplevelse så att jag kan få bättre skidåkning och nya erfarenheter i bergen än de som jag skulle kunna få på egen hand. En bättre och säkrare upplevelse som jag själv inte skulle kunna få under den begränsade tid jag spenderar på orten eftersom jag inte har samma kunskaper om tidigare väderförhållanden, snöstabilitet, vägval etc. </p><p></p><p>Skillnaden mot hotellet är ju att det är mycket större chans att väder, vind och snö påverkar och omöjliggör skidupplevelsen än att hotellet inte finns kvar. Jag har tex varit insnöad i Gressoney i tre dagar då ingen skidåkning/biltrafik var möjlig och en annan gång har jag varit där och det fanns knappt en snöflinga utanför konstsnön i pisterna. Det är svårt att leverera en bra skidupplevelse i de förhållandena. </p><p>Vid ett antal tillfällen då jag har bokat guider i Schweiz så har de själva kancellerat en/flera dagar för att de inte kan erbjuda bättre åkning än den vi hittar själva med den kunskap vi har. Det ger mig förtroende för guiden och hens professionella inställning om att erbjuda mig en upplevelse och värde för pengarna.</p><p></p><p>Jag full förståelse för att betala allt i förskott om jag bett dem följa med på en lång resa till annan ort som krävde deras investering av tid och planering. I det här fallet ber jag dem ge oss en skidupplevelse direkt utanför deras kontor. Och jag har erbjudit mig att betala 25% i förskott för att visa att vi är seriösa och verkligen vill åka skidor med dem.</p><p></p><p>Avvaktar nu för att förstå hur de hanterar ev kancelleringar från deras sida. De har force majeur klausul i kontraktet men känns som det finns flera anledningar att ställa in skidåkning förutom krig och jordbävningar.</p><p></p><p>//Johan</p><p></p><p><em>If a trip/event/activity is canceled by the organizer – even on short notice- due to </em></p><p><em>force majeure, as war, unrest, epidemics, flight cancelations, strikes, sovereign regulations, natural disasters or legitimate reasons of security of any kind, the participant is eligible for a reimbursement of the amount already paid by him/her.</em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="johanb, post: 1063824, member: 12749"] Hej Tack för ditt svar Christian. Jag jobbar själv med professionella tjänster och förstår logiken med att planera beläggning och kostnadstäckning. Tycker dock inte att liknelsen med hotell funkar så bra, hotellet kräver ju bara ett kreditkortsnummer och reserverar en delsumma 30 dagar innan ankomst, sedan betalar man den fullständiga kostnaden när man checkar ut. Man kan kancellera upp till 7 dagar innan ankomst utan kostnad. Och sannolikheten för att hotellet ska kunna erbjuda sin tjänst är ju stor, med största sannolikhet så står ju hotellet där med sköna sängar, frukostmat etc som är enligt specifikationen. När det gäller guidetjänster så är det knepigare. Du säljer en upplevelse så att jag kan få bättre skidåkning och nya erfarenheter i bergen än de som jag skulle kunna få på egen hand. En bättre och säkrare upplevelse som jag själv inte skulle kunna få under den begränsade tid jag spenderar på orten eftersom jag inte har samma kunskaper om tidigare väderförhållanden, snöstabilitet, vägval etc. Skillnaden mot hotellet är ju att det är mycket större chans att väder, vind och snö påverkar och omöjliggör skidupplevelsen än att hotellet inte finns kvar. Jag har tex varit insnöad i Gressoney i tre dagar då ingen skidåkning/biltrafik var möjlig och en annan gång har jag varit där och det fanns knappt en snöflinga utanför konstsnön i pisterna. Det är svårt att leverera en bra skidupplevelse i de förhållandena. Vid ett antal tillfällen då jag har bokat guider i Schweiz så har de själva kancellerat en/flera dagar för att de inte kan erbjuda bättre åkning än den vi hittar själva med den kunskap vi har. Det ger mig förtroende för guiden och hens professionella inställning om att erbjuda mig en upplevelse och värde för pengarna. Jag full förståelse för att betala allt i förskott om jag bett dem följa med på en lång resa till annan ort som krävde deras investering av tid och planering. I det här fallet ber jag dem ge oss en skidupplevelse direkt utanför deras kontor. Och jag har erbjudit mig att betala 25% i förskott för att visa att vi är seriösa och verkligen vill åka skidor med dem. Avvaktar nu för att förstå hur de hanterar ev kancelleringar från deras sida. De har force majeur klausul i kontraktet men känns som det finns flera anledningar att ställa in skidåkning förutom krig och jordbävningar. //Johan [i]If a trip/event/activity is canceled by the organizer – even on short notice- due to force majeure, as war, unrest, epidemics, flight cancelations, strikes, sovereign regulations, natural disasters or legitimate reasons of security of any kind, the participant is eligible for a reimbursement of the amount already paid by him/her.[/i] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Guide som vill ha betalt i förskott?
Tillbaka
Topp