Guide som vill ha betalt i förskott?

johanb

Aktiv medlem
Håller på att planera säsongens alptripp med kamraterna. Normalt sett brukar vi spendera 4 dagar i Schweiz på olika orter med guide. I år åker vi dock till Monterosa Ski och planerar att åka med guide och utgå från Gressoney/Stafal.

Men, guidefirman, Guide Monterosa, jag har kontakt med vill ha betalt i förskott. Det är något jag aldrig har stött på tidigare. Normal sett brukar jag betala efter skiddagarna eller via räkning när jag kommer hem. Ibland blir ju inte förhållanden så att guiden kan erbjuda bra åkning antingen pga snöförhållanden, väderförhållanden eller andra omständigheter. Och då vill man ju inte ha betalat i förskott.

Någon som har erfarenhet av Guide Monterosa eller förbetalda guider annars?

//Johan

Vi är också ett gäng som ska till Monterosa i vinter med samma utgångspunkt som ovan. Jag har också letat efter guide. Kontaktade Guide Monterosa tidigare i veckan, men de bad mig bara återkomma igen i december.. Har du hittat några andra än dessa? Kanske man kan kontakta någon bergsguide direkt?

Ingen erfarenhet, men dom verkar klart seriösa och dom vi pratade med på afterskin i Staffal var nöjda med dom
Dom har sitt kontor i samma hus som restaurangen Da Giovanni. Så varje dag var det alltid någon guide med sina kunder som var inne på after skin. Förövrigt så var Da Giovanni ett litet mysigt ställe, det enda som fanns i Staffal på lågsäsong, med kanongott käk.

GC

Hejsan Johan,

Jag vet inte om det är en bra metafor, men vi provar? Antar att du vill boka upp ett speciellt hotel på någon populär semesterort flera månader i förväg. Jag antar då att man får betala en viss del av kostnaden i bokningsavgift för att senare kanske även hela summan innan man kommer. Under tiden så får hotellet många förfrågningar men tackar tyvärr nej då ni redan bokat upp det. Om det nu blir dåligt väder några dagar innan så bestämmer ni er för att avboka....hotellet sitter nu plötsligt med lediga rum (tackade nej till andra som är i krokarna men hittat annat boende).... Hur skall man hantera detta? Det är ju delvis detsamma när man bokar och hyr en guide?

Om jag har gäster som jag aldrig haft tidigare och vill boka upp mig över flera dagar under högsäsong så få man betala en bokningsavgift och hela summan innan en viss tid innan. Därefter blir det återbetalning på olika sätt beroende på när en avbokning sker. Handlar det om enstaka dagar och det inte inverkar på mitt grundschema så brukar jag säga att man betalar efteråt och att man kan ställa in det med kort varsel utan problem. Men jag tycker om att få en relation mellan guide och gäster, så att man även får återkommande gäster, för att sedan åka skidor tillsammans på olika ställen i Alperna. Det tycker jag är trevligast och med stamgäster så är det inga problem att betala i efterhand.

Monte Rosa Ski måste ju även planera och boka in guider. Det är faktiskt inte så lätt att hitta duktiga lediga guider med bara någon dags varsel under högsäsong, många är redan uppbokade...

Vet ej om man det hjälper dig att förstå dilemmat?

Med vänliga hälsningar Christian

Hej

Tack för ditt svar Christian. Jag jobbar själv med professionella tjänster och förstår logiken med att planera beläggning och kostnadstäckning.

Tycker dock inte att liknelsen med hotell funkar så bra, hotellet kräver ju bara ett kreditkortsnummer och reserverar en delsumma 30 dagar innan ankomst, sedan betalar man den fullständiga kostnaden när man checkar ut. Man kan kancellera upp till 7 dagar innan ankomst utan kostnad. Och sannolikheten för att hotellet ska kunna erbjuda sin tjänst är ju stor, med största sannolikhet så står ju hotellet där med sköna sängar, frukostmat etc som är enligt specifikationen.

När det gäller guidetjänster så är det knepigare. Du säljer en upplevelse så att jag kan få bättre skidåkning och nya erfarenheter i bergen än de som jag skulle kunna få på egen hand. En bättre och säkrare upplevelse som jag själv inte skulle kunna få under den begränsade tid jag spenderar på orten eftersom jag inte har samma kunskaper om tidigare väderförhållanden, snöstabilitet, vägval etc.

Skillnaden mot hotellet är ju att det är mycket större chans att väder, vind och snö påverkar och omöjliggör skidupplevelsen än att hotellet inte finns kvar. Jag har tex varit insnöad i Gressoney i tre dagar då ingen skidåkning/biltrafik var möjlig och en annan gång har jag varit där och det fanns knappt en snöflinga utanför konstsnön i pisterna. Det är svårt att leverera en bra skidupplevelse i de förhållandena.
Vid ett antal tillfällen då jag har bokat guider i Schweiz så har de själva kancellerat en/flera dagar för att de inte kan erbjuda bättre åkning än den vi hittar själva med den kunskap vi har. Det ger mig förtroende för guiden och hens professionella inställning om att erbjuda mig en upplevelse och värde för pengarna.

Jag full förståelse för att betala allt i förskott om jag bett dem följa med på en lång resa till annan ort som krävde deras investering av tid och planering. I det här fallet ber jag dem ge oss en skidupplevelse direkt utanför deras kontor. Och jag har erbjudit mig att betala 25% i förskott för att visa att vi är seriösa och verkligen vill åka skidor med dem.

Avvaktar nu för att förstå hur de hanterar ev kancelleringar från deras sida. De har force majeur klausul i kontraktet men känns som det finns flera anledningar att ställa in skidåkning förutom krig och jordbävningar.

//Johan

If a trip/event/activity is canceled by the organizer – even on short notice- due to
force majeure, as war, unrest, epidemics, flight cancelations, strikes, sovereign regulations, natural disasters or legitimate reasons of security of any kind, the participant is eligible for a reimbursement of the amount already paid by him/her.

Jag tänker, om det är svårt att hitta en guide med några få dagars framförhållning så låter det faktiskt som att de har tillräckligt bra beläggning att klara en avbokning.

Jag tror att konkurrensen är satt ur spel och att företag som lever på turism kan sätta regler som inte förekommer inom andra näringar

Jag forsätter litegrann eftersom jag tycker det är en intressant frågeställning och alltid kan man lära sig något.

johanb sa:
Tack för ditt svar Christian. Jag jobbar själv med professionella tjänster och förstår logiken med att planera beläggning och kostnadstäckning.
Då antar jag att du vet hur det fungerar om man vill kunna leva på den här typen av tjänster, dvs planering och beläggning är viktigt för att få sitt levebröd.

johanb sa:
När det gäller guidetjänster så är det knepigare. Du säljer en upplevelse så att jag kan få bättre skidåkning och nya erfarenheter i bergen än de som jag skulle kunna få på egen hand. En bättre och säkrare upplevelse som jag själv inte skulle kunna få under den begränsade tid jag spenderar på orten eftersom jag inte har samma kunskaper om tidigare väderförhållanden, snöstabilitet, vägval etc.

Skillnaden mot hotellet är ju att det är mycket större chans att väder, vind och snö påverkar och omöjliggör skidupplevelsen än att hotellet inte finns kvar. Jag har tex varit insnöad i Gressoney i tre dagar då ingen skidåkning/biltrafik var möjlig och en annan gång har jag varit där och det fanns knappt en snöflinga utanför konstsnön i pisterna. Det är svårt att leverera en bra skidupplevelse i de förhållandena.
Vid ett antal tillfällen då jag har bokat guider i Schweiz så har de själva kancellerat en/flera dagar för att de inte kan erbjuda bättre åkning än den vi hittar själva med den kunskap vi har. Det ger mig förtroende för guiden och hens professionella inställning om att erbjuda mig en upplevelse och värde för pengarna.
Håller helt med dig här att vad jag som bergsguide säljer är en upplevelse! För att göra det ännu dilemmat ännu knepigare så har vi alla olika referenser till vad som ger oss en upplevelse? Om du vill boka in en guide flera månader i förväg och vara garanterad blå himmel, snorkel-djupt puder, ingen vind, etc... så säger jag helt enkelt att det aldrig går att garantera. Vad jag säger är att jag kan ge dig den maximala upplevelsen utifrån förutsättningarna. Det är verkligen ett fåtal dagar där man verkligen ej kunna göra något alls och många gånger så kan guiden maximera dina förväntningar även vid sämre förhållanden. Du talar nu om extrema fall, dvs ingen snö utanför pisterna och insnöad, då brukar många guider inte ha några problem alls med avboka som i fallet med de Schweiziska guiderna. Problemet blir vid ett sk mellan-läge, hur hanterar man detta?

johanb sa:
Jag full förståelse för att betala allt i förskott om jag bett dem följa med på en lång resa till annan ort som krävde deras investering av tid och planering. I det här fallet ber jag dem ge oss en skidupplevelse direkt utanför deras kontor. Och jag har erbjudit mig att betala 25% i förskott för att visa att vi är seriösa och verkligen vill åka skidor med dem.
Jag håller med dig om att det är skillnad och jag känner flera av guiderna som jobbar där. Det man också måste förstå är att guiderna ej har någon månadslön från guide-byrån utan får som sagt endast betalt de dagar man jobbar där. Det är inte guiderna som skall ha förbetalt utan byrån, dvs byrån är som ett reseföretag, som i sin tur "hyr in personal" (självklart har man då en typ av stam-guider man använder i första hand). Om nu byrån bokar upp en guide och avbokar den med väldigt kort varsel så är det ju inte så kul för den "frilansande" guiden, dvs man söker sig ju till arbeten med vissa förutsättningar. Tyvärr så finns det vissa tendenser att folk avbokar utan specifika anledningar, även när förhållanden är helt ok, och därför kan nog anledningen vara att byrån i detta fallet vill ha förbetalt?

Jag själv arbetar väldigt mycket under vintern direkt med gäster och har full förståelse för vad du påpekar här, och är som sagt alltid intresserad av veta hur "kunder" tänker. Tex har jag en grupp inbokad för åkning i Monte Rosa nu i vinter, som även varit med på guider på annat håll, och där har vi som option att kunna göra utflykter över dagen till andra ställen i Aosta dalen, dvs om det inte är optimala förhållande för alla dagar i Monte Rosa så hittar man alltid bra alternativ. När det är bra förhållande så är jobbet alltid enklare, du skall bara veta hur man sitter och funderar på aftonen om vad man skall göra när det är trixigt....men det är vårt jobb... ;)

Fortsätter också litet på diskussionen.

chrtur sa:
Då antar jag att du vet hur det fungerar om man vill kunna leva på den här typen av tjänster, dvs planering och beläggning är viktigt för att få sitt levebröd.
Absolut, vet också att jag måste lägga in något slags affärsrisk (alltså inte de risker du utsätter dig för genom ditt val av yrke som guide) för oförutsedda händelser och inställda projekt som kan medföra lägre utnyttjande av teamet. Det brukar resultera i ett något högre timpris. Antar att du använder dig av liknande mekanism för att få kostnadstäckning. Många av de guider som jag har åkt med har ju också andra intäktskällor typ pistör, sportbutiksägare eller delägare i hotell som de kombinerar med guidning för att minska den affärsrisken.

chrtur sa:
Håller helt med dig här att vad jag som bergsguide säljer är en upplevelse! För att göra det ännu dilemmat ännu knepigare så har vi alla olika referenser till vad som ger oss en upplevelse? Om du vill boka in en guide flera månader i förväg och vara garanterad blå himmel, snorkel-djupt puder, ingen vind, etc... så säger jag helt enkelt att det aldrig går att garantera. Vad jag säger är att jag kan ge dig den maximala upplevelsen utifrån förutsättningarna. Det är verkligen ett fåtal dagar där man verkligen ej kunna göra något alls och många gånger så kan guiden maximera dina förväntningar även vid sämre förhållanden. Du talar nu om extrema fall, dvs ingen snö utanför pisterna och insnöad, då brukar många guider inte ha några problem alls med avboka som i fallet med de Schweiziska guiderna. Problemet blir vid ett sk mellan-läge, hur hanterar man detta?
Håller med fullt ut, jag tror att mina förväntningar är ganska realistiska, ibland får man soliga dagar med torrsnö och andra dagar är molnigt med flatljus och bristande skare. Men de flesta dagar vet vi att guiden gett oss den bästa möjliga skidupplevelsen och vi somnar totalt uttröttade på kvällen. Men jag har likväl upplevt förhållandena ovan i Monterosa så det finns ju en liten möjlighet att det händer igen. Och det är ju egentligen det jag vill att Monterosa Guides säga: att om guiden inte kan erbjuda en bra upplevelse och det inte går att åka skidor så får vi tillbaka pengarna.

chrtur sa:
Jag själv arbetar väldigt mycket under vintern direkt med gäster och har full förståelse för vad du påpekar här, och är som sagt alltid intresserad av veta hur "kunder" tänker. Tex har jag en grupp inbokad för åkning i Monte Rosa nu i vinter, som även varit med på guider på annat håll, och där har vi som option att kunna göra utflykter över dagen till andra ställen i Aosta dalen, dvs om det inte är optimala förhållande för alla dagar i Monte Rosa så hittar man alltid bra alternativ. När det är bra förhållande så är jobbet alltid enklare, du skall bara veta hur man sitter och funderar på aftonen om vad man skall göra när det är trixigt....men det är vårt jobb... ;)
Ja det förstår jag, men det är enklare att hitta alternativ om man är baserad typ i Chur eller Andermatt då kan man snabbt ta sig till orter med bättre förhållanden än de lokala. I Monterosa är alternativen mer begränsade, möjligtvis Courmayeur eller Gran Paradiso som ligger ett par timmar i bil bort.

Lutar nog åt att jag betalar de första 25% för att försäkra oss om bokningen och går in och pratar med guidebyrån när jag är i Gressoney med familjen över nyår. Tror det är lättare att ha en dialog med dem muntligt än via email.

//johanb

Vi körde med Nicola på Guide Alagna förra året i Monterosa. Funkade super och där fick jag INTE betala i förskott fast jag bad om det. Kolla dem! Bra priser på heli också

Hej Johan!

Jag jobbade för active ski travel i Gressoney för två år sedan. Guide Monte rosa är väldigt seriösa och duktiga. Min favorit guide är Francesco, han jobbar som under leverantör åt dem och är inte en av de ordinarie. Kontakta gärna honom direkt på ivrea outdoor guide, ivreaoutdoor.it

Annars är Alberto otroligt trevlig hos Guide Monterosa!

johanb sa:
Fortsätter också litet på diskussionen.

chrtur sa:
Absolut, vet också att jag måste lägga in något slags affärsrisk (alltså inte de risker du utsätter dig för genom ditt val av yrke som guide) för oförutsedda händelser och inställda projekt som kan medföra lägre utnyttjande av teamet. Det brukar resultera i ett något högre timpris. Antar att du använder dig av liknande mekanism för att få kostnadstäckning. Många av de guider som jag har åkt med har ju också andra intäktskällor typ pistör, sportbutiksägare eller delägare i hotell som de kombinerar med guidning för att minska den affärsrisken.

chrtur sa:
Håller med fullt ut, jag tror att mina förväntningar är ganska realistiska, ibland får man soliga dagar med torrsnö och andra dagar är molnigt med flatljus och bristande skare. Men de flesta dagar vet vi att guiden gett oss den bästa möjliga skidupplevelsen och vi somnar totalt uttröttade på kvällen. Men jag har likväl upplevt förhållandena ovan i Monterosa så det finns ju en liten möjlighet att det händer igen. Och det är ju egentligen det jag vill att Monterosa Guides säga: att om guiden inte kan erbjuda en bra upplevelse och det inte går att åka skidor så får vi tillbaka pengarna.

chrtur sa:
Ja det förstår jag, men det är enklare att hitta alternativ om man är baserad typ i Chur eller Andermatt då kan man snabbt ta sig till orter med bättre förhållanden än de lokala. I Monterosa är alternativen mer begränsade, möjligtvis Courmayeur eller Gran Paradiso som ligger ett par timmar i bil bort.

Lutar nog åt att jag betalar de första 25% för att försäkra oss om bokningen och går in och pratar med guidebyrån när jag är i Gressoney med familjen över nyår. Tror det är lättare att ha en dialog med dem muntligt än via email.

//johanb

Tillbaka
Topp