Fortsätter också litet på diskussionen.
chrtur sa:
Då antar jag att du vet hur det fungerar om man vill kunna leva på den här typen av tjänster, dvs planering och beläggning är viktigt för att få sitt levebröd.
Absolut, vet också att jag måste lägga in något slags affärsrisk (alltså inte de risker du utsätter dig för genom ditt val av yrke som guide) för oförutsedda händelser och inställda projekt som kan medföra lägre utnyttjande av teamet. Det brukar resultera i ett något högre timpris. Antar att du använder dig av liknande mekanism för att få kostnadstäckning. Många av de guider som jag har åkt med har ju också andra intäktskällor typ pistör, sportbutiksägare eller delägare i hotell som de kombinerar med guidning för att minska den affärsrisken.
chrtur sa:
Håller helt med dig här att vad jag som bergsguide säljer är en upplevelse! För att göra det ännu dilemmat ännu knepigare så har vi alla olika referenser till vad som ger oss en upplevelse? Om du vill boka in en guide flera månader i förväg och vara garanterad blå himmel, snorkel-djupt puder, ingen vind, etc... så säger jag helt enkelt att det aldrig går att garantera. Vad jag säger är att jag kan ge dig den maximala upplevelsen utifrån förutsättningarna. Det är verkligen ett fåtal dagar där man verkligen ej kunna göra något alls och många gånger så kan guiden maximera dina förväntningar även vid sämre förhållanden. Du talar nu om extrema fall, dvs ingen snö utanför pisterna och insnöad, då brukar många guider inte ha några problem alls med avboka som i fallet med de Schweiziska guiderna. Problemet blir vid ett sk mellan-läge, hur hanterar man detta?
Håller med fullt ut, jag tror att mina förväntningar är ganska realistiska, ibland får man soliga dagar med torrsnö och andra dagar är molnigt med flatljus och bristande skare. Men de flesta dagar vet vi att guiden gett oss den bästa möjliga skidupplevelsen och vi somnar totalt uttröttade på kvällen. Men jag har likväl upplevt förhållandena ovan i Monterosa så det finns ju en liten möjlighet att det händer igen. Och det är ju egentligen det jag vill att Monterosa Guides säga: att om guiden inte kan erbjuda en bra upplevelse och det inte går att åka skidor så får vi tillbaka pengarna.
chrtur sa:
Jag själv arbetar väldigt mycket under vintern direkt med gäster och har full förståelse för vad du påpekar här, och är som sagt alltid intresserad av veta hur "kunder" tänker. Tex har jag en grupp inbokad för åkning i Monte Rosa nu i vinter, som även varit med på guider på annat håll, och där har vi som option att kunna göra utflykter över dagen till andra ställen i Aosta dalen, dvs om det inte är optimala förhållande för alla dagar i Monte Rosa så hittar man alltid bra alternativ. När det är bra förhållande så är jobbet alltid enklare, du skall bara veta hur man sitter och funderar på aftonen om vad man skall göra när det är trixigt....men det är vårt jobb...
Ja det förstår jag, men det är enklare att hitta alternativ om man är baserad typ i Chur eller Andermatt då kan man snabbt ta sig till orter med bättre förhållanden än de lokala. I Monterosa är alternativen mer begränsade, möjligtvis Courmayeur eller Gran Paradiso som ligger ett par timmar i bil bort.
Lutar nog åt att jag betalar de första 25% för att försäkra oss om bokningen och går in och pratar med guidebyrån när jag är i Gressoney med familjen över nyår. Tror det är lättare att ha en dialog med dem muntligt än via email.
//johanb