Guide till att säsonga..? :)

• Trådstartare Trådstartare lollozwei
  • Start datum Start datum
L

lollozwei

Guest
Jag har precis tagit studenten och vill ut på äventyr
Då jag i början av året var i Saalbach och åkte fick jag en tanke som poppat upp i mitt huvud nu igen
Att säsonga i Saalbach..

Jag har ingen som hellst koll på hur detta går till antar att det är som att söka vilket jobb som helst i en annan stad men känns ändå klurigt..
Ska man ordna booende innan man ska ner, har hört att det är vanligt att arbetsgivarna fixar boende till en och då kanske det är dumt att redan ha fixat det?
Jag har också läst att det är bäst att åka ner i slutet av November, är det det? Jag har planer på att åka ner i början/mitten på November för att säkra ett jobb Är detta onödigt eller kanske smart?

Jag vet att jag är väldigt tidigt ute men jag mejlade eva, paradise (stort hotell i byn) och fick svaret att jag inte var tillräkligt kvalificerad, jag har ingen arbetslivserfarenhet och kan bara några få ord tyska. Mina skidkunskaper är inte lysande så ngn svensk skidskolelärare är inte något framtida jobb för mig, ännu :P
Är man körd om man inte kan tyska?

Är väldigt tacksam om ngn vill hjälpa mig i djunglen!

Är det framför allt någon som har kontakter får ni gärna PM:a mig :)

1 - Åk till Norge och jobba så mycket du kan
2 - Sök boende på vald ort, hittar du inget så lägg undan lite pengar till några dagars boende på hostel
3 - Köp säsongskort tidigt då detta brukar vara billigare
4 - Åk till vald ort, åk skidor, ha kul, åk hem
5 - Repetera

Aldrig jobbat utomlands på säsong men har träffat en hel del folk som gjort det och det verkar vara 50/50 om man får boende eller ej. Lönen är i regel urusel. Åk ner tidigt, ta in på hostel (om du nu skulle få boende genom jobb), ha en buffert, sök jobb. Det verkar fungera för dem flesta så länge man inte är kräsen vad det gäller arbetsuppgifter, lön eller arbetstid.

Jobba inte för det är tråkigt, åk inte ner i november för det är för tidigt och lamt, säkra antingen ett boende hemifrån eller åk ner och hoppas på det bästa!

Hur är snön i november? Om man inte är ute efter afterski och uuuntz? :)

Har hört (inte upplevt) att om man åker ner i mitten/slutet av november finns det massor med jobb där man får
boende och ibland mat gratis, givetvis mot en lägre lön. Dock säsongar man ju inte för pengarnas skull...

Fråga på plats, CV och sådant brukar inte behövas men kan ju inte skada (hoppas jag;) ) , i Österrike brukar det inte vara ett krav att kunna tyska såvida du inte sitter och svarar i hotellets telefon. Jobb som diskare och liknande kräver inte sådant! :D

Ha det!

Jarle sa:
2 - Sök boende på vald ort, hittar du inget så lägg undan lite pengar till några dagars boende på hostel
5 - Repetera

Aldrig jobbat utomlands på säsong men har träffat en hel del folk som gjort det och det verkar vara 50/50 om man får boende eller ej. Lönen är i regel urusel. Åk ner tidigt, ta in på hostel (om du nu skulle få boende genom jobb), ha en buffert, sök jobb. Det verkar fungera för dem flesta så länge man inte är kräsen vad det gäller arbetsuppgifter, lön eller arbetstid.
Åk inte dit Jarle är för där är det inge snö!!!!

Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
5 - Repetera

Åk inte dit Jarle är för där är det inge snö!!!!
Glömde den punkten.

pyss :lol:

Hjorthh sa:
Har hört (inte upplevt) att om man åker ner i mitten/slutet av november finns det massor med jobb där man får
boende och ibland mat gratis, givetvis mot en lägre lön. Dock säsongar man ju inte för pengarnas skull...

Ha det!
Dock säsongar man ju inte för skitjobbets skull..

Jag har jobbat flera år i Alperna och har fått åkt massa skidor och tjänat bra med pengar så det går att göra så oxå..

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=23594 Läs igenom ett par av de trådarna och sen tipsen i första inlägget här är ju bra. Åker man ner i december och letar jobb så får man vara bra värdelös för att inte få något.

Är det after-ski du är ute efter så behöver du inte dyka upp förrens efter jul/nyår för innan dess börjar inte de "riktiga" alpafter-skierna ändå.

Den utrustning du behöver köpa fixas med fördel på plats, bättre urval, oftast billigare och du slipper släpa med massa skit ner. Har du möjlighet så kör bil ner! Öppnar upp mycket för utflykter till andra orter och ofta finns det mindre städer att handla i osv. som är bra mkt billigare än skidorterna.

Är det inte ett väldigt bra år så är inte november den bästa månaden för skidåkning, beror ju på vart du åker och vad du är ute efter iofs men generellt sett.

Om du är lite sparsam under sommaren/hösten så kmr du inte behöva jobba där nere. Du kommer hem luspank men du har inte missat de bästa dagarna på berget pga. jobb och som några har sagt, det är väl därför man åker iväg?

Lycka till!

Senast ändrad:
Blidee sa:

Om du är lite sparsam under sommaren/hösten så kmr du inte behöva jobba där nere. Du kommer hem luspank men du har inte missat de bästa dagarna på berget pga. jobb och som några har sagt, det är väl därför man åker iväg?

Lycka till!
Det beror på vilket jobb man har så klart. Om du jobbar i disken från kl 16 till kl 24 så missar du inte en dag, tjänar till boende och får oftast mat. Sen finns det massa andra jobb oxå som man kan jobba på utan att missa så mycket på.

Hasse_Lindborg sa:
Jag har jobbat flera år i Alperna och har fått åkt massa skidor och tjänat bra med pengar så det går att göra så oxå..
Var har du varit och på vilka ställen har du jobbat då? :)

Hasse_Lindborg sa:
Blidee sa:

Lycka till!
Det beror på vilket jobb man har så klart. Om du jobbar i disken från kl 16 till kl 24 så missar du inte en dag, tjänar till boende och får oftast mat. Sen finns det massa andra jobb oxå som man kan jobba på utan att missa så mycket på.
16!? Låter som en halvdag ;)

Tillbaka
Topp