Gurgla i snö!!

anod

Ny medlem
Gurgla i snö!!
Är det någon som vet något eller har varit i Hochgurgl/Obergurgl? Är det en oupptäckt pärla eller ett blåshål med tråkiga berg? På pistkartan ser det inte så tokigt ut men jag har ingen aning om hur snötillgången är. Det borde finnas bra tillgång till orörd offpist med tanke på att systemen skiljs åt av en hel dalgång utan liftaccess. Finns det liftkort för Gurgl tillsammans med Sölden?
PS. Rubriken har jag tagit från ett reportage i Åka Skidor för nästan tio år sedan. Är det någon som har det nummret?

Gurgla i snö!!
Jag var där för en massa år sen.
Stället är känt för att ha snö tidigt på säsongen.
Berget är inte över sej upphetsande, men har ganska stora ytor att åka på utanför pisten.
Som alla andra höghöjdsorter är det ganska vindutsatt och skog finns ej i någon omfattning.
Hotellen är mest dyra och glassiga litet Lechstuk.
Om liftkortet från Sölden gäller har jag ingen koll på.
Men visst är det värt ett besök.

Gurgla i snö!!
Tjabba din gamla Mühlget.

Säsongade i Sölden vintern -99, men körde trots detta bara en dag i Obergurgl. Då fanns det inget kort för flera orter i Ötztal, men det kan ju ha ändrat sig sen dess. Orterna i dalen är inga massiva snödumparbyar, Obergurgl får dock alltid mycket snö under senhöst och runt jul av nån anledning. Det känns så i alla fall... Sen under jan-feb verkar det alltid lugna ner sig.

Själva byn ligger lite onödigt högt också. Lite kvalitetsåkning i skog o så ner till 1500 är ju sällan ivägen. Att häcka på 2000 meter känns lite onödigt på nåt sätt. Sölden på 1370 mer lagom då.

Nu får jag ju plötsligt ett litet sug att forska runt lite, kanske kompletterar med nåt inlägg till här sen..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp