Hafjell eller Kvitfjell?

Hafjell eller Kvitfjell?
Det är inte svårt och vi får se vart det bär av tillslut. Trodde hela poängen med ett forum var att spekulera, få input och fundera vidare. Är det jobbigt behöver man inte svara. Tack för alla kloka råd
Absolut. Men nu fick du en massa råd.
Förresten: Stötens 350 fhm är (iaf i övre delen) en svart backe (och i övre delen förtjänar den att vara svart, tycker jag). Fallhöjd med blå/röd backe är max 300 m, och då är det en del skidväg... Bara så du jämför äpplen med äpplen...
Inget fel med Stöten förresten. Förutom att det verkar ha blivit rätt mycket köer där (sist jag var där är 7 år sen). Backarna och skogen är fint där.

Hafjell eller Kvitfjell?
Åker ni nu i helgen annars så kan ni ju åka till Isaberg. Betydligt kortare resväg och förmodligen den bästa skidort Götaland har att erbjuda. :D

Hafjell eller Kvitfjell?
Jag ska inte till Stöten. Min poäng var att för just Kvitfjell så försvinner halva fallhöjden för den som inte vill åka svart. För Hafjell verkar inte så vara fallet.

För Hafjell försvinner en stor del av fallhöjden via de mycket flacka backarna längst upp. Men visst är Hafjells åkbara system litet större. Å andra sidan ligger Kvitfjells system på tre olika sluttningar medan Hafjell har allt på samma bergssida.

De är mycket olika, och båda ger mer åkning än Stöten etc. Prova båda!

Hafjell eller Kvitfjell?
Det är inte svårt och vi får se vart det bär av tillslut. Trodde hela poängen med ett forum var att spekulera, få input och fundera vidare. Är det jobbigt behöver man inte svara. Tack för alla kloka råd
Har ni svårt med mörkrött ska ni inte åka till Kvitfjell som lämpar sig bäst för dugliga åkare.

Hafjell eller Kvitfjell?
Bra råd för Norgeresor. Ska nog ta mig dit en vecka nästa år. Hade varit kul att se något utöver Trysil.
Hade varit kul att se om störtloppsbacken i Kvittfjell slår densamma i Åre.

Man kan göra det svårt eller enkelt för sig. Ingen kommer kunna svara på om det kommer vara kö vid just den dagen ni är där, oavsedd vart ni åker.

Om du tror att Hafjell är bättre, åk dit. Alpinco äger Hafjell, Kvitfjell och Oppdal. Så om det är för mycket folk i Hafjell kan ni lätt ta bilen till Kvitfjell (samma liftkort)

Vill ni maxa fallhöjd med röd/blå backe skulle jag åka till Gausta. Men samtidigt har jag aldrig fattat det där med att stirra på fhm. En av mina favo ställen har 250 fhm. Helt grym åkning där. Inga köer, så det gör inget. En annan har 350 fhm och det är inte Stöten. Vi ska spendera en långhelg på ett ställe med knapp 200 fhm (liften, sen kan man gå upp...). Är säkert på att det blir väldigt kul.

Om det inte blir som tänkt så kommer det fler möjligheter till långhelg framöver. Då kan ni åka nån annanstans. Svårare än såhär ska det inte vara.
Det är såklart inte allt, men det är ganska trevligt på skidorter där man inte bara åker lift hela tiden. Där man hinner blir trött i benen på berget och får ta en liten luftpaus, inte att man kan åka från topp till dal utan någon större ansträngning.
De bästa bergen är de där du inte behöver åka ner till dalen innan stängning om du inte vill.

Men finns som du säger mycket trevliga ställen med låg fhm.

Hafjell eller Kvitfjell?
Har varit i både Hafjell och Kvitfjell flera gånger.
I min mening är piståkningen betydligt bättre i Hafjell med en trevlig variation och några riktigt bra pister. Favoriten är att från toppen av Vidsynexpress ta 8, 24, 42, 60 och 41 ner till dalen, ca 4 härligt varierade km med ca 800 m fallhöjd.
Offpistmöjligheterna är dock bättre i Kvitfjell om man föredrar det.
Hafjells liftsystemt är betydligt modernare än Kvitfjells. Vi brukar vara uppe både vecka 1, 7 och ibland även påsklovet. Förutom att det kan vara en del kö vid Hafjell 360 vecka 7 brukar det inte vara mycket köer alls.

Mitt val är utan tvekan Hafjell.

Norefjell är en outsider men som andra skrivit så är det lite väl flackt på övre delen av systemet och det är även väderkänsligt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp