Haglöfs Skidkläder

Haglöfs Skidkläder
Tjenare! Ska investera i några aktivitetskläder. Främst för skidbackarna men även för promenader, skridskoåkning på banan i staden där jag bor och även kanske när man är ute och jagar fågel på senhösten.

Har kikat in Haglöfs produkter i Gore-tex material och de verkar ju bra(?), inte allt för dyra jämfört med exempelvis Norröna.

Är däremot lite osäker på vad man ska gå efter, är detta möjligen något som hade passat mina behov?

http://www.outnorth.se/haglofs/l.i.m-iii-jacket.php?group=prod_prod_grp-s1/1062#color=Dynamite

Tack på förhand!
Mattias

Haglöfs Skidkläder
Tycker inte GoreTex Paclite gör sig något vidare som skidjacka då det är förhållandevis känsligt mot repor(stålkanter t.ex.)

Jag skulle tro att du jämför äpplen och päron lite.. Då random haglöfsjacka med GoreTex Pro kostar minnst lika mycket som motsvarande Norröna eller Arcteryx

Haglöfs Skidkläder
Hej,

Haglöfs Lim är en regnjacka som är otroligt tunn. Inte lämplig som skidjacka.

Ska du ha goretex som är lämpat för skidåkning så ligger en jacka från 4000:- och uppåt.

Haglöfs Skidkläder
Prislappen är nog densamma oavsett märke om du vill ha "riktig" GoreTex. Mitt tips är att om du har möjlighet, besöka Haglöfs outlet i Barkarby. Även Norröna och Bergans har butiker där med riktigt rimliga priser, köpte tex en Lofoten jacka för ~2600 kr.
Dock så brukar ju skidkläderna ha lite utstickande färger som kanske inte lämpar sig för jakt ;)

Haglöfs Skidkläder
Jag har faktiskt inte någon riktig koll på om vad som anses bäst mellan 2- alternativt 3-lagerskläder eller om det finns något bättre än Gore tex. Har bara kikat på det då det verkar populärt och det som är inne nu. Menar inte att jag är en person som ska ha saker som är inne utan har bara inte lagt ner någon tid att läsa om det olika materialen.

Hade tänkt ha åtminstone jackan då man fiskar när det börjar bli lite svalare. Utöver vinteraktiviteterna.

Senast ändrad:
Haglöfs Skidkläder
Angående andra material som ska vara likvärdiga Gore-Tex så tycker jag av egen erfarenhet att det inte finns.

Efter att jag och några polare varit och vandrat i svenska fjällen en regnig sommar vecka så var jag och två andra dom enda som hållit sig torra alla 7 dagar.
Dom jag gick med hade flera av dom Norrönas "dri" som enligt dom ska vara lika bra som gore-tex och några andra hade något likvärdigt av andra märken.

Visst kan det läcka igenom vatten genom gore-tex plagg men för vanlig användning i snö och regn så viker dom flesta material ner sig efter några timmar medan diverse gore-tex plagg klarar det mycket bättre.

Finns olika typer av gore-tex som är bra på olika sätt men överlag så tycker JAG att gore-tex är outstanding om du ska hålla dig torr.

Haglöfs Skidkläder
Duffis sa:
Angående andra material som ska vara likvärdiga Gore-Tex så tycker jag av egen erfarenhet att det inte finns.
Min erfarenhet är snarare totala motsatsen, i vanlig användning finns det oerhört många membran som presterar precis lika bra, och när det verkligen är kalasblött väder spelar membranet så när som på ingen roll alls. Då är det viktigare med en fräsch impregnering.

Haglöfs Skidkläder
Vattendroppe sa:
Duffis sa:
Min erfarenhet är snarare totala motsatsen, i vanlig användning finns det oerhört många membran som presterar precis lika bra, och när det verkligen är kalasblött väder spelar membranet så när som på ingen roll alls. Då är det viktigare med en fräsch impregnering.
Jag är nyfiken på bra alternativ till gore tex.
Vilka membran är det du syftar på om man får fråga :)

Haglöfs Skidkläder

@maffin
Här är några alternativ, sen om dom är bra eller inte vetefasiken. Fyll gärna på, Houdini har något mirakel-jättemiljöbra membran sägs det. Rip-Curl använder nått med kokosnötter.

eVent: The most high-profile Gore-Tex alternative, made using an ePTFE (ie. stretched teflon) membrane that's similar to Gore-Tex. Initially developed by BHA group but eventually acquired by GE Energy (ripe for 30 rock parody) and licensed to clothing manufactures to be sold under different names.

Sympatex: Waterproof, windproof, and breathable membrane made from a "closed" polyther-polyester copolymer. It differs from eVent and Gore-Tex in that it doesn't have micropores for breathability--water vapor is passed through by way of an absorption and evaporation process.

Omni-Dry: Columbia sportswear's proprietary fabric.

NeoShell: Another recent major competitor to Gore-Tex, by Polartec. Claims to be the most breathable waterproof fabric on the market by not requiring high heat or pressure for air flow.

OutDry and Dry. Q: Proprietary technologies owned by Mountain Hardware clothing company. OutDry omits extra layers between the breathable membrane and outer shell, so water is not kept in the garment. Dry Q. lets moisture and air pass without getting warm. and uses technology licensed from GE's eVent.

HyVent: The North Face's own proprietary fabric.

H2No: Made by Patagonia, uses polyester and polyurethane laminates to achieve waterproofing and breathability. Reportedly very durable.

MemBrain: Similar to H2No in that it uses a polyurethane polymer laminate, but doesn't "breathe" as well as Gore-Tex.

Haglöfs Skidkläder

@grimschold
Tack för all den informationen.
Läst en del om de flesta membranen du nämner.
Är framförallt intresserad av neoshell.

Tycker dock utbudet av jackor med neoshell membran är lite tunt här i Sverige.

Jag tycker även allmänt det känd lite dyrt att betala runt 4-5 k för jacka och lika mycket igen för brallorna. Men jag fortsätter min jakt på ett nytt skal-skidställ som inte kostar skjortan. Nu har jag några fler membran att kolla på, tack. :)

Haglöfs Skidkläder
Min erfarenhet inom detta område och syfte är att less is more. Dvs man kan ex ha underställ + fleece från Biltema/Jula och då även ha det yttersta lagret från liknande budget-shop. Dock, vet man om att man ex. är särskilt frusen av sig så kan ju nån typ av dyrare eller kvalitativare Tex-material vara klokt (med tanke på väta-kylan).

Anekdot: skidade Storulvån-Ramundberget här i våras med en sk fritidsjacka av märket American Eagle (med FINETEX) vilken kostade ca 30:- på secondhand. Funkade kanon! Tänkte prova den även utför här i vinter.

Slutsats: lägg pengarna på fler skidresor, eller popcorn o snus ist. ;)

Senast ändrad:
Haglöfs Skidkläder
kan någon säga mig vad det är för skillnad på jackorna mellan vassi och chute
vassi är 1600kr dyrare.
är osäker vilken jag ska köpa

Haglöfs Skidkläder
treert sa:
kan någon säga mig vad det är för skillnad på jackorna mellan vassi och chute
vassi är 1600kr dyrare.
är osäker vilken jag ska köpa
2 vs. 3 lager av goretex. Sedan är väl vassi annorlunda i passformen, och rent allmänt fler "bells and whistles"

Haglöfs Skidkläder
Ett litet förtydligande (i bästa välmening). 2 lagers GT innebär att membranet (GT) endast är laminerat med yttertyget. Ett sådant plagg har ett "löst" innerfoder. 3 lagers GT innebär att membramet är laminerat både med yttertyget och "innertyget" och saknar ett "löst" innerfoder. Det rör sig alltså inte om flera lager membran, bara ett i båda fallen.

Oavsett vilket membran plagget har avgör yttertyget hur blött plagget kommer att bli. Förhoppningsvis håller membranet tätt men om yttertyget suger åt sig och blir genomblött tappar man andningsfunktionen och blir lätt blöt inifrån istället ... Dvs viktigt att hålla yttertyget rent och impregnerat (om det behövs), annars tappar man hela vitsen med ett membranplagg.

/MM

Senast ändrad:
Haglöfs Skidkläder
Finns så många mtr idag,,,,dock välj ett med kraftigare tyg/väv.
Själv haft jag haft allt från Haglöfs, Arcteryx, Patagonia, Tierra och nu sist Marmot.
Har sett en del under åren med Norrona,,,, vilket jag inte blivit imponerad av,,,, GTX etc,,, med tunt tygg även om jackorna kostat 4-5k,,,, och inte klarat 1 vecka i alperna,....(även om de är just tillverkade för detta - visst dom har fått nya plagg etc som har haft problem,,,,men va fan,,,)

Sen är ju passformen a och o,,,
Men jag ser av ovanstående märke att Marmot är väldigt prisvärt till vad man får,....
Sen är det viktigt om du inte tänkt på det innan,,, underställ i merinerull,,, andra lager i polyester/primaloft,,,, sen din Haglöfs :) i kraftigt tyg med GTX.....
Kolla in på Addnature,,,dom har ofta bra klipp också,,,på Haglöfs :)

Lycka till

Tillbaka
Topp