Hakuba eller Hokkaido?

josh

Aktiv medlem
Hakuba eller Hokkaido?
Vi är ett gäng som bokat Japan i år men inte bestämt än vart vi drar. Jag var i Hakuba för ett par år sen men undrar om det kan va värt att köra Hokkaido orterna i år? Någon som kört båda områdena och kan ge lite skillnader? Drar 8-9 dagar i början av feb.

Hakuba eller Hokkaido?
Har varit i både Hakuba och Hokkaido. Största skillnaden är att det generellt är brantare åkning i Hakuba. Sen är nog Hokkaido något mer snösäkert, förra året var ju exceptionellt dåligt i Japan, men Hokkaido klarade sig betydligt bättre med mer snö.

Hakuba eller Hokkaido?
Snowjunkie sa:
Har varit i både Hakuba och Hokkaido. Största skillnaden är att det generellt är brantare åkning i Hakuba. Sen är nog Hokkaido något mer snösäkert, förra året var ju exceptionellt dåligt i Japan, men Hokkaido klarade sig betydligt bättre med mer snö.
Tack. Om det blir Hokkido kan man ha Niseko som bas och köra till övriga orter eller blir det för vilåkande då jag sett att det är vissa som ligger upp till tre timmar bort? Svårt att boka upp boende nu då man vill åka där snön faller.

Hakuba eller Hokkaido?
Har inte varit i Hakuba men om det faller på Hokkaido så hade jag hellre satt min bas närmare Rusutsu än Niseko. Ingen aning hur det är med boenden där dock men visst det finns ju ett enormt hotell.

Hakuba eller Hokkaido?
ocv sa:
Har inte varit i Hakuba men om det faller på Hokkaido så hade jag hellre satt min bas närmare Rusutsu än Niseko. Ingen aning hur det är med boenden där dock men visst det finns ju ett enormt hotell.
tack ja det verkar som en smart ide.

Hakuba eller Hokkaido?
josh sa:
Snowjunkie sa:
Tack. Om det blir Hokkido kan man ha Niseko som bas och köra till övriga orter eller blir det för vilåkande då jag sett att det är vissa som ligger upp till tre timmar bort? Svårt att boka upp boende nu då man vill åka där snön faller.
Har gjort en hel del research kring boenden då jag också ska dit, vi åker i början av februari. Det jag konstaterat är att mycket är uppbokat och att det är svindyrt att bo i Rusutsu p.g.a. att det finns inte lika mycket boende där. Niseko är ett fantastiskt område, men väldigt dyrt rent generellt och puderhetsen liknar Chamonix. Kan tipsa om att bo i Sapporo några nätter, där är det större utbud på hotell=billigare och ni når t.ex. Sapporo Kokusai (mycket bra ställe) och några mindre orter inom ca 40 minuters bilväg. Niseko ligger däremot väldigt bra för att nå t.ex. Kiroro och Rusutsu. Men Kutchan är också ett bra alternativ att bo i, något lägre prisnivå. Kolla även upp Furano och Asahidake som tydligen ska vara riktiga pärlor.

Hakuba eller Hokkaido?
Snowjunkie sa:
josh sa:
Snowjunkie sa:
Har gjort en hel del research kring boenden då jag också ska dit, vi åker i början av februari. Det jag konstaterat är att mycket är uppbokat och att det är svindyrt att bo i Rusutsu p.g.a. att det finns inte lika mycket boende där. Niseko är ett fantastiskt område, men väldigt dyrt rent generellt och puderhetsen liknar Chamonix. Kan tipsa om att bo i Sapporo några nätter, där är det större utbud på hotell=billigare och ni når t.ex. Sapporo Kokusai (mycket bra ställe) och några mindre orter inom ca 40 minuters bilväg. Niseko ligger däremot väldigt bra för att nå t.ex. Kiroro och Rusutsu. Men Kutchan är också ett bra alternativ att bo i, något lägre prisnivå. Kolla även upp Furano och Asahidake som tydligen ska vara riktiga pärlor.
Tack för bra tips. Övriga i gänget verkar propsa för Hakuba da lutet pa Hokkiado inte lockar.
Ja det verkar jäkligt dyrt för kvaliteten man far men kostnaden ar inte nagon faktor som spelar nagon stor roll. Jag anser att det är risky att boka Hakuba sa här tidigt för blir vintern som den va förra aret är man riktigt rökt. Verkar som det kinesiska nyaret slutar 3 feb(da vi landar) sa kanske gar att bara boka de första tva nätterna pa nagon lämplig ort sen chansa pa att det kommer finnas lediga hotel sa man kan följa snön.

Hakuba eller Hokkaido?
josh sa:
Snowjunkie sa:
josh sa:
Tack för bra tips. Övriga i gänget verkar propsa för Hakuba da lutet pa Hokkiado inte lockar.
Ja det verkar jäkligt dyrt för kvaliteten man far men kostnaden ar inte nagon faktor som spelar nagon stor roll. Jag anser att det är risky att boka Hakuba sa här tidigt för blir vintern som den va förra aret är man riktigt rökt. Verkar som det kinesiska nyaret slutar 3 feb(da vi landar) sa kanske gar att bara boka de första tva nätterna pa nagon lämplig ort sen chansa pa att det kommer finnas lediga hotel sa man kan följa snön.
Har ju ingen kristallkula men känns rätt osannolikt att året i Hakuba skulle bli som förra, sist det var så dåligt innan 15/16 var ju -98. Så skulle snarare förvänta mig ett bra år nu. Men, som sagt, har ingen kristallkula men känns mer rimligt.

Istället för att tänka på snön skulle jag fokusera på åkningen om jag var i er sits, och satsa på att åka till den orten som ger er den åkning ni vill åt.

Hakuba eller Hokkaido?
Har också testat båda. Det ska dock sägas att vårt besök i Hakuba var nu i vintras. Hakuba är ju betydligt brantare och mer alpin terräng, det kommer man inte ifrån. När det var som förra året ska också sägas att det var överjävligt med all sly som inte tryckts ner av de första rejäla snöstormarna. Så även när det till slut kom snö var det skitjobbigt att åka för det stack upp sly överallt, som gärna drar iväg skidorna åt olika håll.

När vi åker till Japan nästa gång är jag helt övertygad om att det blir Hokkaido. Jag kan ta att det är rätt flackt. Jag åker ju inte till Japan för brantåkningens skull utan för pudrets och då vill jag säkerställa så långt det är möjligt att jag får puder.

När det gäller Rusutsu så är det ju en grym plats och jag har haft en helt sjuk dag där (tom dagar efter senaste snöfall) men det är ju en rätt liten anläggning och den är flack på riktigt. Risken att man tröttnar fort är alltså rätt stor. Niseko är ju ändå en trevlig by med restauranger, barer osv så vill man ha något utöver skidåkningen känns det som att det är där man ska hålla sig.

Hakuba eller Hokkaido?
Hej, som "fransyska" boende i Alperna undrar jag över denna hype med Japan. Är det inte snordyrt rent ut sagt i Japan? Bara biljetten dit men i övrigt ett av världens dyraste länder..
Kan någon förklara för mig vad det är som drar?
:rolleyes:

Hakuba eller Hokkaido?
Dyrt? Nu har yenen blivit lite dyrare igen men det är ju fortfarande billigare att leva och käka där än i Sverige. Flygen brukar ligga på ca 5000 tor. Visst, flyget är lite dyrare än för att flyga till alperna men det är ju inga enorma skillnader. Sen har man ju mer eller mindre pudergaranti. Har man bara 1-2 veckor att lägga på skidåkning på en vinter så är det ju rätt stor risk att man missar dumpen i alperna medan man i Japan nästan är garanterad minst ett dump om man är där i en vecka eller två.

Hakuba eller Hokkaido?
Att japan är dyrt är nån slags gammal myt som verkar leva kvar, alla "medelålders plus" och många yngre jag pratat med undrar alltid över om det inte är dyrt att vara i Japan. Sen är ju Alperna också rätt knökfullt med folk jämfört med Japan (bortsett från typ Niseko), så hetsen är generellt sett betydligt mindre. Naturligtvis med lokala fluktuationer, men på det stora taget.

Hakuba eller Hokkaido?

@vattendroppe ;

Vad har du för prisbild då? Ett mål mat? Liftkort/dag? Boende?

Vore intressant med en jämförelse!

Sedan undrar jag hur du menar "knökfullt" i Alperna. Det beror väl lite på vart man åker ändå.. Följer du strömmarna så självklart. Det finns tusentals små orter med gudomlig off-pist eller free rando-åkning dit kanske familjer åker som aldrig skulle drömma om att ta sig utanför pisten. Jag bodde i många år i Serre Che som dessvärre blev lite väl "inne" (delvis orsakat av mig själv), är tillbaka i regionen men "around the back" där jag upptäcker mer och mer för varje dag. Det gäller bara att skrapa på ytan, inte stirra sig blind på trender så hittar man närmre än man kan ana. Hör av dig om du vill ha tips. Fransk mat är också god..

Hakuba eller Hokkaido?
Mat finns ju alla sorter men en lunch i backen brukar man ofta kunna få kuponger för med liftkortet (iaf i Hakuba). Men en lunch för max 100 spänn är väl annars normalt. När det gäller middagar så finns ju allt möjligt men 100-150 spänn per skalle får du bra käk för. Ibland hittar man guldkorn som är klart billigare också. Nöjer du dig med nudelsoppa kan du få en måltid för 40-50 spänn.

I Tokyo kan du ju få en grym 8-rätters för 300 spänn eller middagar på trestjärniga restauranger för måååånga tusenlappar. Liftkorten vågar jag inte säga men en 2-3000 för 7dagars är väl ungefär på alpnivå?

När det gäller småbyar runt Briancon har du dock alldeles rätt i att de är väldigt trevliga. Men kräksnöandet är inte riktigt på samma nivå. Att kunna få pudersvängar efter lunch, på samma ställe som du åkte innan lunch händer inte så ofta i alperna

Hakuba eller Hokkaido?
Säg inte det. När det dumpar så dumpar det rejält. Queyras i fjol gick inte av för hackor.. Och kräk låter inte så..:/

2-3000 för 7 dgr låter rätt mycket??

Boendet då?

Hakuba eller Hokkaido?
5SaisonsOutdoors sa:
@vattendroppe ;

Vad har du för prisbild då? Ett mål mat? Liftkort/dag? Boende?

Vore intressant med en jämförelse!

Sedan undrar jag hur du menar "knökfullt" i Alperna. Det beror väl lite på vart man åker ändå.. Följer du strömmarna så självklart. Det finns tusentals små orter med gudomlig off-pist eller free rando-åkning dit kanske familjer åker som aldrig skulle drömma om att ta sig utanför pisten. Jag bodde i många år i Serre Che som dessvärre blev lite väl "inne" (delvis orsakat av mig själv), är tillbaka i regionen men "around the back" där jag upptäcker mer och mer för varje dag. Det gäller bara att skrapa på ytan, inte stirra sig blind på trender så hittar man närmre än man kan ana. Hör av dig om du vill ha tips. Fransk mat är också god..
Jag har gjort 3 månaders (relativt lyxig) säsong för knappa 50 papp, inkluderande några utrustningsinköp. Käka lunch gör jag sällan när jag åker skidor, men middag ute brukar jag casha typ 65-90 spänn för, och då snackar vi inte gyllene måsen, utan bra käk (och generösa mängder). Boende är ca. 300 spänn natten med nuvarande kurs (billigare vid längre vistelser naturligtvis). Liftkort går väl för typ 300-350 spänn för ett dagskort för de större orterna, för vissa mindre orter billigare. Det enda som är dyrare med åkning i Japan än i alperna är nog just resan :P

Men visst är det inget fel på Frankrike, ska faktiskt spendera säsongen där i år, kommer bland annat vara i Serre :)

Hakuba eller Hokkaido?
Vattendroppe sa:
5SaisonsOutdoors sa:
Säg inte det. När det dumpar så dumpar det rejält. Queyras i fjol gick inte av för hackor.. Och kräk låter inte så..:/
NÄR det dumpar ja! i Japan är det inte en fråga om NÄR det dumpar ;)
Det är faktiskt en fråga om "när" i Japan också. När är dock typ konstant från december till februari, lite förenklat...

Hakuba eller Hokkaido?
Ska vara i japan 18onde dec till 31a jan och kommer hänga runt Hakuba första halvan typ, sedan bo utanför och betala mycket mindre med hyrbil och besöka orterna som ligger på bilavstånd från där vi bor. Kommer du/ni vara in närheten de datumen och vill ta några svängar eller öl får du gärna slänga iväg ett PM :)

Hakuba eller Hokkaido?
5SaisonsOutdoors sa:
Idag snöade det i Tokyo enligt uppgift. Sist det gjorde det var 1962. Times are achanging.
Snöade i Tokyo förra året. Skickade mina bindningar till Marker, tog en vecka att få tillbaka dem pga snökaos i Tokyo. Men det är ovanligt, det stämmer!

Tillbaka
Topp