Hakuba, Japan Jan-Feb

Hakuba, Japan Jan-Feb
Tja!
Jag och min pojkvän planerar att åka till Hukuba i Japan januari-februari :D
Är det någon som har varit i området och har några tips på t.ex. bästa skidort,
bra och billigt boende och gött afterski häng? Vad får man inte missa?
Tacksam för alla tips :)

loweaspeqvist

Ny medlem
Hakuba, Japan Jan-Feb
LouiseFalkenberg sa:
Tja!
Jag och min pojkvän planerar att åka till Hukuba i Japan januari-februari :D
Är det någon som har varit i området och har några tips på t.ex. bästa skidort,
bra och billigt boende och gött afterski häng? Vad får man inte missa?
Tacksam för alla tips :)
Tjenare

Var där förra året och återvänder i år!
Bästa system handlar ju helt om hur det snöat. Men vid en gigantisk dump är ju cortina stället att hänga i. Overall är ju happo helt okej men där turar man väl mest, samma gäller tsugaike. 47 är väl rätt schyst med men spenderade bara en dag där förra året. Japanexperterna
@Von_Vettet och
@Vattendroppe har bättre koll där i allmänhet.
Gött afterski-häng är det väl lite ont om, Japanerna och afterski går väl inte hand-i-hand. Optimalt afterskihäng är väl någon timme eller två i onsen, alternativt fot-onsen och en flaska sake.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Hakuba, Japan Jan-Feb
Börjar med att tipsa om det jag brukar tipsa de flesta som frågar om Hakuba om. Om ni har möjlighet, fixa boendet på Hakuba Powder Lodge. I grund och botten är det på grund av det boendet jag numera har skidåkande vänner bokstavligt talat världen över. Härligare stämning och bättre gemenskap är svårt att hitta. Det blir dock fullbokat rätt tidigt för jan-feb, så hör av er så snart som möjligt!

Vad gäller skidorterna så funkar det inte riktigt på samma sätt som är brukligt i stora delar av övriga världen. Välj inte en enskild, se till att åka i hela dalen! Förra säsongen infördes ett all-valley pass också, så om du frågar mig finns det egentligen ingen anledning att välja en speciell skidort för er som är där så länge. Buss-accessen har förvärrats de senaste åren, men där har
@von_vettet förmodligen bättre koll eftersom han ska tillbaka den kommande säsongen (för mig blir det inget japan kommande säsongen :/).

Och så afterski. Inte japsarnas starkaste sida. Men onsen är fan-fucking-tastic. Och vill ni parta finns alltid Master Braster och Club 902 som vid tillfälle kan vara rejält party, men förvänta er ingenting av alp-proportioner...

Senast ändrad:

Von_vettet

Medlem
Hakuba, Japan Jan-Feb
Äntligen funkar mina taggar
@vattendroppe
@loweaspeqvist !

OnT: Som föregående talare, finns inget man ska satsa på direkt i liftkortsväg, tips från coachen är att köra på Happo-one och Cortina liftkort eller All-valley pass. Nackdelen med valleypass i alla fall förra säsongen var att kortet bara dög i Happo (Alla system har givetvis inte samma kortsystem. Eller kort heller för den delen) Och man var då tvungen att ställa sig i kör varje morgon för att få ett liftkort vilket dödar fördelarna kraftigt.
Bussarna kan jag inte riktigt uttala mig om. Bara att det gäller att vara i tid till Cortina-bussen om man vill ha en sportsmössas chans att hinna med. Annars funkar dem ganska så bra.
Som sagt: after-ski är no-go. ett par kalla på boendet sen i säng. Om man inte vill gå ut då. Hakuba backpackers med australiensare är nästan alltid lite drag på. Master braster och 902 annars om man ska ut och härja.
Ha kul!

loweaspeqvist

Ny medlem
Hakuba, Japan Jan-Feb
Von_vettet sa:
Äntligen funkar mina taggar
@vattendroppe
@loweaspeqvist !

OnT: Som föregående talare, finns inget man ska satsa på direkt i liftkortsväg, tips från coachen är att köra på Happo-one och Cortina liftkort eller All-valley pass. Nackdelen med valleypass i alla fall förra säsongen var att kortet bara dög i Happo (Alla system har givetvis inte samma kortsystem. Eller kort heller för den delen) Och man var då tvungen att ställa sig i kör varje morgon för att få ett liftkort vilket dödar fördelarna kraftigt.
Bussarna kan jag inte riktigt uttala mig om. Bara att det gäller att vara i tid till Cortina-bussen om man vill ha en sportsmössas chans att hinna med. Annars funkar dem ganska så bra.
Som sagt: after-ski är no-go. ett par kalla på boendet sen i säng. Om man inte vill gå ut då. Hakuba backpackers med australiensare är nästan alltid lite drag på. Master braster och 902 annars om man ska ut och härja.
Ha kul!
Bussarna kan ju faktiskt jag uttala mig om eftersom att jag inte har vänner med bil som vissa andra..

Ska man till cortina vill man vara där senast 07.00 och ställa sig tydligt längst fram i kön annars slänger sig en aussie före och säger "oh sorry mate did you stand thee? no worries mate i'll just slide in here in front of yah real quick mate.cheers". Man kan även ta den senare bussen vid halv 9-9 hugget men det är verkligen inte att rekommendera. Ska man hem så finns det 3 stycken från Cortina, en 13.30, en 15.30 och en 17.30. Finns även en nattbuss med typ 10 platser som går klockan 16.20, den är trång men den går rätt nära powder lodge om man bor där, man måste inte gå hela vägen från terminalen. Oftast vill man ju dock ta 17.30 bussen, den är rätt tom, och då hinner man 2 timmar onsen innan också som ingår i liftkortet i Cortina.

Till happo går det några bussar på morgonen, vilket man kan ta gratis. Hem får man dock räkna med att gå om man inte vill passa tiderna till bussarna vilket är värdelöst då de ibland är tidiga, ibland sena..

Till Goryu och 47 går det bussar med jämna mellanrum, de går mycket bättre än till happo.

Till tsugaike är det samma buss som till Cortina, men det finns även Tsugaike specifika bussar, där kostar en biljett 500 yen för hela dagen, de går dock inte så ofta. typ 3-4 stycken på förmiddag, och lika många på eftermiddagen.

Gällande liftkort beror det ju på hur länge ni stannar. Cortina så är månadskort givet, kostar 18 000 yen tror jag, riktigt prisvärt. Till happo etc får ni räkna lite om det är värt med dagskort. Fördelen med dagskort är att man behöver ju inte oroa sig om patrullen drar kortet, nackdelen att man behöver stå i kö varje morgon.. Men är ni där en månad, räkna 25 åkdagar, 10 av dem i cortina, då är 15 kvar, blir 6300 spänn i dagskort i happo, säsongskort kostar 5.6k. Men någon dag kanske man köper 2 dagars, någon dag förmiddagskort, någon dag poängkort i happo. Så fundera vad som passar er bäst!

Mvh,

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp