hälhöjare

vita_tubsockor

Ny medlem
hälhöjare
Har med intresse följt de senaste dagarnas diskussion om toppturer/offpistturer. Efter en kort överläggning med mig själv beslutade jag mig för att folja med ett kompisgäng till fjällen (Helags?) i påsk för att bränna mjölksyra och puder.
Ett par frågor uppkommer dock:

1.Utrustningen som jag tänkt att använda är telisar (K2 Totally pistoff, den som fick guldstjärnan i ÅS typ -98)med Chili bindning och 10(?) mm plattor. På fötterna sitter ett par T2or. Vad jag har förstått bör jag ha hälhöjare. Jag har för mig att jag sett en modell av bockad ståltråd som fanns till Chilin, är det något att satsa på eller vad ska jag ha?

2. De senaste åren har jag mest åkt alpint. Vilket jag är ganska mycket bättre på än vad jag är på telisar. Bör jag med bakgrund av detta istället ta med mina Head Supercross? Vad finns det för möjligheter med dessa och slalompjäxor på fötterna? Jag är inte beredd att köpa en randonée utrustning.

3. Är det något mer som jag bör tänka på? Självklart tar jag med lavin-kittet och första förband. Är det nödvändigt att inhandla tex teleskopstavar?

4. Om jag inhandlar ett par Oakley Wisdom med spegelglas och den senaste MP3-spelaren kommer jag då att vara coolast i tältlägret?

5. Hur mycket Fernet ska jag beräkna att det går åt per dag?

6. Någon som har erfarenheter av camelback till Hglöfs ROC?

MVH

/Johan

PS det är tältning som gäller under hela tiden.

hälhöjare
tackar...

6. Vet inte vad det skulle vara för problem. Verkar ju skitbra men eftersom jag inte testat är det ju bäst att höra sig för så jag inte köper grisen i säcken.

Självklart ska stighudar med. Om det inte går med längdvalla förstås...

hälhöjare
1:Du bør også ha med ekstra vaier til chilliene dine. De tåler svært lite. De vanlige hælbøylene er helt okej.

2: Nei, da bør du heller kjøpe deg skikkelig telisutstyr. Så får du skikkelig glede av det. Og kjører arselet av dine kompisar på randoneutstyr.

3:Teleskopstaver er absolutt nødvendig

4:Kanskje. Men for å være helt sikker bør du ha bestikk i titan. Og tannbørste med knekt stang. (for å spare vikt forståss)

5:Anbefalt minimumsdosering av Fernet er 2,5 dl pr. dag.

6:Aner ikke. Kjøp en med isolert slange.

hälhöjare
Bäste Vita Tubsockor!

Här följer svaren från juryn i Rocky Mountains!

1. Om du saknar hälhöjare får du grymt jobbigt i de brantare backarna eftersom du får "gå på tå". Rottefellas stålbygel är helt OK!

2. Du kan komplettera din alpina utrustning med en insatsbinding typ Alpine Trekker, vilket gör att du kan gå med dina vanliga skidor och skor. Är dock betydligt klumpigare och svajigare än en riktig randonnéutrustning och rekommenderas bara för kortare toppturer, inte en vecka i Helags!

3. Det går alldeles utmärkt med vanliga stavar i normal alpinlängd. Ett par teleskopstavar är dock att rekommendera, men köp inte med "vridlåsning" som har en tendens att krångla i kinkiga situationer.

4. Nix!

5. På fjället gäller varm choklad!

6. Ja, alldeles säkert!

God tur! / MM

hälhöjare
stavar ska du ha samma som normalt.

om du åker mycket alpint så ska du självklart köra med den utrusningen, men det kan vara en framtida plan , du kan ju investera i antingen en insatsbidning eller en radonnebidning. Sen kör du med dina vanliga utförspjäxor och vanliga stavar. En tips är ett par förhållandevis mjuka pjäxor fast ändå ett par riktiga utförspjäxor.
Men åk med det du har så länge, om du inte har råd att skaffa nytt. Det är bättre att åka än att inte åka alls.

Tält är det ända rätta....

Camelback system fungerar dagtid annars fryser skitet, se till att hälla ut vattnet innan du går och lägger dig.

Lycka till på turen.. Helags är fint och bra åkning, även bra fallhöjd för att vara i sverige... Tips att även testa "Predikstolen" också.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp