halkar tjejer lättare?

David_Kvart

Medlem
halkar tjejer lättare?
Hur kan det komma sig att tjejer halkar oftare så att de skadar sig på snö och is? Jag hittade den här rapporten på nätet och tänkte att det var lite kul, men skumt! Har de sämre skor? Tar de högre kliv? Smalare klack? Tittar killar ner i marken och tjejer upp i det blå? Vad tror ni?

http://www.sakerhet.konsumentverket...lyckor%20p%E5%20sno%20och%20is%201%202003.pdf

Även om om vi bortser från den högra ålderskategorin så är tjejer överrepresenterade, visst är det skumt?

mvh david

halkar tjejer lättare?
David, regnar de på dig när du har tid med såna här djupa funderingar? Här i gränko är de iaf, stormstängt i dag. Men de var lite små roligt att de du hade hittaat iaf, å vad de gäller att halka å så, så har jag ingen bra förklaring på de hela, kanske är rädda att försöra sminket, el. har alldelens för taijta kläder, vem vet... Väcker bara en massa frågor :)

halkar tjejer lättare?
Rent statistiskt sett så är det riskfritt (?) att åka skidor efter 75-års ålder!

Man kan bevisa ALLT och lite till med statistik...

halkar tjejer lättare?
vilket värdelöst diagram om vilken kroppsdel som är mest utsatt, någon som måste ha tyckt att det är otroligt häftigt med 3D diagram.

halkar tjejer lättare?
Det regnar definitivt på mig idag Emmapemma eftersom jag har tid med sånt här...

Men det är ju väldigt skumt. Kan det ha att göra med att killar inte lika ofta söker upp läkare om de trillat? Det kan också vara en förklaring.

Vi får gräva vidare.

halkar tjejer lättare?
Jag tror skadorna är ganska lika, men tjejorna tar allt för allvarligt och blir tvungen att springa iväg till sjukhuset medan pojksen inte gör så stor sak utav det och bara låter det självläka.

Sen när det kommer upp i 74 års åldern så är det nog som det stod. Kärringarna änvänder oftare halkskydd, medans Gubbsen skiter i det.

Min morfar halkade när han öppnade bildörren på sin volvo en gång, det var riktigt fräsigt ;) Och kärringen hans hade på sig halkskydd!

halkar tjejer lättare?
Din teori om skotypens inverkan kan nog ha en stor del i mysteriet. Vi kan väl säga att det är allmänt vedertaget att tjejer oftast har högre klackar, smalare skor och sämre mönstrade sulor, detta leder till bland annat minskad friktion och fästet gentemot underlaget blir försämrat. Men men, mystiskt är det ändå. Fast tjejer är väl bara sämre helt enkelt, länge leve patriarkatet. (Obs. sista meningen var tänkt som ett komiskt inslag, ta inte illa upp. Jag kämpar var dag för ett jämställt samhälle.) Tack för mig.

halkar tjejer lättare?
David jag tror på din senare förklaring. Killar går inte till läkaren om de inte haft ont i över 6 månader i regel efter vad jag har upplevt. Då rör det väl sig om sådana skador som inte gör kroppen helt defekt men ändå gör ont osv. Killar låter det gå över den naturliga vägen tror jag. Sen är det ju som Emma säger; tjejer har tajtare kläder, sämre skor (högklackat?), mindre muskulösa kroppar att ta smällar med osv.

Ha en fortsatt bra dag i regnet :P

halkar tjejer lättare?
Jag tror helt enkelt att tjejer alltför ofta inte är tillräckligt onyktra då dessa tappar balansen före vi män. Och att eftersom dom inte är tillräckligt onyktra så spänner dom sig vid fallet och därav skaderna.

halkar tjejer lättare?
det där diagrammet visar ju bara hur många som söker läkarvård. nåja det är som det är... fast lite förvånad blir man.......

halkar tjejer lättare?
Det finnas 2 till förklaringar som jag inte såg här.
Killar leker mer på is osv. Springer och kanar, utsätter sig mer för träning på att befinna sig på halt underlag vilket kan göra att de inte halkar omkull lika lätt av misstag, och att de har lärt sig att ta imot sig bättre då de väl halkar så de inte skadar sig.

Om ni sett en person som aldrig gått på is och hamnar på is som vuxen så är de som bambi, de kan inte röra sig alls.

En annan inverkande förklaring kan ha med kroppstyngd.

Tillbaka
Topp