hållbara bindningar jämtemot höga dintal.

Wippeh

Ny medlem
surfat runt en del ang. bindningar och allt pekar ju på att man ska ha sth16/jester m.fler pga kvalitén och inga tjuvsläpp. Men sanningen är väl den som 60kg tung att en 12-bindning gott och väl funkar för mig(kör bindning på 7-8). men då kommer vi till delen med kvalitén på bindingarna. Ska köra full säsong nu i år och pallar inte att bindningarna ska nötas och bli slut utan vill gärna rulla på bindningarna något år till. Men finns det någon din12-bindning där dom skippat plasten och kör med metall? eller ska man hoppa på ett par dyrare med högre din bara för att dom är hållbarare?

lilla jestern(griffon?) lockar. även kikat på sth14 samt rossi axial2(14).
någon som har nån din12-bindning att rekommendera med livstids hållbarhet? :)

då man köper en bredare skida, kikar just på en hellbent då den finns för överkomligt pris på conrad, gör det någon skillnad på bindningar? läst att jestern har bredare yta och mellan skruvarna som gör den bättre för just bredare skidor. känns lite logiskt.

Få höra på lite tankar och vad ni tycker nu!

finns en FKS som går till 12, vet inte mkt mer om den dock... Ska du ha STH 14 är det STH 14 Driver som gäller, den vanliga har z-skräptån.
FKS/p15 börjar ju ganska lågt...

okej såg att det vart lite luddigt då jag själv kikat på 14bindningar. men det viktiga i det jag skrivit är om det finns 12bindningar av kvalité och värde. har en risig 912ti-bindning nu som duger gott och sitter på mina guns. men om jag ska köpa nya vill jag ju veta att de ska hålla!

och en sak till som säkert dykt upp fler gånger. är det någon vits för mig som lågviktare att ha en bindning som går upp till 14-16 på skalan ens en gång?

Väger inte mer än 70 och kör på bindningar som ligger på 16+...
Det handlar ju om vad du behöver, vad tycker, hur fräck du vill vara osv...
FKS är ju Rossmålade racinglook... 12an vet jag som sagt inte så mkt mer om än att det är en FKS, borde ju vara bra grejer då... I övrigt tror jag att det är svårt att hitta lågdinare i metall osv... Äldre look vet jag finns helt i metall med DIN 14 iaf, kan finnas i 12 med kanske.. Eventuellt solly med..

FKS-12:an var väl inte helt i metall?

Jag tror att du behöver gå upp till 14-dinare för att hitta kvalité, och om du kör dem på 7-8 tycker jag det är fullt förståerligt att köpa 14-dinare för att det är bättre kvalité!

Sen kanske du skall ta in i beräkning att chans finns att du kanske skruvar upp bindningen vartefter säsongen lider, och med t.ex. Jester kommer du troligtvis behålla dem flera år.

Jag rekommenderar en 14-dinare, förslagsvis Salomons nya STH14 Driver (som Jarle skriver, bättre konstruktion än vanliga STH14) eller ett par Jesters. Axial2- bindningarna är bra, men jag tycker Salomon är mindre krångel. Axial2 är inte direkt något som man tar med sig från skida till skida...

Ang. Jester vs. Griffon så röstar jag helt klart på Jester, just för att du köper kvalité. Det är stor skillnad, titta på bilder så ser du att det är stora detaljskillnader (ännu tydligare på Duke/Baron!)... Jestern börjar på 6, och du kommer ha dem på 8, kanske 9 efter ett tag. Jestern är helt enkelt ett vettigare val än Griffon.

Carled sa:
FKS-12:an var väl inte helt i metall?
Som sagt, jag vet inget om en :) Har för mig att jag hört att den krånglade med uppåtlösningen i tådelen i vart fall..

Om axial 2 är på tal kan det ävl lika gärna vara värt att ta en 15DINare likväl som att ta en 14? Då hamnar du ju på FKS/p15 :)

Sen är det ju frågan om tillgång också... FKS-bindningarna går ju inte att hitta nya längre, utan det blir ju till att köpa begagnat. Och då måste Wippeh hinna före dig och mig...

Jag har 2 FKS 155 ju calle :P Bara en används dock...

Hasse, har inte du gått över till Jester av bekvämlighet?

okay, men om ja köper en dyr duke till skidorna. så får jag rabatt på dom(skida+bindning=rabatt). å då kan ju nån ge mig ett par fks 155 plus pengar så får ni ett par duks? för det är väl en winwinsituation! :) fast då måste jag montera själv. vilket jag inte kan. och jag är ju handikappad så även om jag haft alla grejjer i världen skulle jag aldrig vela hålla en borrmaskin mot mina egna skidor, för då gör jag varken mgi själv eller mina skidor lyckliga :)

så nä. det bliir it.

tack iallafall för infon. då blire en scratch axial2. möjligen jester ska tänka över beslutet lite å kolla på axialen då jag inte hört varken gott eller ont om den!
blir iaf något från conrad. sorry hasse, mina pengar väger mindre än en markbutik!

min erfarenhet hittills är att den enda bindningen som håller och inte tjuvsläpper är rossignol/looks gamla worldcup bindningar. helt i metall med din till 15 eller 18.
dessvärre slutade man tillverka dessa förra året, så de är nog inte så lätta att få tag i.
Jag håller hårt i mina, och många med mej gör nog detsamma.
Nytt är inte alltid bäst :)

JohanK: Patrik_L och jag har ett gäng om du vill ha. Eller jag har i shopen och privat. Typ 15 par i shopen ;)

Då är du välkommen att sälja några till mig då Hasse, annars kanske du aldrig får se skymten av den där ölen jag är skyldig dig... ;-) Har två par stackars skidor som behöver bindningar...

Haha det kan vi väl säkert lösa då ;)

//H

Look står när dom andra faller!!

Axial2 är en riktigt bra och stabil bindning som räcker långt.
Tjuvlöser inte och ger en stadig känsla. En bindning man kan lite på.
Supernöjd med mina under hela förra säsongen.

Om man får sno tråden lite.
Sitter STH16 på mina nya puderklagg.
Min egen vikt ligger på 73 kilo. Har en säsong i bena och åker ganska aggressivt.
Vad bör jag ställa bindniingen på?

Börja lågt och skruva efter behov, man skall aldrig låta någon annan bestämma DIN-värde åt en. Speciellt inte med en STH16.

Jag vägde som dig (sommarn har ändrat min kropp, konstigt...) och förra året hade jag mina STH16 på 12.5. Tycker du att det är en bra idé att du bara för att vi vägde likadant också skall köra på 12.5?

Vad brukar du ha dina skidor på när du kör pist/park? Mitt tips är att börja där och sedan kanske skruva lite om du trillar ur för mycket...

Körde mina axial2 (på offpistlaggen) på 9-10 förra året. Löste ut bra i krasher och tjuvlöste inte. STH16 börjar väl på 9 och går till 16.
Axial började betydligt lägre. Är de skillnad på din och din på olika skalor?
Känns som att man ska börja på 10-11 i år? (då jag lagt på mig lite över sommaren också.) :) Eller är jag helt ute och cyklar?

Det skall ju vara samma värde, men STH16 biter fast i pjäxan lite längre än Axial2, så det kanske kan vara vettigt att börja på 10, inte så mycket högre. Överlag så tycker jag att STH16 är så mycket bättre än Axial2, mycket bättre kvalité och mina Axial2 var inte pigga mot slutet, mycket glapp och skavanker...

Tänk på att inte åka defensivt, och när du kasar dig runt och rör dig långsamt, var på din vakt, för det är då bindningarna inte löser! Jag hoppade nedför en bäckravin en gång och skulle droppa mig förbi en ganska stor sten. Det blev plattlandning med dålig balans och jag hamnade långt fram och kände hur baksidan av knät sträcktes ut. Med mer fart hade det jag lossnat, men nu satt jag fast och knät hade tur...

Tillbaka
Topp