Håller Skistar på att sumpa Åre på samma sätt som GM kraschade Saab?

Engvall01

Medlem
Håller Skistar på att sumpa Åre/Åres varumärke liknande hur GM(General Motors) kraschade Saab? Likheterna är slående förutom att Skistar till skillnad från GM inte förstört Åres varumärke ännu.

Åres och Saabs likheter börjar i de två som framgångsrika företag med varumärken och stark profil. Turbo, körglädje och säkerhet av världsklass hos Saab och bra fallhöjd, stort varierat skidområde och by med ett utbud värdigt en storstad hos Åre. GM och Skistar kommer in som stora kolosser och vill tjäna stora pengar på Saab respektive Åres framgångar. Eftersom varumärkena är otroligt starka glömmer man dock bort att man också måste leverera en bra produkt. Saabs bilar blev inte saabar längre utan istället själlösa GM plattformar som pimpats med turbo och flyginspirerad design. Monster som Saab 92-X och 97-X såg dagen ljus men priserna hölls på samma höga nivå som mer attraktiva tyska bilar. Vem ville köpa en Saab när Saab inte var Saab längre? Sen vet vi hur det gick. 80-talets framgångsrika Saab övergick i ett 00-tals Saab som inte kunde leverera konkurrenskraftiga bilar med endast ett varumärke att hålla uppe försäljningen med. Till sist dog ju även varumärket och med det Saab som företag.

Åre däremot är lönsamt som aldrig förr. Varumärket är starkt och Skistars siffror gröna. Under finns dock något som skaver. Den som läser kommentarer och inlägg här på Freeride inser att snabbt att Skistar inte är något man gillar och framförallt inte förvaltandet av Åre. Viktiga investeringar i liftsystemet negligeras och efter nästaskidsäsong står Åre bla utan både Kabinbana och Tusenmeterslift. Samtidigt som åres liftsystem är sämre nu än än när Skistar köpte området är priserna högre än någonsin. I alperna finns tysktalande konkurrens som likt Volkswagen och BMW erbjuder mer konkurrenskraftiga produkter. Än så länge klarar Åres starka varumärke att sälja skidresor åt Skistar, men går det länge till? Ett varumärke som inte levererar (likt Åre gör idag) tynar snabbt bort. När så sedan är fallet om ett antal år och andra valutakurser gör det billigt att åka till alperna. Vem åker då till Åre?

Nej, låt istället Åre utvecklas som Volvo har gjort på senare år. Höga priser i stil med tyskarna men också konkurrenskraftiga produkter som är minst lika bra som tyskarna. Skistar behöver en XC90 (skutgondol) för att visa att Åre faktiskt är på gång och lika potent som tyskarna.

Och ja om du mot förmodan skulle sitta i styrelsen för Skistar och galet nog vara såpass intresserad av skidåkning att du är inne på Freeride, betänk detta. Volvo är trotts investeringar bland de störrsta i märkets historia mer lönsamt än någonsin.

PS Märks det att intresset för både bilar och skidor är starkt?

Det var länge sedan jag var i Åre men det var ju trist att höra att det blivit eftersatt med bl a liftar.

Jag håller mest till i Sierra Nevada då jag bor i närheten, jag gör en snabb jämförelse: Sierra Nevada är lika stort som Åre om man räknar in Duved o Björnen (tror jag det hette). Liftkorten är något billigare i Åre såg jag. Mat o boende är ganska dyrt även i Sierra Nevada men jag kan tänka mig att det är snäppet dyrare i Åre? Sierra Nevada har inte heller några större liftar o kabiner att skryta med men däremot en ständigt lysande sol.

Både Åre o Sierra Nevada är billigare än de vanliga alp-orterna så det kanske är så att Åre börjar komma ikapp prismässigt? Det försvarar dock inte att kvalitén inte upprätthålls.

Bjerveland

Medlem
Riktigt bra inlägg haha, älskar jämförelsen!

Men skulle vilja nyansera debatten lite här på Freeride. Ser hela tiden nya trådar där folk gnäller på att liftsystemet i Åre bara blir sämre och sämre etc. Men tycker aldrig att det är någon som nämner att de faktiskt byggt tre nya sittliftar: Sadelexpressen, Fjällgårdsexpressen och Tegeliften. Personligen så tycker jag att dessa liftar gjorde ett enormt lyft för Åre, några sköna breda pister men framförallt att de sprider ut folk över systemet och avlastar VM6/VM8. Vilket har lett till färre folk i pisterna och mindre kö. Min poäng är att totalt sett så måste väl ändå lift kapaciteten ha ökat de senaste 5-10 åren? Är kanske inte direkt några liftar som vi entusiaster som hänger på Freeride jublar över, men om vi tänker på majoriteten av Skistars gäster - alltså ”Volvo V70, hyrskidor, en vecka om året gästerna”. Så tror jag garanterat att de får en bättre upplevelse idag, jämfört med 5-10 år sedan.

Sen är de klart att man saknar Tusenmetersliften under våren, sjukt trist att den är borta! Generellt borde dem definitivt göra mer av åkningen på högzon.

pd

Aktiv medlem
Jag slänger in en pistkarta anno 2003, alltså från fyra år efter att Skistar köpte Åre/Duved, så kan var och en se vilka förändringar som skett vad gäller backar och mängden boenden.

Bilagor

Engvall01

Medlem
Instämmer i att det är värt att nyansera. Åre har med Skistar förbättrats i lågzon, Björnen och Duved. Dvs där stora kundgruppen familj med V70 och hyrskidor tillbringar sin semester. Byn har också utvecklats positivt liksom andra kringtjänster. Det som man egentligen missat är kronjuvelen Åreskutan med fallhöjd på nästan 900m och åkning i högzon . Enligt mig Åres största selling point jämfört med andra svenska skidorter. Det är det jag tycker är så synd. Gillar egentligen Åre i grunden och tycker det otroligt synd när potentialen inte utnyttjas.

Pillard

Aktiv medlem
Jag vill också nyansera lite. Du är medveten om att SAAB bara gick med vinst under ett fåtal år? Företaget var sällan lönsamt, just för att man lär tekniker bygga bilar som var väldigt mycket bättre än man behövde (dyrare) och uppskattades av entusiaster snarare än den stora massan. Så att försöka vara mer som SAAB, innan GM låter som en synnerligen usel affär. Det är ju lite mer Funäsdalen, som gått i konkurs med jämna mellanrum, för att man erbjuder ett alldeles för bra berg som är dåligt kommersialiserat.

• Gilla
Reactions: pd

Engvall01

Medlem
Visst gick Saab endast med vinst under ett fåtal år. Dessa år råkar dock vara de år under 80-talet som Saab tillverkade körglada 900 och 99 med turbo osv. Det senare mer "ekonomiskt effektiva" Saab som byggde bilar på GM plattformar gick däremot med förlust.

zingo11

Aktiv medlem
Konspirationsteorier av den högre skolan.
🔑 på golvet, måste lägga in backen för att få ut 🔑. Det är ju inte innovativt o_O utan ren dumhet.Mor hade en V4 med rattväxel,fick lånas som nybliven körkortsinnehavare. Fick f.n gå i terapi efteråt och man var inte kung vid korvmojen kan jag lova.
Måste vara en promille av befolkningen som saknar Saab. Har varit för få gånger i Åre för att uttala mig om 🎿 status men regn, blåst och något jävulsk isigt lite snö är det som jag har fått med mig. Tror inte jag hade saknat Åre om dom funderar att lägga ner.

Men nu är det ju faktiskt inte Saab som den här tråden handlar om, utan Sierra Nevada. ;)

Har själv haft en lätt trimmad Saab 900S från typ 90 och skönare motorljud från en rak 4:a får man leta efter. Växellådan däremot var ju minst sagt unik...

Men skulle vilja nyansera debatten lite här på Freeride. Ser hela tiden nya trådar där folk gnäller på att liftsystemet i Åre bara blir sämre och sämre etc. Men tycker aldrig att det är någon som nämner att de faktiskt byggt tre nya sittliftar: Sadelexpressen, Fjällgårdsexpressen och Tegeliften. Personligen så tycker jag att dessa liftar gjorde ett enormt lyft för Åre, några sköna breda pister men framförallt att de sprider ut folk över systemet och avlastar VM6/VM8. Vilket har lett till färre folk i pisterna och mindre kö. Min poäng är att totalt sett så måste väl ändå lift kapaciteten ha ökat de senaste 5-10 åren? Är kanske inte direkt några liftar som vi entusiaster som hänger på Freeride jublar över, men om vi tänker på majoriteten av Skistars gäster - alltså ”Volvo V70, hyrskidor, en vecka om året gästerna”. Så tror jag garanterat att de får en bättre upplevelse idag, jämfört med 5-10 år sedan.

Sen är de klart att man saknar Tusenmetersliften under våren, sjukt trist att den är borta! Generellt borde dem definitivt göra mer av åkningen på högzon.
Ingen klagar väl på de investeringar som gjorts i någon , främst kring Sadeln. Men då man tagit ordentliga steg framåt väljer man nu att helt skita i högzon och faktiskt ta ordentliga steg BAKÅT.
Man måste vara ordentligt partisk för att inte tycka det är bedrövligt.

Senast ändrad:

jakken

Medlem
Instämmer i att det är värt att nyansera. Åre har med Skistar förbättrats i lågzon, Björnen och Duved. Dvs där stora kundgruppen familj med V70 och hyrskidor tillbringar sin semester. Byn har också utvecklats positivt liksom andra kringtjänster. Det som man egentligen missat är kronjuvelen Åreskutan med fallhöjd på nästan 900m och åkning i högzon . Enligt mig Åres största selling point jämfört med andra svenska skidorter. Det är det jag tycker är så synd. Gillar egentligen Åre i grunden och tycker det otroligt synd när potentialen inte utnyttjas.
Duved har fått riktigt bra belysning i backen, men hur de förändrat backarna faller inte mig i smaken (men garanterat V70-folket). Den nya backen är väl främst för att underlätta för alla träning som är i Duved. Paradis är ett minne blott..
Tege vet jag inte vad jag skall säga om. Liften är bra, men vet inte riktigt hur någon längre än ~160cm får plats i den och tid tar det att komma upp till toppen. Skogåkningen är inte längre vad den var tidigare, men det var väl en storm i samband med att liften byggdes och träden som tidigare stått längst ut tagits bort för att bredda?
Är det inte heller så att Skistar har använt ett mer eller mindre bulvanföretag för att få EU-bidrag till liften? länk
Tog en tur till Björnen förra året för att se allt som förändrats, shit alltså. Aldrig att mina barn skall dit. Kunde skejta upp för backen snabbare än liften..

I min syn är det nog mer ett steg fram, två steg bak. Men de försöker nog så gott de kan? 😏

Bifogat en halvdan ihopsättning av en 20 år gammal liftkarta i flash-format jag hittade på datorn hemma. Alltså året Skistar tog över (till skillnads från pd:s) och det fortfarande var fem byar. Slängde in prislistan också, för den goda sakens skull.

Bilagor

arne

Ny medlem

Men skulle vilja nyansera debatten lite här på Freeride. Ser hela tiden nya trådar där folk gnäller på att liftsystemet i Åre bara blir sämre och sämre etc. Men tycker aldrig att det är någon som nämner att de faktiskt byggt tre nya sittliftar: Sadelexpressen, Fjällgårdsexpressen och Tegeliften. Personligen så tycker jag att dessa liftar gjorde ett enormt lyft för Åre, några sköna breda pister men framförallt att de sprider ut folk över systemet och avlastar VM6/VM8. Vilket har lett till färre folk i pisterna och mindre kö. Min poäng är att totalt sett så måste väl ändå lift kapaciteten ha ökat de senaste 5-10 åren?
Stora anledning till att bygga sadeln och fjällgårds (och tege också kanske) var nog att kunna sälja en massa nya hus.

Självklart skulle man vilja ha en ersättning för 1000m och ffa snabbare liftar på högzon, men samtidigt vill man inte ha en massa familjer som förstör östra, och det är för mig (som en gammal gubbe) ganska lagom att det tar en timme för en topprunda istället för 20 minuter om det var en lift hela vägen. Lite motion är nyttigt.

Jag tror dock att det går att bygga nya nedfarter och liftar (och nya hus) mellan vm6 och vm8. Var det det som planerades ifall vi fått os?

pd

Aktiv medlem
Bifogat en halvdan ihopsättning av en 20 år gammal liftkarta i flash-format jag hittade på datorn hemma. Alltså året Skistar tog över (till skillnads från pd:s) och det fortfarande var fem byar. Slängde in prislistan också, för den goda sakens skull.
Juicy! Då går det att göra en ordentlig jämförelse. Och föga förvånande visar det sig att priserna har höjts mer än inflationen / KPI. Skam går på torra land! Kan man tycka. Fast däremot så har priserna ganska precis följt löneutvecklingen. Vi får alltså knega lika många dagar för en weekend, vecka eller säsong på Skutan nu som då - men behöver inte knega lika mycket för annat vi köper.

Bilagor

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Stora anledning till att bygga sadeln och fjällgårds (och tege också kanske) var nog att kunna sälja en massa nya hus.

Självklart skulle man vilja ha en ersättning för 1000m och ffa snabbare liftar på högzon, men samtidigt vill man inte ha en massa familjer som förstör östra, och det är för mig (som en gammal gubbe) ganska lagom att det tar en timme för en topprunda istället för 20 minuter om det var en lift hela vägen. Lite motion är nyttigt.

Jag tror dock att det går att bygga nya nedfarter och liftar (och nya hus) mellan vm6 och vm8. Var det det som planerades ifall vi fått os?
Tror du är helt rätt på spåret när det gäller tomtaspekten. Är det något som har hänt i Åre de senaste 15 åren så är det ju enorma utbyggnader av främst privatägda boenden och då framförallt borta i Björenområdet. Det är en köpstark grupp och de vill ha enkel och sorglös åkning nära boendet. Högzon räcker att komma upp till nån enstaka gång per vecka när det är bra väder.

Det är väl helt perfekt att det är dåligt med liftar upp på toppen jämfört med massområdena i lågzon. Ju jobbigare att komma upp, desto mindre folk. Inget berg har blivit bättre av att dra upp högkapacitetsliftar till bra åkning. Bara det GÅR att komma upp utan att knata mer än nån timme så är jag nöjd.

LNyberg

Ny medlem
Finansierades inte Sadelnliften av stugägare och andra, med en minoritet som finansierades av Skistar? Var det likande för Duved och Fjällgårds?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp