Hammarbybacken

Hammarbybacken
En liten tråd om Hammarbybacken!

Jobbar nästan varje dag i Hammarbybacken och har gjort det sedan 2003.
Här kan jag svara på alla frågor angående våran backe!

Inatt börjar vi schakta bigjumpet!!!

Hoppas vi ses i backen ! ! !

Hammarbybacken
När är hoppet uppe då? Och Rogby: I Hammervillagehill har de en tjock box, en tjock rainbowbox, en smalare, högre box, ett enrörsrail och ett downrail i handrailstil-ish... Varsågod!

Senast ändrad:
Hammarbybacken
tycker inte att hoppet är nå vidare, varannan kotte landar ju flat och gör illa sig. Och så tycker jag att kickarna till boxarna/railsen borde vara lite större.

Hammarbybacken
thepower,

Jag håller inte alls med dig, var där igår och tyckte hoppet var helt okej, verkligen inte för långt! Satsade man lite, vilket man ska göra i ett bigjump, så var de inga problem. Och hade man lite lite fart, var det inte för skarp kant till landningen så det var ganska lugnt att komma kort.

Rekommenderar att man är där när det finns dagsljus dock, belysningen till hoppet var inte den bästa.

/Henrik

Hammarbybacken
thepower sa:
tycker inte att hoppet är nå vidare, varannan kotte landar ju flat och gör illa sig. Och så tycker jag att kickarna till boxarna/railsen borde vara lite större.
Att du landar platt har ju inget med hoppet att göra, det är ju för att du har för lite fart! Gaah n00b

Hammarbybacken
Svårt att bygga ett hopp som passar alla tyvärr.
Vi ska spruta snö inatt och imorgon natt till parken mm.
Såsnart vi har snö blir det ett mindre hopp som kanske passar de som landar flat bättre, detta hopp kommer att byggas en bit framför stora hoppet.
Boxarna och railsen ska då flyttas om och hama vid sidan av hoppen.

Hoppas ni blir nöjda och glada och vill fortsätta åka i Hammarbybacken!

Mvh / Martin

Hammarbybacken
Big_Mac sa:
thepower sa:
Att du landar platt har ju inget med hoppet att göra, det är ju för att du har för lite fart! Gaah n00b
ja men för att "klara" hoppet så måste man ta fart nästan från toppen av backen och det känns lite överdrivet då det alltid kommer folk ivägen också.

Hammarbybacken
thepower sa:
Big_Mac sa:
thepower sa:
ja men för att "klara" hoppet så måste man ta fart nästan från toppen av backen och det känns lite överdrivet då det alltid kommer folk ivägen också.
Valla bättre! Vi ska vara tacksamma för de hopp som finns i Stockholm den här tiden på året... Speciellt om de inte är minimala!

Hammarbybacken
Carled sa:
thepower sa:
Big_Mac sa:
Valla bättre! Vi ska vara tacksamma för de hopp som finns i Stockholm den här tiden på året... Speciellt om de inte är minimala!
Hur kan det vara överdrivet att ta fart från toppen om det är den farten som krävs? Känns ju snarare som att dte är du som underdriver då du klagar på plattlandning när du inte tar den farten som behövs.

Hammarbybacken
thepower sa:
Big_Mac sa:
thepower sa:
Då är det väl bara att skälla ut de som är i vägen då! Efter två/tre st. så fattar de flesta, och då så komer det (antagligen) inte några fler i vägen! Jo, jag fattar vad du menar, men det där är faktiskt ingen ursäkt! *Fegizzz*

Hammarbybacken
v-larsson sa:
Carled sa:
thepower sa:
Hur kan det vara överdrivet att ta fart från toppen om det är den farten som krävs? Känns ju snarare som att dte är du som underdriver då du klagar på plattlandning när du inte tar den farten som behövs.
det jag menar är att det känns överdrivet att man skall behöva ta fart ifrån toppen av backen för att inte landa flat.
Men nu ska jag inte klaga utan sluta skriva i denna tråd. :)

Hammarbybacken
Jag tror den här tråden kan bli jättebra, och det är ju skitbra om många skriver, men isf. måste det vara konstruktiv kritik som Martin kan använda sig av när han sliter i backen...

- Om du inte gillar en kick, en rail eller ett hopp, säg hur du tycker att det ska vara/förbättras.
- Om du har idéer för att göra parken roligare, berättade det!

och sist och viktigast...

- Beröm Martin om det är något som är bra!

Om ni lägger fram det på ett bra och konstruktivt sätt är ju chansen större för att det blir som du/ni vill ha det större...

Hammarbybacken
Förstår precis vad du menar! Utrymmet i backen är otroligt begränsat, specielt på helger. Svårt att ta fart när många är i vägen. Kan tyvärr inte näta från toppen heller. Det enda rådet jag kan ge är att komma hit och hoppa vardagar dagtid då det är betydligt lugnare.

Det lilla hoppet kan ja inte lova något datum på. Vi är få som jobbar och har mycket att göra dag som natt specielt när det är minusgrader då vi lägger all kraft på snöläggning.

Precis! Har ni tips på förbättringar förklara era ideer på ett bra sätt så kommer jag garanterat tänka på det när jag jobbar och föra vidare tipset till mina medarbetare!

Natten som var la vi mer snö i parken och i morgon bitti ska även då kanonerna jobba i parken fram till att vi öppnar på kvällen.
Kom upp en liten nyhet idag, vi har satt upp våran "E-boy" boll!
Även skidklubben hade sin första träning för säsongen och fick dela Sälen backen med almenheten. Men i fortsättnigen kommer dom att hålla till i Åre backen.

Tack för mig för den här gången!
Ses i backen! :)

Hammarbybacken
Var där i förrigår. Hoppet tyckte jag var skönt. Kanske lite kort landning men det är ingen man kan göra så mkt åt.
Det jag tyckte var lite jobbigt var att man bara kunde göra ett hopp sen var åket klart och du var därför tvungen att köa för liften igen. Jag skulle föredra om man gjorde något efter hoppet. Som att tillexempel flytta handrailet till backen bakom hoppet eller göra något kul.
Tack på förhand!!

Hammarbybacken
Imorgon natt ska parken göras i ordning en del inföe SSAK´s första träning på torsdag!
Kan hålla med om att landningen är lite kort, vi ska försöka göra nått åt det imorgon.
Nytt för idag är vårat C-räcke som har kommit upp! Tack till SSAK!

Yes the boxes and rails are set up this week!

/ Martin!

Hammarbybacken
Kan avslöja att parken nu är SINNESSJUKT BRA! Creds till dem som var och byggde den inatt, sjukt roligt med snö-spine, hopp och sedan bonk-boll. Har nu införskaffat mig ett säsongskort!

Kan säga att detta är bästa parken jag åkt hitills i STHLM.

/H

Hammarbybacken
tja martin! du snackade om att ni skulle flytta på alla railsen. då är mitt tips/önskemål till er att ni skulle ställa flatboxen ca en halvmeter i höjd och utan ett stort dropp efter. många uppskattar sånna, de vet jag eftersom de hade ungefär så i kungsberget förra året, och vid den fick man ständigt köa för att få köra! tack på förhand!

Hammarbybacken
Va kul att ni gillade parken!

Har lagt upp lite bilder i mitt fotoalbum, mer bilder kommer!
Railsen är flyttade kom med fler förslag efter ni har provat det nya.

Vi ska försöka ändra på parken med jämna mellanrum så det blir roligare åkning!
Kul att se så många ducktiga åkare i parken igår!

Mvh / Martin.

Hammarbybacken
tjena Martin!

Åkte idag och måste säga att parken är riktigt bra! Skön snö var det idag också. Det enda jag hakade upp mig lite på var att upphoppet till den lilla breda boxen var alldeles för smalt och därför blev ganska värdelöst när det blev uppåkt. Landningen skulle kunna prepareras bättre också.

Annars bra jobbat! :)

Hammarbybacken
Ett tips är att få in en mer lekig känsla i parken. Att T.ex ställa junior fat boxen och fatboxen så att det blir som en kombi box. Har sett filmer från USA när dom har gjort på det viset, vill ni veta hur ni skall ställa dom så förklarar jag gärna eller hjälper till att fixa det!
Peace!

Hammarbybacken
Präh!

In flyttad i sjöstad idag!
såg parken från dörren. ser riktigt jävla nice ut!

Kommer nog imorn kväll och provåker den lite. :)

Hammarbybacken
Ska se till att fixa lite bredare kickar till Boxarna!
Det här med att ställa ihopp räcken och sånt vill jag försöka undvika pga säkerheten. Vi kommer att ha speciella dagar/event senare när sådant kommer att dyka upp!

Nån frågade om puckel!?
Vi har haft pucklar iallafall 2 år. Då har vi åkt upp en yta med pistmaskinen och sedan har puckel åkarna fått åka upp puckeln.
Har tyvärr inte sätt röken av han som höll i puckelträningarna förr.
Men om det finns ett intresse så kan vi boka in nån dag då vi hjälps åt att göra en puckel. Vi brukar lägga den längs liftsidan av Åre backen.

Alltid kul med nya åkare i backen!

DIF Alpina har träning i Åre backen mån-tor kvällar.
Freeskiers har skidskola tisdagar och fredagar.
Våran snowboard klubb SSAK har sina träniingar på torsdagskvällar.

23/1 Lilla Världcupstävlingen slalom halva Sälen backen.
6/2 Salomon Jibb Academy
13/2 Volcom Railjam

Mer information kommer om eventen då det närmar sig!

Hammarbybacken
Det skulle vara sjysst att fixa kicken på hoppet så att den är jämn och fin. Finns väl egentligen en massa annat också....varför står railsen bredvid varandra? Då kan man ju bara välja ett av dem per åk (orkar ju inte gå upp igen). Och varför de här småhoppen utan landning...? Och varför ligger stora hoppet mitt i backen där alla andra åker? I Årebacken åker ju ingen och där finns en massa yta.

En sista grej också...de två senaste gångerna jag har åkt har snörena till ankare gått av. Igår var det en kille som fick rejält ont. Inte bra...

Hammarbybacken
en sak till, skulle inte ni kunna sätte det svarta railet (det kortaste) innan c-railet?? fördå skulle man hinna köra många rails på ett åk. tack på förhand :)

Hammarbybacken
Storsnasen sa:
Det skulle vara sjysst att fixa kicken på hoppet så att den är jämn och fin. Finns väl egentligen en massa annat också....varför står railsen bredvid varandra? Då kan man ju bara välja ett av dem per åk (orkar ju inte gå upp igen). Och varför de här småhoppen utan landning...? Och varför ligger stora hoppet mitt i backen där alla andra åker? I Årebacken åker ju ingen och där finns en massa yta.

En sista grej också...de två senaste gångerna jag har åkt har snörena till ankare gått av. Igår var det en kille som fick rejält ont. Inte bra...
Railsen står bredvid varann så vi kan ha så många olika rails som möjligt kan ej ha den efter varann då det blir omöjligt att ta sig igenom med pistmaskinen.
Vi har inga små hopp utan landning. Och som jag skrev tidigare idag så har Dif sin träning i Åre backen villket skulle betyda att hoppet bara hade öppet helger och dagar. Klubben har ju träning i Åre backen måndag till torsdag om du missat att det faktiskt åker folk där.
Att snörena går av på medbringarna beror på den tunga blöta snön och den branta lutningen vi tyvärr har i början på lift spåret.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp