Hammarbybacken

Hammarbybacken
vougga sa:
Är sjukt isigt nu i parken, fan livsfarligt o åka. det bör åtgärdas. pistar man itne backen så får man hockeyrinkar.
Just nu har odm ett svart hopp som bara ser allmänt äckligt ut. vore bättre med två röda hopp efter varann iställe för ett jätte a la contest hopp som ändå ingen åker på.
Det är ingen lekkänsla direkt i parken, utan stora hopp o skeva rails. finns det någån som gillar 20 meters handrails? som dessutom står på isigt underlag.

Bygg ett lite mindre hopp, använd alla era rails/boxar (då menar jag inte att jag vill se ett gäng boxar ligga nere vid liftstugan o bara skräpa), placera dessa efter varann så man får in så mkt som möjligt under ett åk, Bygg ut parken på längden inte på bredden. Alla sjuttiotalistsvin som gillar utförsåkning kan ta sig i röven om dom klagar på att det är för mkt "park".

//hoJ!
Nej för fan. Hoppet e svin skönt!! Körde på det igår, hur bra som helst.
Det är ju handrailen i slutet som är rolig? Det är ju den som man inte sätter så lätt så det blir en utmaning varje gång.

Hammarbybacken
vougga sa:
Är sjukt isigt nu i parken, fan livsfarligt o åka. det bör åtgärdas. pistar man itne backen så får man hockeyrinkar.
Just nu har odm ett svart hopp som bara ser allmänt äckligt ut. vore bättre med två röda hopp efter varann iställe för ett jätte a la contest hopp som ändå ingen åker på.
Det är ingen lekkänsla direkt i parken, utan stora hopp o skeva rails. finns det någån som gillar 20 meters handrails? som dessutom står på isigt underlag.

Bygg ett lite mindre hopp, använd alla era rails/boxar (då menar jag inte att jag vill se ett gäng boxar ligga nere vid liftstugan o bara skräpa), placera dessa efter varann så man får in så mkt som möjligt under ett åk, Bygg ut parken på längden inte på bredden. Alla sjuttiotalistsvin som gillar utförsåkning kan ta sig i röven om dom klagar på att det är för mkt "park".

//hoJ!
Nu var det ett tag sen jag var i bajen, men om det är som vougga beskriver så håller jag verkligen med. Förra säsongen var det ett hopp uppe, som var svart. Eller jag tror åtminstone att det var så. Jag lärde mig inte nått nytt över huvudtaget förrän jag åkte till andra ställen. Kändes lite tråkigt med tanke på att det stod på deras hemsida "parken är för nybörjare och medelgoda åkare". Skulle sitta fint med ett rött hopp också!:D

Hammarbybacken
Endorah sa:
Nu var det ett tag sen jag var i bajen, men om det är som vougga beskriver så håller jag verkligen med. Förra säsongen var det ett hopp uppe, som var svart. Eller jag tror åtminstone att det var så. Jag lärde mig inte nått nytt över huvudtaget förrän jag åkte till andra ställen. Kändes lite tråkigt med tanke på att det stod på deras hemsida "parken är för nybörjare och medelgoda åkare". Skulle sitta fint med ett rött hopp också!:D
Förra årets hopp var inte svart.... Hade gått in under kategorin "lättåkt", dvs färgen blå. Halva säsongen fanns det dessutom en mindre kick brevid. Så möjligheterna till att hoppa fanns ju för den som inte ville köra lika "stort"...

Senast ändrad:
Hammarbybacken
åk till kläppen.
där har dom en svart linje.
och om de skulle placera ett av dom hoppen
i hammarbybacken så skulle man få stänga en
backe för att få plats med det.

så alla lata stockholms-sent-födda-åttiotalistsvin kan ta tag i en
spade och hjälpa till att forma parken efter behag.
funkar bra många andra ställen där samtal och spade når längre
än gnäll och lättja.

Hammarbybacken
jaggajao sa:
åk till kläppen.
där har dom en svart linje.
och om de skulle placera ett av dom hoppen
i hammarbybacken så skulle man få stänga en
backe för att få plats med det.

så alla lata stockholms-sent-födda-åttiotalistsvin kan ta tag i en
spade och hjälpa till att forma parken efter behag.
funkar bra många andra ställen där samtal och spade når längre
än gnäll och lättja.
Hoppet är nu som kläppens svarta..inte det förtsta men lätt som dom två andra. Dessutom är det ISRINK runt och på hoppet...

Hammarbybacken
Det måste väl gå att bygga flera hopp i olika storlekar? För två år sen var det väl två hopp efter varandra med två olika kickar på det nedre har jag för mig. Sen vore det grymt om det blev längre linjer, det måste ju gå att utnyttja nedre delen av baken till ett par rails eller boxar och kanske en corner på sidan.

Annars så tyckte jag att båtbojjen eller vad det nu var för något var rätt kul förra året.

Hammarbybacken
Nu börjar parken bli dålig igen, varför underhåller man inte det man har? asså de går fan inte o åka då det är HOCKEYRINK mellan och runtom railsen? Varför i hela fridens namn sätter man inte upp allting man har o utnyttjar backen efter hoppet, är ju ca 50 meter tomt ändra fram tills svängen. Bygg förfan fler mindre hopp o inte ett stort skevt hopp.

gör mer lekkänsla med bonkkulor (som man hade förra året) och bredda parken på längden). Gör inga stora X games contest hopp som man bara ryser av att titta på. Inga 20 meter rails som går upp till jonosfären och tebaks, utan placera boxar efter varann o gör en lätt o skön linje.

underhåll allt detta sedan DAGLIGEN och inte en gång i månaden...

Hammarbybacken
hållermed alla andra bygg en skön line förfan det e ju inte så kul ochgå snett upp 35 meter bara för att köra en box
och det daär stora hoppet
skit i och bygga såna hopp som man inte ens vågar testa nåt på
gör en park som vi kan leka lite i ist:mad::lol: :lol:

Hammarbybacken
har inte sett en enda jävel hoppa o göra ett tricks i dedär hoppet. nåra skidåkare flög i det o flaxa som fiskmåsar. Ett hopp som man enbart kan hoppa i är inte ett kul hopp. ett hopp där man vågar släppa loss o snurra o härva sig i är ett kul hopp. har som sagt inte sett en enda göra ett tricks i dedäör hoppet och om jag så slog upp ett tält i vid hoppet så kmr jag inte få se någon göra något tricks i dedär hoppet på 1000 år heller.

Slutsats: bygg ett mindre hopp

sedan kan ni väl lägg aupp en boxline från toppen ner till liften, för så många boxar finns det (just nu står ett tiotal nere vid garaget o skräpar)...

Hammarbybacken
vougga sa:
har inte sett en enda jävel hoppa o göra ett tricks i dedär hoppet. nåra skidåkare flög i det o flaxa som fiskmåsar. Ett hopp som man enbart kan hoppa i är inte ett kul hopp. ett hopp där man vågar släppa loss o snurra o härva sig i är ett kul hopp. har som sagt inte sett en enda göra ett tricks i dedäör hoppet och om jag så slog upp ett tält i vid hoppet så kmr jag inte få se någon göra något tricks i dedär hoppet på 1000 år heller.

Slutsats: bygg ett mindre hopp

sedan kan ni väl lägg aupp en boxline från toppen ner till liften, för så många boxar finns det (just nu står ett tiotal nere vid garaget o skräpar)...
De har byggt ett mindre hopp nu idag.

Hammarbybacken
Det vore nice om ni kunde göra hoppet lite längre och mindre brant. Sedan bygga landningen lite längre också. Det skulle vara awesome! Men det ni gjort hittills är riktigt bra tycker jag! Roliga rail-lines och så :) peace

Hammarbybacken
+1 på alla som säger att det ska vara mindre hopp! Detta är min andra säsong i parken, så jag klassas fortfarande som nybörjare, men ett rött hopp kan ju även de avancerade åkarna utnyttja. Ett lite mindre hopp som underhålls skulle vara riktigt nice.

Hammarbybacken
Behåll det stora hoppet! Massa gnäll om att det vore för stort, det krävs lite höjd för att lära sig nya trick. Vill ni ha ett pluttigt litet hopp kan ni bygga det själv med en spade.

Hammarbybacken
gillar setupen med boxarna och railsen, kinken va rolig att köra på
enda synpunkten jag har på hoppet är att försöka göra det mer step-down , landningen ska vara lägre , nu är lipen på kicken och toppen på landningen lika höga och då måste man ha mer fart för att komma över och då landar man inte lika nice som man skulle göra annars, sänk landningen 2 meter och lägg den snön längre ner så blir allt nice, mer kontroll, lite mer hangtime och skönare landning :)

Hammarbybacken
maxcortes sa:
gillar setupen med boxarna och railsen, kinken va rolig att köra på
enda synpunkten jag har på hoppet är att försöka göra det mer step-down , landningen ska vara lägre , nu är lipen på kicken och toppen på landningen lika höga och då måste man ha mer fart för att komma över och då landar man inte lika nice som man skulle göra annars, sänk landningen 2 meter och lägg den snön längre ner så blir allt nice, mer kontroll, lite mer hangtime och skönare landning :)
du landar ju skönare när kicken och landningen är lika höga

Hammarbybacken
Var där idag. Tycker att det var helt okej. Boxarna och railen var bra. Men lite tråkigt när det är så mycket is framför dem för med rundade kanter så glider man omkring som bambipåhalis med noll kontroll. Men visst, det var ju inte is överallt.

Hammarbybacken
Parken förra året var ju på alla sätt mkt bättre än vad den är i år. Många boxar/rails efter varann, bonkkulor, allmän lekkänsla var det i den parken. I år däremot är det skeva 45 meter rails, och hokceyrink nå djävulskt. Testade stora hoppet härom dagen, det var ingen höjdare, hoppet platån och landningen var ren jävla is. hur kul är det? FAN UNDERHÅLL parken ffs! Pistar man inte mellan railens/boxarna/hoppen så ska man fan inte få bedriva en parkverksamhet. Fan vill jag åka på is så drar jag ju till en ishall?

Hammarbybacken
Var där för nån vecka sen. Tyckte att den högra rail-linen var rätt bra (förutom den sista bågen som suger hehe). Hoppade inte på det stora hoppet, bara det lilla och för att ge lite kritik så tycker jag att landningen var alldeles för brant (och lite för kort). När jag var där så var det dock inte isigt vid hoppen eller railsen :S

Hammarbybacken
Skrev nyss i en annan Hammarbybacken-tråd (vet ej om nån anställd läser dessa längre). Men summa summarum: fixa bättre landningar - ej urgröpta, utan långa jämnbranta. Kickar till rails och sånt kan man ju fixa själv rätt enkelt (även om jag inte tycker man ska behöva), men ett bra big jump måste personalen fixa.

Senast ändrad:
Hammarbybacken
Storsnasen sa:
Skrev nyss i en annan Hammarbybacken-tråd (vet ej om nån anställd läser dessa längre). Men summa summarum: fixa bättre landningar - ej urgröpta, utan långa jämnbranta. Kickar till rails och sånt kan man ju fixa själv rätt enkelt (även om jag inte tycker man ska behöva), men ett bra big jump måste personalen fixa.
Här är vi ganska mitt i prick om du frågar mig...

Rails och boxar är svårt att klaga på, det är ett bra utbud och de är genomtänkt placerade. Kickar kan variera lite från dag till dag, men det är lättshapat om någon vill göra en insats. Men visst, vill man försöka efterlikna Åre och sälenparkerna behöver personalen shapa och kanske spraya varje dag. Det märks faktiskt om någon anstränger sig, och sånt uppskattas.

Det viktiga däremot är hoppen/hoppet! Hur i helvete tänkte den eller de som skapade den linje som finns nu?

- Det första lilla hoppet är litet, smalt och har för brant landning. Det är slöseri med snö...
- Det är sjukt stökigt mellan hoppen, lycka till att hålla jämn fart varenda gång!
- Stora hoppet är väldigt brant, inga problem med det, men det kräver tyvärr en brant landning. Och ni kan uppenbarligen inte bygga landningar!!!

Skall man våga göra trick i det stora hoppet krävs det att man landar i sweetspot. denna sweetspot är cirka 2 meter lång och flackas sedan ut avsevärt. Landar man utanför denna sweetspot landar man extremt platt eller studsar ut ifrån kanten för att sen få en plattlandning... Genom att TITTA och PROVÅKA hoppet inser man snabbt att det måste göras om. Inget personligt mot dig Martin, men är de som shapar parken både blinda och förlamade?

Som tidigare nämnts är det mycket snö som slösas bort i första hoppet. Tittar man på hur mycket snö som finns till för att bygga höjd i stora hoppet är slöseriet ännu större... Bara genom att minska på kicken och ändra vinkeln och trycka ner snö från kanten skulle man kunna få en lång och lättskött landning med en ganska trevlig step down...

Ännu ett problem med hoppen nu är att man måste köra första hoppet för att ha fart till andra. Detta är väldigt svårt och det kräver mycket kunnande från personalen och mycket avstånd mellan hoppen för att göra det bra. Åres svarta är ett grymt exempel på det. I Hammarbybacken är det extremt svårt att lyckas hålla samma jämna fart varje omgång och det faktum att det är svårt att kalibrera in farten gör att man aldrig vågar göra något trick. Det är 100% gamblande om man skall landa sweetspot eller inte! Går det att komma in med maskiner mellan hoppen som det är nu?

För att sammanfatta:
1. Ändra vinklarna i hoppet.
2. Satsa på att få till lång landning. Det är roligt att kunna bestämma air time själv genom att kunna flyga längre. Det kan man med bra hopp!
3. Gör det lätt att anpassa farten, ha inte obligatoriska småhopp innan.

Hammarbybacken
Carled sa:
Storsnasen sa:
Här är vi ganska mitt i prick om du frågar mig...

Rails och boxar är svårt att klaga på, det är ett bra utbud och de är genomtänkt placerade. Kickar kan variera lite från dag till dag, men det är lättshapat om någon vill göra en insats. Men visst, vill man försöka efterlikna Åre och sälenparkerna behöver personalen shapa och kanske spraya varje dag. Det märks faktiskt om någon anstränger sig, och sånt uppskattas.

Det viktiga däremot är hoppen/hoppet! Hur i helvete tänkte den eller de som skapade den linje som finns nu?

- Det första lilla hoppet är litet, smalt och har för brant landning. Det är slöseri med snö...
- Det är sjukt stökigt mellan hoppen, lycka till att hålla jämn fart varenda gång!
- Stora hoppet är väldigt brant, inga problem med det, men det kräver tyvärr en brant landning. Och ni kan uppenbarligen inte bygga landningar!!!

Skall man våga göra trick i det stora hoppet krävs det att man landar i sweetspot. denna sweetspot är cirka 2 meter lång och flackas sedan ut avsevärt. Landar man utanför denna sweetspot landar man extremt platt eller studsar ut ifrån kanten för att sen få en plattlandning... Genom att TITTA och PROVÅKA hoppet inser man snabbt att det måste göras om. Inget personligt mot dig Martin, men är de som shapar parken både blinda och förlamade?

Som tidigare nämnts är det mycket snö som slösas bort i första hoppet. Tittar man på hur mycket snö som finns till för att bygga höjd i stora hoppet är slöseriet ännu större... Bara genom att minska på kicken och ändra vinkeln och trycka ner snö från kanten skulle man kunna få en lång och lättskött landning med en ganska trevlig step down...

Ännu ett problem med hoppen nu är att man måste köra första hoppet för att ha fart till andra. Detta är väldigt svårt och det kräver mycket kunnande från personalen och mycket avstånd mellan hoppen för att göra det bra. Åres svarta är ett grymt exempel på det. I Hammarbybacken är det extremt svårt att lyckas hålla samma jämna fart varje omgång och det faktum att det är svårt att kalibrera in farten gör att man aldrig vågar göra något trick. Det är 100% gamblande om man skall landa sweetspot eller inte! Går det att komma in med maskiner mellan hoppen som det är nu?

För att sammanfatta:
1. Ändra vinklarna i hoppet.
2. Satsa på att få till lång landning. Det är roligt att kunna bestämma air time själv genom att kunna flyga längre. Det kan man med bra hopp!
3. Gör det lätt att anpassa farten, ha inte obligatoriska småhopp innan.
Håller med om det du skriver. Stora hoppets proportioner är helt uppåt väggarna. Känns lite som "parkcrew " i hammarby är nybörjare och inte alls har någon som helst susning. Dock fick man upp ett jävla skönt hopp förra året, lite mindre men med bättre proportioner. Stannade kvar i backen o filmade en hel del häromdagen. OCH nej dom pistar inte mellan hoppen eller parken i huvudtaget. Det är ju jävligt skevt...
Är tydligne ingen anställd som kollar denna tråd nå mer jag tror du får kommentera på deras fejsbokhemsida istället. DÄr är dom iaf inne och läser.

Hammarbybacken
Jag nämnde Åre och Sälen som föregångare för bra parker. Glömde totalt bort den roligaste parken jag åkte förra året... Den grymt tajta Trôtparken! Intressant att dess fantastiskhet beror på god kommunikation mellan åkare/shaper. Värt att testa i Bajen?

Hammarbybacken
Jag vill också klaga på hoppen...
Rail-linjerna är bra (obs! långa boxen färgar av sig om man ramlar på den)! Men big-jumpsen är rent av farliga! Stenhårda med värsta gropen innan landningen och alldeles för kort sweet-spot. Pista upp landningen då och då, tack!

Senast ändrad:
Hammarbybacken
ett SKÄMT att alla ni kära skidåkare klagar på isiga landningar osv när det är ni som hyvlar upp dom fullständigt, så jävla tröttsamt... Skidjibbers är fan de nya snowboardåkarna, står ofta i stora klungor bakom railsen och gröper ur landingar. Bajen vore riktigt bra i år om det inte vore för det. Och visst är hoppet aningens stort kan jag tycka.

Hammarbybacken
Någon som vart där i helgen nu och kan berätta vad exakts som är uppsatt? var där i torsdags och fortfarande då stod det 5-6 boxar/rails nere vid garaget och bara skräpar. Fan varför sätter man int eupp dessa då det gått mer än en månad sedan man öppnade?. Det är jävligt skumt. tror inte personalen i hamamrby ens kan stå på ett par skidor/snowboard och ännu mindre åka park. Vafan man kan inte ha gnällig personal på en skidanläggning som inte orkar fixa parken och inte ens vet hur den skall se ut. Fan stannde kvar en kväll och filmade lite och då först förstod jag att det lilla som prepareras/underhålls i parken är av leo wennmyr. All cred till honom, men vafan det är väl ändå inte hans uppgift?

Hammarbybacken
Jag tror de byggde om till fredagen, för då var det fanimej fräscht!
Rails: mindre röret följt av kort rak box. Andra sidan har smal shotgun, dubbelkinkade boxen och långa räcket. Nytt för mig var c-boxen som är placerad nedanför hoppet vid början "kurvan". Hoppet är ganska välshapat, men nu är det sjukt litet?!?!? Vid starten finns en liten roller...

Överlag är backen bra och snön är fast, men fin.

Hammarbybacken
Jag var också där i fredags med den nya parken. jag måste säga att den är mycket bättre än förut, fast jag har dock inte provat det stora hoppet än. Men de har lyckats klämma in 2 bulor som man kan få in nåt trick på med en ollie först, iallafall på snowboard. Som sagt har de 2 rail & Box-linjer som jag tycker är ganska sköna.
Ska dit idag också, hoppas inte all snö har smält bara :/

Tillbaka
Topp